خانه » پیشنهاد سردبیر » بی پناهان
تشویق فرهنگ احترام به خطوط عابر پیاده 1

بی پناهان

پنجشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲  شماره ۱۷۸۶

وقایع استان در گفت و گو با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی و معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری بررسی می کند؛ عابران پیاده در امنیت نیستند

عادله یوسفی راد: ازآنجاکه نقش صنعت حمل ونقل، جابه جایی مسافر و کالا به صورت ایمن، راحت، ارزان و سریع می باشد، بحث ایمنی رانندگی همیشه به طور نسبی مطرح بوده ولی در دو دهه اخیر به دلیل افزایش تصادفات و تلفات ناشی از آن، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. اخیراً بـا افـزایش رشـد تولید وسایل نقلیه از یک طرف و افزایش جمعیت شـهرها و روستاها از طرف دیگر، توجه کافی به بحث عابران پیـاده بـه خصوص از بعد ایمنی آن، از اهمیت زیادی برخوردار شده اسـت. طی سالهای اخیر، میزان و رشـد تلفات عابران پیاده در شهرهای بزرگ کشور در مقایسه با کشورهای در حال توسـعه رقـم بالایی شده است. وقتی هندسه مسیر مناسب نباشد عابر پیاده نیز نمی تواند رفتار مناسب و ایمنی را به کار گیرد به گفته کارشناسان عامل مهم دیگری که در اینجا نقش دارد سرعت بیش از حد مجاز رانندگان است که در شهرهایی چون ساوه و اراک آمار فوت عابران پیاده در تصادفات را افزایش داده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی در اینباره می گوید: سرعت عامل مهم افزایش متوفیان عابر پیاده در تصادفات درون شهرهای اراک و ساوه است.
سیدعلی حسینی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان توضیح می دهد: در تصادفات درون شهری۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته ایم، مصدومین تصادف یک درصد افزایش، اعمال قانون ۱۱ درصد افزایش و در متوفیان تصادفات ۹ درصد کاهش داشته ایم.
وی می افزاید: رتبه نهم استان در میزان تصادفات در بین شهرهای کشور علت اصلی تصادفات عابرین پیاده و سرعت است و متاسفانه سرعت خودروهای درون شهری در استان ما نسبت به متوسط کشور بالاتر است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی اظهار می کند: در این راستا ما دو شهر اراک و ساوه را مورد بررسی قرار دادیم، در ارا‌ک ۵۵ درصد متوفیان تصادفات درون شهری عابران پیاده بوده اند، به طوری که از ۴۴ نفر متوفی در این شهر ۲۴ نفر عابر پیاده بوده اند.
حسینی خاطرنشان می کند: درکمربندی شمالی این شهر ۷ فوتی داشته ایم که ۶ نفرشان عابر پیاده بوده اند، همچنین در بلوارهای کشاورز، منابع طبیعی، شریعتی، کربلا و خیابان طالقانی مواردی بوده که برای ایمن سازی شناسایی و به شهرداری اعلام شده است.
وی با بیان اینکه در شهر ساوه نیز تصادفات فوتی ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که به دلیل سرعت بالا بوده است، اضافه می کند: مقرر شده بود شهرداری های خمین، ساوه و محلات نسبت به تصاویر پایش شهری اقدام کنند، متاسفانه هیچ شهری اقدام نکرده اند تا به سرور مرکزی در استان برسد و سپس به تهران منتقل شود، این کار هزینه ای دارد که شهرداری ها باید به مخابرات پرداخت کنند تا این کار انجام شود.
حسینی همچنین در خصوص خرید تجهیزات چراغ راهنمایی هوشمند در شهرداری اراک اظهار می کند: خرید تجهیزات چراغ راهنمایی هوشمند در سطح شهر به شهرداری ابلاغ شده که تا کنون فقط در میدان ولی عصر نصب شده که چهارزمانه و نیمه هوشمند است و انتظار توقف طولانی شده، در حالی که باید سه زمانه باشد و لازم است این موارد مورد توجه باشد.
حجت الله مرادی معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری دراین باره توضیح می دهد: در جهت آرام سازی ترافیک شهری و کاهش تصادفات به ویژه برای عابران پیاده نصب پل های عابر پیاده و تجهیز معابر به چراغ های راهنما هوشمند در دستور کار قرار گرفته است.
وی توضیح می دهد: یکی از محل هایی که پلیس برای ایمن سازی شناسایی کرده زیرگذر انقلاب اراک است که با توجه به شیب تندی که دارد راهکار اجرایی برای ایمن سازی آن به دست مشاور سپرده شده و در حال بررسی است.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری در ادامه می گوید: در کل نیاز به اقدامی وسیع برای حصول نتیجه داشتیم از همین رو برای آرام سازی کمربند شمالی و جنوبی و میدان انقلاب نیز کار مطالعاتی انجام شده است.
مرادی در ادامه خاطرنشان می کند: یکی از دیگر راهکارها جانمایی و احداث پل های عابرپیاده بود که اجرای این مهم با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در دستور کار شهرداری قرار گرفته بود که در متمم بودجه به ۵۰ میلیارد رسید.
وی تصریح می کند: تا کنون ۹ پل در شهر جانمایی شده که از این تعداد۴ پل احداث و ۵ پل بهسازی خواهد شد و در متمم جدید احتمالا برای ساخت پل جدید پیشنهادی داشته باشیم. از موارد یاد شده تا کنون تعدادی پل تکمیل و بهره برداری شده است و با رعایت دستورالعمل های مناسب سازی در حال اجرا است.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری در خصوص خرید تجهیزات چراغ راهنمایی هوشمند بیان می کند: این تجهیزات در میدان ولی عصر نصب شده و کارهای خرید در حال انجام است تا در یک ماه آینده در ۴ نقطه از جمله تقاطع محسنی خیابان دانشجو و ادبجو نیز انجام می شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.