خانه » جدیدترین » رویای تاکسی نو

رویای تاکسی نو

شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳  شماره ۱۸۱۴

گزارش وقایع استان از روند نوسازی تاکسی های شهر بعد از افزایش ناگهانی قیمت تاکسی سورن

فاطمه چاپاری: افزایش قیمت تاکسی سورن از ۳۶۲ میلیون تومان به ۴۸۰ میلیون تومان نگرانی‌های تازه ای را در راه نوسازی ناوگان فرسوده ایجاد کرده و این امر را تقریبا محال نموده است.
به گزارش وقایع استان؛ یکی از مشکلات عمده شهرهای بزرگ و صنعتی آلودگی شدید هوا است که همواره گلایمندی مردم را به دنبال داشته است، در شهری چون اراک که مردم از نیمه دوم سال گذشته با مازوت سوزی نیروگاه مواجه بودند و آلودگی های صنایعی چون پالایشگاه و آلومینیوم و .. همواره گریبانگیرشان بوده ساماندهی حمل و نقل عمومی از واجبات به شمار می رود چرا که افزوده شدن ترافیک و آلودگی ناشی از آن مشکل را دوچندان می کند با این وجود دولت در سال های اخیر هیچ قدم مثبتی در زمینه نوسازی تاکسی ها برنداشته و اخیرا افزایش قیمت تاکسی سورن از ۳۶۲ میلیون تومان به ۴۸۰ میلیون تومان نگرانی‌های تازه ای را در راه نوسازی ناوگان فرسوده ایجاد کرده و این امر را تقریبا محال نموده است.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک می گوید: قیمتی که وزارت صمت برای سمند سورن به عنوان خودروی جایگزین برای تاکسی های فرسوده اعلام کرده برای رانندگان به صرفه نیست.
محمد حسین ساده وند در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: خودرویی که در سال گذشته برای نوسازی ناوگان در نظر گرفته شده سمند سوزن با قیمت ۳۶۱ میلیون تومان بود که با توجه به بالا بودن هزینه های استهلاک و نگهداری خودرو برای تاکسی داران چندان مورد استقبال واقع نشد.
وی ادامه می دهد: این در حالی است که در شهر اراک ۱۷ مورد برای نوسازی ثبت نام کردند که متاسفانه در اسفند ماه شرکت ایران خودرو یکباره ۱۰۰ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه کرد و پرداخت ۴۶۱ میلیون تومان برای خرید خودروی تاکسی از توان رانندگان خارج بود و از این کار منصرفشان کرد.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک توضیح می دهد: اصلی ترین مانع برای نوسازی تاکسی ها در شهر اراک بالا بودن قیمت خودرو و هزینه نگهداری خودروها است که با این میزان از کرایه تاکسی برای راننده صرفه اقتصادی ندارد.
ساده وند می افزاید: علاوه براین تصمیمات مرتبط با نوسازی تاکسی از سمت وزارت کشور و در سطح کلان اتخاذ می شود و شهرداری ها تابع تصمیمات دولت اند که متاسفانه در چند سال اخیر دولت به وظایف خودش در نوسازی تاکسی ها به خوبی عمل نکرده است. وی تصریح می کند: تبصره ۲ ذیل ماده ۸ قانون هوای پاک صراحت دارد که دولت باید تسهیلات ارزان قیمتی را برای نوسازی تاکسی ها در نظر بگیرد که متاسفانه در هیچ شهری تخصیص پیدا نکرده است.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک می گوید: مجموعه ای از این عوامل باعث شده نوسازی تاکسی با تاخیر مواجه شود و راهکار حل این مشکل هم تنوع در خودروهای جایگزین و در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای رانندگان است.
ساده وند خاطرنشان می کند: اما یکی از مشکلات مهمی که همیشه نادیده گرفته شده بی تعهدی خودروسازان است چرا که این شرکت ها نسبت به تاییده های سایر مراجع ذیصلاح در رابطه با قیمت تاکسی نه تنها در شهر اراک بلکه در تمامی شهرها و کلانشهرهای کشور تعهدی ندارند و یکباره مجمع می زنند و قیمت خودرو را بالا می برند. علی رغم اینکه تاکسی دار ما طلای زن و بچه اش را فروخته و وام با سود بهره بالا گرفته تا مبلغ اعلام شده را واریز کند اما هیچ تعهدی مبنی بر واگذاری خودرو در موعد مقرر نیست و یک جورهایی عدم اطمینان تاکسی داران نسبت به خودروسازان در کل کشور فراهم شده است.
به گفته وی؛ اگر خودرویی دو بار پیاپی نتواند معاینه فنی بگیرد فرسوده محسوب می شود و در غیر این صورت مجاز به فعالیت است، بر این اساس از مجموع ۲۴۰۰ تاکسی در سطح شهر ۱۱۰۰ تاکسی فعال هستند و حدود ۱۶۰۰دستگاه یعنی حدود ۷۰ درصد از تاکسی های شهر اراک فرسوده به شمار می روند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک بیان می کند: مشکل نوسازی ارتباطی به هوشمندسازی تاکسی ها ندارد و زیرساخت های نرم افزاری هوشمندسازی پرداخت کرایه از طرف شهرداری فراهم شده اما فعلا برای تسویه روزانه پول از بانک به راننده راهکاری نداریم.
ساده وند می افزاید: با این وجود عدم نوسازی تاکسی ها باعث کمبود تاکسی در شهر و کاهش سطح خدماتدهی به ویژه در ایام پیک مثل شب عید و .. شده است و سطح رضایتمندی مردم مطلوب نیست.
رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک هم می گوید: در زمینه نوسازی تاکسی طبق آیین نامه ای که در شورا مصوب شد در نظر داریم با ارائه گواهی اسقاط ون های قدیمی با عمر میانگین ۱۵ سال ون های جدید تحویل شود و راننده می تواند بعد از ۸ سال فعالیت به عنوان بهره بردار برای مالکیت خودرو اقدام کند.
علی اصغر غفاری ادامه می دهد: در حوزه تاکسی های سواری سال گذشته پیگیری هایی از وزارت کشور انجام شد که متاسفانه شرکت های خودروساز به تعهداتشان در این زمینه عمل نکردند و ضمن تعلل در تعیین ظرفیتشان برای ارائه ودرو تاکسی اتفاق بدتری را رقم زدند و قیمت خودروی تاکسی را در اسفند ماه تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دادند و با توجه به قیمت ۴۸۰ میلیون تاکسی سورن رانندگان رغبتی برای نوسازی خودروهایشان ندارند.
وی اظهار می کند: اگر شهرداری بتواند حول و حوش ۲۰۰ میلیون تومان وام برای این اکار در نظر بگیرد و حدود ۴۰ میلیون هم بابت تاکسی های فرسوده داده شود باز هم راننده باید بیش از ۲۰۰ میلیون تومان شخصا هزینه کند که این برای یک راننده صرفه اقتصادی ندارد.
رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک توضیح می دهد: امسال سعی داریم با کمک نمایندگان منتخب مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس از طریق وزارت خانه این موضوع را پیگیری کنیم چراکه دلیلی ندارد قیمت خودرویی که برای خدمترسانی به عموم مردم در نظر گرفته شده یکباره به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.
غفاری تاکید می کند: اگر مقرر است تغییراتی در شرایط حمل و نقل عمومی اراک به عنوان یک شهر صنعتی رخ دارد لازمه اش حمایت مراجع بالا دستی مثل مجموعه استانداری و نمایندگان مجلس است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.