خانه » جدیدترین » کهن سالان جاده ها

کهن سالان جاده ها

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳  شماره ۱۸۱۵

وقایع استان گزارش می دهد؛ فرسودگی ناوگان باری و مسافربری در استان مرکزی

فاطمه چاپاری: صنعت حمل‌ونقل از پایه‌های اصلی توسعه پایدار و متوازن در هر کشوری به شمار می رود و در مباحث مهمی همچون اقتصاد، امنیت و عدالت اجتماعی موثر خواهد بود در ایران نیز حمل‌ونقل از بخش‌های اساسی کشور است و سهم قابل توجهی از اقتصاد ایران را در حوزه سرمایه‌گذاری، ارزش‌افزوده، اشتغال مولد و بهره‌وری در اختیار دارد؛ اما نقش آن در رفع مشکلات اقتصادی کشور، مغفول مانده و احیا و تقویت آن نیازمند اصلاحاتی است که چنانچه مورد توجه بیشتر قرار گیرد، قادر به رفع بسیاری از مشکلات کشور خواهد بود. از عوامل تاثیرگذار در ناکارآمدی ناوگان عمومی باری جاده‌ای کشور می‌توان به طول عمر بالا اشاره نمود. به گفته سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت در بخش جاده‌ای کشور بالغ بر ۲۰۰ هزار ناوگان فرسوده وجود دارد همچنین به گفته معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی میانگین سنی ناوگان اتوبوسی استان ۱۶ و نیم سال و ناوگان مینی بوسی ۲۶٫۴ است که اصلا آمار مطلوبی به شمار نمی رود.

میانگین عمر ناوگان اتوبوسی استان مرکزی بیش از ۱۶ سال است
دراینباره محمدرضا یحیایی رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره راهداری استان مرکزی اظهار می کند: میانگین عمر ناوگان اتوبوسی ما در حال حاضر حدود ۱۶ سال است که آمار خوبی به شمار نمی رود.
وی می افزاید: حمل و نقل برون شهری استان با ۴۸ شرکت مسافربری، اتوبوسی، سواری و مینی بوسی در ۵ پایانه مسافربری که توسط دولت و شهرداری ها نگهداری می شود، در حال فعالیت هستند. ۳ پایانه در شهرستان اراک یک پایانه در شهرستان خمین و یک پایانه در شهرستان ساوه است و مابقی پایانه ها توسط شرکت های خصوصی تامین و نگهداری می شود. در بخش حمل و نقل مسافر برون شهری بالغ بر هزار و نهصد راننده به مردم خدماترسانی می کنند.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره راهداری استان مرکزی توضیح می دهد: در واقع در چند سال گذشته در واردات و تولید خودرو به ویژه در بخش اتوبوسی و مینی بوسی خوب عمل نکرده ایم و در حال حاضر ناوگان ما فرسوده به شمار می رود، میانگین عمر ناوگان اتوبوسی ما در حال حاضر حدود ۱۶ سال است و میزان عمر متوسط ناوگان مینی بوسی استان ۷ سال و میانگین عمر سواری ها هم ۱۳ سال است که آمار خوبی به شمار نمی رود و باید برای نوسازی ناوگان تدبیری اندیشید.
یحیایی اضافه می کند: در دو سال گذشته کارهای خوبی انجام شده و دولت تسهیلاتی را در اختیار صاحبان ناوگان برای بازسازی قرار می دهد که شاید به اندازه کافی نباشد اما به کاهش سن ناوگان کمک شایانی خواهد کرد. در بخش نوسازی نیز دولت از سال گذشته آغاز به صدور مجوز برای واردات ناوگان کرده و همچنین تلاش هایی برای تولید اتوبوس در کشور در حال انجام است.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره راهداری استان مرکزی می افزاید: همکاران ما به صورت ۲۴ ساعته بر عملکرد شرکت ها و رانندگان نظارت دارند، شکایت های مردمی را جمع آوری می کنند که به این موارد رسیدگی خواهد شد. یحیایی اشاره می کند: در شهرستان هایی که پایانه های خصوصی داریم هم حداقل هفته ای یک بار سرکشی انجام می شود و توسط خود ادارات شهرستان هم نیروها روزانه بر عملکرد شرکت ها نظارت دارند.

