خانه » پیشنهاد سردبیر » همه علیه مازوت سوزی

همه علیه مازوت سوزی

یکشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۲  شماره ۱۷۸۲

گزارش وقایع استان از برگزاری جلسه بررسی مازوت سوزی نیروگاه شازند و اثر آن بر سلامتی شهروندان اراک در پارلمان شهری

فاطمه چاپاری: امسال نیز مازوت سوزی نیروگاه حرارتی شازند از ۲۰ آذرماه آغاز شد و پس از تجمع مردم و سازمان های مردم نهاد در اعتراض به این موضوع، امروز یکشنبه هفدهم دیماه بررسی ای موضوع در کمیسیون تلفیقی خدمات شهری و نظارت شورای اسلامی شهر اراک با حصور مسئولان ذی ربط و تشکل های مردم نهاد انجام شد.
علیرضا امانی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان مرکزی در جلسه اخیر کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اراک بیان کرد: مازوت سوزی تاثیر مستقیم بر سلامتی مردم دارد یک سری آثار حاد آلاینده ناشی از این سوخت در سال های آینده مشخص می شود.
دکتر امانی با بیان این نکته که از حق مردم دفاع خواهم کرد حتی اگر برایم گران تمام شود، گفت: در سالی که این نیروگاه احداث شده باید مشخص شود مشاور احداث چه شخصی بوده است، از دادستان انتظار داریم که این فرد را شناسایی و برای پاسخگویی فرا خوانده شود.
وی تاکید کرد: از سال گذشته وزیر بهداشت توقف مازوت سوزی نیروگاه شازند را در خواست کرد، در تیرماه امسال نیز نامه درخواست استفاده نکردن از سوخت مازوت در فصل سرما تهیه شد اما متاسفانه هیچ اهمیتی داده نشد.
شهردار اراک نیز در این جلسه گفت: در تجمعات مردمی در اعتراض به مازوت سوزی حضور خواهم داشت.
علیرضا محمودی اظهار کرد: استان مرکزی و شهر اراک در ادوار مختلف در کشور دیده نشده و من این را در تجربه ۱۴ ساله ای که در استان های دیگر داشتم متوجه شدم.
وی افزود: دیده شدن شهر اراک خیلی مهم است،  مصوبه ای شورای امنیت ملی دارد که باید به دقت بررسی شود هیچ کجا این شورا نگفته باید در شهر اراک مازوت سوزی انجام شود.
شهردار اراک بیان کرد: من به عنوان شهردار اراک همنوا با مردم اراک هستم و در تجمعاتشان هم حضور خواهم یافت.
محمودی عنوان کرد: زمانی که برای صنایع جانمایی و برنامه ریزی می شود باید به فکر این مباحث بود و از تلاش های نهادهای مردمی در این زمینه متشکرم.
وی ادامه داد: اما از مردم و تشکل ها می خواهم نکته را در شهر خود جست و جو نکنید مدیران شهر و استان برادران خودتان هستند و کمک کنید با دست به دست هم دادن این مشکل را حل کنیم و بنده نیز بخشی از این موضوعات آلایندگی که در حوزه شهری هست را در ماه های آینده پیگیری خواهم کرد.
رئیس شورای شهر اراک در ادامه گفت: صنایع آلاینده اموال و روان و جسم مردم شهر را غارت می کنند.
داوود قربانی اظهار کرد: در ابتدا گلایه شدیدی از مدیرکل استاندارد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان که مهم ترین جلسه استان در خصوص مازوت سوزی را در نیمه های جلسه ترک کردند، را عنوان می کنم.
وی در ادامه گفت: دو هفته قبل موضوع آلایندگی هوای اراک در جلسات شورا طرح شد و قبلا هم مکاتباتی با ریاست جمهوری در این زمینه شکل گرفته و اخیرا هم در مکاتبه ای با وزیر کشور مراتب اعتراض اعضای شورای شهر را به انجام رساندیم.
رئیس شورای شهر اراک بیان کرد: پرواضح است که نیروگاه در آلایندگی شهر اراک مقصر صددردصدی است، آلایندگی برای دیروز و امروز نیست دستگاه های استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی چندین بار از این موضوع شکایت کرده اند؟
قربانی افزود: آیا بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۵ اخطار کتبی به این صنایع آلاینده داده شده یا نه اگر داده شده مماشات جایز نیست و دستور تعطیلی این صنایع از سمت دستگاه قصایی باید صادر شود. وی ادامه داد: با اینکه مردم از آلایندگی این صنایع آسیب می بینند اما نماینده این صنایع از استخدام جوانان اراک در این مجموعه ها ممانعت می کند.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: دلخورم از طرح مساله یارانه سلامت چرا که پرداخت این یارانه وظیفه صنایع است  و نباید با دیگر وظایفشان تهاتر شود.
قربانی با اشاره به سخن امام علی در زمان صدارت خود که اگر اموال بیت المال را خلخال پای زنانتان کرده باشید من آن را به بیت المال پس می گردانم، افزود: نیروگاه و صنایع آلاینده اموال و جسم و روان مردم را به غارت برده اند و از دستگاه قضایی خواهش داریم در این زمینه پیگیری های لازم را داشته باشند.
فعال محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: نیروگاه شازند سال گذشته از نیروگاه‌های ملزم در استفاده از سوخت مازوت بود اما امسال اولویت با نیروگاه های شمال کشور و نیروگاه هایی با در نظر گرفتن شرایط جمعیتی بود و چرا نیروگاه شازند مازوت استفاده می کند.
سیاوش آقاخانی تاکید کرد: وزیر کشور و شورای عالی امنیت ملی دستور استفاده از سوخت مازوت را نداده اند و این تصمیم با نهاد غیر کارشناسی بوده و توسط یک خانم که اعلام کرده تاثیر مازوت در اراک نیم درصد است.
فعال محیط زیست خطاب به مسئولان نیروگاه شازند گفت: اطلاعات غلط به مردم ندهید اگر امسال مازوت سوزی با تعویق بود به دلیل گرمی هوا بوده است و اورهال نیروگاه را نمی‌توان در فصل گرما انجام داد و مربوط به فصل سرما است.
آقاخانی ادامه داد: عدم انجام فیلتراسیون نیروگاه با دلیل نبود توجیه اقتصادی است در صورتی که با سوخت گاز هم آلودگی دارد و با این وضعیت طرح توسعه نیروگاه چه معنایی دارد؟
وی خاطر نشان کرد: نقش اقتصادی بنگاه اقتصادی جایی مانند نیروگاه شازند چیست زمانی که یک سری دستگاه پزشکی مورد نیاز در تشخیص سرطان در اراک نداریم.
این فعال محیط زیست گفت: مدیر قبلی نیروگاه مصاحبه انجام می‌دهد چرا فیلتراسیون ندارد در صورتی که خود این افراد در زمان مدیریت اقدامی نداشتند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.