خانه » جدیدترین » زعفرانیه در کما

زعفرانیه در کما

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲  شماره ۱۷۶۳

سرنوشت اراضی ۹۰ هکتاری اراک چه خواهد شد؟

فاطمه چاپاری: زمین های زعفرانیه اراک که معروف به زمین های ۹۰ هکتاری، نمونه ای از باغات شهر اراک به شمار می رود که طی خشکسالی ها و بر اثر تغییرات آب و هوایی به زمین های بایر تبدیل شده است. با گسترش شهر و افزایش جمعیت این اراضی در حد فاصل شهرک گردو ، خیابان شریعتی و شهرک ولیعصر (ع) در اواسط مهرماه سال ۸۸ به شهر الحاق شدند. ولی کاربری شان در نوع مزروعی باقی مانده و مالکان برای گرفتن مجوز کاربری مسکونی باید بخشی از ملک را به شهرداری جهت ایجاد فضای عمومی واگذار نمایند. این مساله سالیان درازی است که در مدیریت شهری اراک دنبال می شود اما کوتاهی های مسئولین مختلف شهرداری در زمینه پیگیری این امور موجب بی اعتمادی مالکان منطقه به شهرداری شده است و مالکان برای واگذاری ۶۵ درصد از اراضی خود به شهرداری تردید دارند، چرا که ممکن است شهرداری پس از اینکه مالکین سهم ۶۵ درصدی را واگذار کردند، در صدور پروانه های ساختمانی جدیت نداشته باشد و مالکین را چندین سال دیگر درگیر کاغذ بازی و سرگردان کنند. این موضوع به تازگی و برای چندمین بار در پارلمان شهری اراک مطرح شده و باید دید مصوباتی که در این خصوص شکل گرفته راه به جایی خواهد برد یا خیر.
مالکین ۹۰ هکتاری ۶۵ درصد زمین ها را به شهرداری بدهند تا پروانه ساخت صادر شود
مجتبی قاسمی سرپرست شهرداری اراک در این خصوص به خبرنگار وقایع استان می گوید: در حال حاضر شبکه معابر این اراضی در کمیسیون ماده پنج استان تصویب و به شهرداری ابلاغ شده و ادامه کار یعنی اخذ مجوز کمیسیون ماده پنج در خصوص مشخص نمودن کاربری ها، تراکم و سطح اشغال، منوط به توافق مالکین با شهرداری می باشد.
وی ادامه می دهد: پس از توافق تمامی مالکین با مجموعه شهرداری اراک و نقل و انتقال ۶۵ درصد از املاک به شهرداری جهت خدمات رسانی و در نهایت اخذ مجوز کمیسیون ماده پنج استان در خصوص تعیین کاربری ها و همچنین محاسبه تراکم و سطح اشغال اراضی، روند صدور پروانه و مجوز ساخت عملیاتی می شود.
سرپرست شهرداری اراک در پایان اظهار می کند: شورای شهر اراک اجازه داده که در صورتی که ۸۰ درصد از مالکان اراضی با شهرداری توافق کردند، اقدام به آغاز کار اجرایی کند.
شهرداری هیچ منفعتی از واگذاری ۶۵ درصد از زمین ها نخواهد برد
علی چگینی عضو شورای اسلامی شهر اراک هم در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: کاربری زمین های زعفرانیه یا همان ۹۰ هکتاری که در واقع مساحت اصلی شان ۶۵ هکتار است به صورت مزروعی و فضای سبز در طرح جامع شهر اراک در نظر گرفته شد و به دنبال آن مالکان درخواست های مکرری را به ادوار مختلف شورای شهر ارائه دادند که نتیجه ای از آن حاصل نشده بود اما به همت اعضای شورای شهر در دوره ششم و مطالبه گری های فراوانی که از سوی مالکان صورت گرفت مقرر شد تغییر کاربری این اراضی به کمیسیون ماده ۵ ارائه شود. وی ادامه می دهد: در صورتی که مالکان توافق کنند سرانه های تجهیزات شهری و سرانه های مورد نیاز برای مبلمان شهری پیش بینی شود شورا موافقت خود را برای تغییر کاربری این زمین ها و طرح آن در کمیسیون ماده ۵ اعلام خواهد کرد تا تغییر کاربری این زمین ها در جهت تولید مسکن انجام شود.
عضو شورای اسلامی شهر اراک توضیح می دهد: در نهایت مجموعه درخواست ها آماده ارسال به کمیسیون ماده ۵ است تا در صورت تغییر کاربری مجتمع های مسکونی به صورت بلوک بندی و کاملا پیشرفته به صورتی که بتوان راه های دسترسی شهرک ولیعصر را با توجه به توپوگرافی این ناحیه تامین نمود، به مردم تحویل داده شود، در واقع می خواهم بگویم قطعا در این تغییرات شرایط دیگر قسمت های شهر نیز لحاظ خواهد شد.
چگینی تصریح می کند: هنگام ساخت یک محدوده مسکونی کاربری هایی چون ایستگاه آتش نشانی، مدرسه، فضای سبز و .. باید پیش بینی شود و از این رو است که مالکان ۶۵ درصد از این زمین ها را در اختیار مجموعه شهرداری قرار می دهند که این امر در حوزه استانداردهای شهرسازی و در جهت تامین نیازهای شهری و شهروندی است و هیچ گونه منفعتی برای شهرداری ندارد.

۱ دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید من نمی دونم این چه بازی هست که سرمادراورده اند این زمینها ازپدر به پسر رسید بندگان خدا پسرهاکه خیری ندیدندوبعدازان به نوه هارسید نوها نیزفقطازاین زمینها دوندگی هایش نصیبشان شد حالادیگر پشتچهارم روی کارامده اند نتیجه وامیدواریم که ذرزمان ماها دیگر این زمینها به نتیجه برسد وگرنه مندیگر بعداز نتیجه نمیدونم چی میشه حالابعداز اون. هم هست بااینکا کردن شهرداریفکرکنم تا انقلاب حضرت مهدی بایدمنتظرماند البته من کاتب روح پدر بزرگ یکیازاین نتیجه ها هستم راستش نمیدانم کدام یکی فرزندمن هست من خودمم گم کردم ازبس شهرداری این بچه ها را دورخودچرخانده من سرگیجه گرفتم ببخشید باباکه این ارثیه را براینان گذاشتم خواهشن مرا نفرین نکنید دیگربرای ما فاتحه هم نمیفرستندببخشیدباباجان خودم انتحاری میشم میرم ماده۵ رامیترکونم بعدهمشهرداری راکه شماخیالتان زاحت بشه چیزی ندا رید حداقل

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.