نوسازی ناوگان نیازمند شرایط لیزینگ خودرو است
داود نصراللهی رئیس اتحادیه خدمات حمل و نقل بار و مسافر اراک هم در گفت و گو با خبرنگار وقایع می گوید: درحال حاضر ۲۸۰۰ از ناوگان باری و مسافری زیر پوشش اتحادیه است که ۷۰ درصد از این تعداد فرسوده به شمار می روند. وی می گوید: از جمله عوامل بازدارنده برای نوسازی ناوگان می توان به فراهم نکردن شرایط لیزینگ خودرو اشاره کرد چرا که در تمام دنیا برای نوسازی ناوگان حمل و نقل لیزینگ یا شرایط خرید اقساطی را فراهم می کنند اما متاسفانه در ایران این طور نیست و رانندگان هم با توجه به قیمت های بالایی که در بازار هست قادر به نوسازی ناوگان خود نیستند.
رئیس اتحادیه خدمات حمل و نقل بار و مسافر اراک توضیح می دهد: پیش از این پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ سال از عمر یک خودرو، شرکت ها خودرو را بعنوان پیش پرداخت تحویل می گرفتند و ماهیانه هم مبلغی برای اقساط خرید خودروی جدید دریافت می شده که متاسفانه در ۶ سال اخیر چنین شرایطی برای رانندگان فراهم نبوده است.
نصراللهی اظهار می کند: در برخی از کشورهای دنیا چنانچه ۵ سال از عمر خودرو بگذرد فرسوده محسوب خواهد شد اما در کشور ما خودرویی که ۱۰ سال از عمرش گذشته باشد جزو ناوگان فرسوده دسته بندی می شود. وی می افزاید: از جمله مهم ترین مشکلاتی که در اثر فرسودگی خودرو رخ می دهد می توان به افزایش مصرف سوخت اشاره کرد. تقریبا می توان گفت خودروهای فرسوده دوبرابر خودروهای دیگر سوخت مصرف می کنند.
رئیس اتحادیه خدمات حمل و نقل بار و مسافر اراک می گوید: از نظر فنی هم ممکن است در جاده خرابی هایی ایجاد شود که علاوه بر خطرات بالقوه ای که دارد باعث دیر رسیدن بار و مسافر هم خواهد شد و اگر بار دارویی یا لوازم پزشکی باشد مشکلاتی را برای افراد متقاضی ایجاد خواهد کرد.
نصراللهی در خصوص جابجایی بار در اتوبوس های مسافربری هم توضیح داد: برخی از اتوبوس ها که اقدام به جابجایی بار می کنند از اتحادیه مجوز گرفته اند و برخی پایانه های حمل و نقل مجوز ارسال بار به شهرهای مختلف در حجم مشخصی را دارند و اتوبوس ها به اندازه جعبه خود بار می برند.
وی تصریح می کند: پایانه ها انبارهایی دارند و شما می توانید بارتان را تحویل انبار بدهید و صاحب بار هم می تواند با مراجعه به ترمینال بسته خود را تحویل بگیرد.
رئیس اتحادیه خدمات حمل و نقل بار و مسافر اراک خاطرنشان می کند: اتوبوس ها نمی توانند کالاهای غیرمجاز مثل کپسول گاز، حیوانات زنده، مواد منفجره و اسلحه را جابجا کنند و متصدی باربری که از اتحادیه جواز گرفته مسئول ثبت اطلاعات ارسال کننده و مشخصات بار است و بار غیرمجاز را تحویل نخواهد گرفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.