خانه » جدیدترین » آیا کاهش قیمت گوشت در فصل تابستان اتفاق خوبی است؟

آیا کاهش قیمت گوشت در فصل تابستان اتفاق خوبی است؟

شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳  شماره ۱۸۱۴

زهرا مدنی: کمبود علوفه برای دام در فصول گرم سال که در پی پاییز و زمستانی کم بارش می آید منجر به افزایش چرای مراتع،کشتار دام، کاهش مقطعی قیمت گوشت و افزایش شدید ان در دراز مدت و همچنین مشکلات بزرگتری چون فرونشست خواهد شد.
به گفته مهدی دانشگر معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران، امسال بارش ها نسبت به حد نرمال ۲۵ درصد افت داشته و در سه سال گذشته نیز به ترتیب با کاهش ۱۴، ۱۸ و ۳۷ درصدی بارش‌ها نسبت به حد نرمال مواجه بوده ایم، اتفاقی که هر ساله دامداران را در تامین علوفه دچار مشکل می کند موضوعی که به گفته یک کارشناس محیط زیست حل آن نیازمند توجه به ظرفیت های اکولوژیکی هر منطقه در ارائه مجوز دامداری، مرغداری و کشاوزی و ایتفاده از فناوری های نوین در این حوزه می باشد.
آحسان آخانی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان می گوید: ما با توزیع نامناسب بارش در فصول مختلف و متاثر از آن کاهش منابع آبی که کاهش علوفه را در پی دارد، روبرو هستیم. وی می افزاید: کاهش بارش‌ها یک پدیده طبیعی و به طور عمده نتیجه تغییر اقلیمی است که منجر به صعیف شدن مراتع و کمبود علوفه برای دام می شود.
چهره ملی آب توضیح می دهد: در نتیجه بخشی از دامداران دست به کشتار دام های خود می زنند که تاثیر آن در کوتاه مدت کاهش قیمت گوشت است اما در درازمدت پرورش بره و تبدیل آن به میش برای ادامه تولید دام زمانبر است و کاهش عمده منابع پروتئینی و افزایش قیمت آن را به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس حوزه آب می گوید: بخشی از دامداران هم برای چرای دام های خود استفاده از مراتع را تشدید می کنند در حالی که تولید مرتعی در اثر کاهش بارش دچار اختلال شده است.
آخانی ادامه می دهد: با از دست رفتن مرتع، سیلاب ها و فرسایش خاک را در پی خواهیم داشت و احیای مرتع هم به راحتی امکان پذیر نیست و آبخیزداری سازه ای هم به عنوان یک راهکار از اساس غلط است. وی اظهار می کند: وقتی مرتع کاهش یابد قیمت علوفه تولیدی افزایش پیدا خواهد کرد برخی برای تولید علوفه بیشتر به منابع آب های زیرزمینی فشار خواهند آورد که مجموعه این عوامل باعث کاهش تاب آوری زمین خواهد شد. چرا که در وهله اول گونه های گیاهی رو به انقراض خواهد رفت و پس از آن وقتی مرتعی در اثر فرسایش خاک نفوذپذیری خود را از دست بدهد با روان شدن سیلاب ها و کاهش سفره های زیرزمینی روبرو خواهیم شد که این منجر به مشکل بزرگتری یعنی ایجاد فرونشست و فروچاله خواهد شد.
این کارشناس محیط زیست دلیل تمامی این موارد را توسعه نامتوازن و بی توجهی به ظرفیت های اکولوژیکی می داند و می گوید: من با توسعه مخالف نیستم اما توسعه به این معنا نیست که در همه جا دامداری، مرغداری، زمین کشاورزی و…‌ ایجاد کنیم.
آخانی تصریح می کند: شاید ظرفیت اکولوژیکی برخی نقاط امکان تولید علوفه را فراهم‌ نمی کند و توسعه باید متناسب با ظرفیت اکولوژیکی زمین اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان می کند: سالانه ۱۶ تن در هکتار خاک در ایران از بین می رود،خاکی که برای ایجاد یک میلی متر از آن میلیون ها سال زمان لازم است که به زعم من مهم ترین علت آن توسعه غلط کشاورزی می باشد.
چهره ملی آب در پایان اشاره می کند: توسعه کشاورزی لزوما افزایش سطح زیر کشت و تعداد دامداری ها و مرغداری ها نیست بلکه می توان استفاده از هایتک و تکنولوژی را جایگزین این روند کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.