خانه » جدیدترین » احیای زندگی شهری

احیای زندگی شهری

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۷۰۲  شماره ۱۷۷۳

پیش بینی پروژه های بازآفرینی در شهر اراک

فاطمه چاپاری: بازآفرینی شهری طی سال‌های اخیر مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است تا به احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و افزایش کیفیت زندگی شهروندان در این بافت‌ها کمک کند؛ با این وجود بسیاری از شهرهای کشور از جمله اراک در این مسیر با موانعی روبه‌رو هستند که موفقیت آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
به گفته  فرماندار اراک در سال جاری سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار بازآفرینی شهری در این شهرستان با هدف توسعه شهری و رفع کمبودهای سکونتگاه‌های غیررسمی توزیع شده است.
امیر هادی در اینباره می گوید: این میزان اعتبار بین ۱۶ دستگاه با توجه به اولویت‌های مورد نظر تقسیم شد. ایجاد سه پایگاه اورژانس، اصلاح شبکه آب، نوسازی مدارس، ساخت بازارچه محلی، مرمت و ساخت دیوار ساحلی، جدول‌گذاری، پیاده راه سازی، ایجاد مرکز چند عملکردی، سالن ورزشی، راه آهن، اصلاح جاده‌ای، توسعه مساجد و تجهیز موسسات فرهنگی، کتابخانه‌ها بخشی از طرح‌های توسعه‌ای در بازآفرینی شهری است.
فرماندار اراک با بیان اینکه در اعتبارات بازآفرینی شهری سهم شهرداری اراک یک‌هزار و ۵۰ میلیارد ریال تعیین شد، اظهار می کند: ۳۷ پایگاه سلامت استیجاری در شهرستان اراک وجود دارد که هشت پایگاه در بافت فرسوده این شهر مستقر هستند و باید با اعتبار مورد نظر ظرف مدت یک سال مرمت شوند.
وی می افزاید: در مناطق کم برخوردار اراک شبکه انتقال آب، فرسوده است که به خاطر این نقیصه، امکان افزایش فشار نیست و نارضایتی مردم وجود دارد.
علی چگینی عضو شورای اسلامی شهر اراک نیز درگفت و گو با خبرنگار وقایع استان می گوید: با توجه به مهاجرت هایی که در دهه ۵۰ و ۶۰ به دلیل مسائل اقتصادی رخ داد، سکونتگاه های غیررسمی در حاشیه شهرها گسترش یافت، از آن جا که این قسمت از بافت شهر ظرفیت های لازم برای خدمترسانی به شهروندان را ندارد بحث بازفزآفرینی شهری به میان می آید. وی ادامه می دهد: نمایندگان مردم در ششمین دوره شورای اسلامی شهر اراک توجه ویژه ای به مناطق کم برخودار شهر داشته اند و با همکاری سازمان بازآفرینی اقدامات بسیار خوبی در این مناطق شکل گرفته که در بسیاری از موارد با مشارکت دستگاه هایی چون اداره کل راه و شهرسازی بوده است.
چگینی اظهار می کند: ما در سال گذشته ۵ هزار تن آسفالت در مناطق هدف بازآفرینی شهری توزیع کردیم و جهت تسهلی در عبور و مرور ساکنین پله گذاری های مناطق صعب العبور در این محدوده نیز با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان انجام گرفت. عضو شورای اسلامی شهر اراک می افزاید: دفاتر تسهیل گری یا نهاد توسعه محله را برای تهیه سند چشم انداز برای توسعه هر کدام از محلات هدف بازآفرینی شهری در نظر گرفتیم.
چگینی توضیح می دهد: در سند چشم انداز با توجه به نیازها، خواسته و تقاضاهایی که وجود دارد را ارزیابی کرده و پروژه هایی برای ارتقا سطح زندگی شهروندی در حوزه های مختلف اعم از شهرسازی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی در این مناطق برای اجرا اولویت بندی نمودیم.
وی خاطرنشان می کند: ما در مناطق مختلف سعی کردیم با اصلاح هندسی و گره های ترافیکی نیز با تخریب و تملک چندین ملک تجاری جریان های ترافیکی را برای عبور و مرور ناوگان عمومی شهر انجام دادیم.
عضو شورای اسلامی شهر اراک بیان می کند: همچنین در برخی مناطق همچون کوی سجادیه اقدام به تهیه طرح تفصیلی نموده ایم و در حوزه های فرهنگی نیز سراهای محله را پیش بینی یکردیم و برای مثال در منطقه قنات ناصری زمینی در حال تملک زمینی برای احداث  سرای محله هستیم.
عضو شورای اسلامی شهر اراک عنوان می کند: در کوی امام علی یک ساختمان در قالب ۴ طبقه به مساحت تقریبی ۵ هزار مربع توانسته ایم یک سرای محله احداث نماییم و به امید خدا در سال جاری آن را به بهره برداری خواهیم رساند.
چگینی توضیح می دهد: در حوزه ورزشی هدف ما توسعه سرانه های ورزشی بوده که در این راستا احداث ۱۷ زمین چمن مصنوعی را در دست اقدام داشته ایم که برخی از آن ها احداث شده و حدود یک سال است که مردم از این محدوده های ورزشی بهره مند شده اند. چگینی یادآور می شود: یکی از موانع مهم در بازآفرینی شهری در ارتباط با واگذاری اراضی دولتی است، چرا که بسیاری از خانه های این مناطق در اراضی دولتی واقع شده و با توجه به ماده ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ واگذاری این زمین ها به مردم بر اداره کل راه و شهرسازی تکلیف شده و چنانچه شهروندان مراجعه نمایند می توانند از این فرصت برای بازسازی ساختمان های خود و گرفتن سند برای خانه هاشان اقدام نمایند. وی تاکید می کند: بسته های تشویقی خیلی خوبی هم به این منظور در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به احداث دو طبقه مازاد بر تراکم شهری و استفاده پارکینگ برای کاربری های تجاری اشاره نمود.
عضو شورای اسلامی شهر اراک در پایان اشاره می کند: اخیرا نیز ۳هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه های بازآفرینی در شهر اختصاص داده شده که از آن جمله می توان به جدولگذاری و تهیه سند چشم انداز برای قنات ناصری، احداث دیوارهای ساحلی به خصوص در منطقه کرهرود و شهرک ابوالفضل، کف سازی و گذربندی در بازار شهر اراک، احداث دو بوستان در مناطق کوی سجادی، شهدای صفری و شهر ولی عصر (عج)، احداث ۴ سالن ورزشی یا مجتمع چندمنظوره، لوله گذاری برای آب و فضلاب در برخی مناطف احداث درمانگاه و پایگاه های سلامت در برخی مناطق، احداث بازارچه های محلی در برخی مناطق، احداث کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اصلاح شبکه روشنایی داخل شهر، ارائه آموزش های فنی و حرفه ای اشاره نمود.

۱ دیدگاه

  1. ای کاش بجای این همه حاشیه وتفسیرهای سرکاری واقعیت های زمین های مردم را در اراک اعلام میکردید.برای نمونه زمینهای قنات ناصری بعد بیش از چهل سال تعیین تکلیف نشده و تا پانزده سال دیگر نیز نخواهد شد فقط به خاطر وجود ساختمان حفاظت اطلاعات در جنب این زمینها.حالا مسئولین هر ساعت یک مدل وعده و دروغ به مردم تحویل دهید.دروغ که دماغ آنها را دراز نمیکند.البته مردم میدانند ومیفهمند که در این کشور چه خبر است.این فقط یک نمونه بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.