خانه » پیشنهاد سردبیر » چشمه های شفابخش

چشمه های شفابخش

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ شماره ۱۸۱۷

وقایع استان در گفت و گو با مدیرعامل شرکت توسعه دهکده آب درمانی محلات و یک پزشک و درمانگر طب سنتی بررسی می کند؛ آبگرم محلات سرچشمه درمان

فاطمه چاپاری: علی رغم اینکه همه استان مرکزی را تنها به شهرهای صنعتی آن همچون اراک، ساوه و زرندیه می شناسند، در این استان شهرهایی چون محلات نیز وجود دارد که از جمله برجسته ترین نقاط گردشگری در کشور شناخته می شود، در میان تمام جذابیت های این شهر آبگرم محلات از شهرت فراوانی برخوردار است و به سبب خاصیت های درمانی اش سالانه مقصد گردشگران بسیاری می باشد. آبگرم محلات مجموعه‌ای از چشمه‌های آبگرم است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر محلات و در استان مرکزی واقع شده‌است گذشته از اینکه این مجموعه یکی از این جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد در سطح کشور به شمار می رود گزینه مناسبی برای کمک به درمان بیماری های مفصلی، پوستی و .. است. در گذشته، در مقطعی، مطالعاتی درخصوص تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی از مواد معدنی موجود در آب چشمه‌ها انجام شد اما نیمه تمام ماند ولی وجود آزمایشگاه در مجموعه آبدرمانی و اسناد این مطالعه، می‌تواند ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات بیشتر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت محور حول این موضوع باشد. در صورت به نتیجه رسیدن این پژوهش‌ با توجه به در دسترس بودن ارزان مواد اولیه، می‌توان علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغال مناسبی نیز در منطقه ایجاد کرد. از همین رو وقایع استان در گفت و گو با دکتر منوچهر کاظمی پزشک عمومی و درمانگر طب سنتی و احمد کاظمی مدیرعامل شرکت توسعه دهکده آب درمانی محلات به بررسی خاصیت های درمانی این چشمه ها پرداخته است.
دکتر منوچهر کاظمی پزشک عمومی و درمانگر طب سنتی در اینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: آبگرم های ایران در شهرهای اردبیل، محلات، لاریجان از جمله معروف ترین آبگرم های دنیا به شمار می روند. در شهرستان محلات هم شش چشمه آبگرم هست که در طول سال گردشگران ایرانی و خارجی از آن بهره مند می شوند.
وی می افزاید: قدمت این چشمه ها به سالیان بسیار دور برمی گردد که مردم اطلاعات دقیقی از مسائل پزشکی نداشتند و برای درمان بسیاری از بیماری ها از این چشمه ها استفاده می کردند. عمق بسیاری از چشمه های آبگرم محلات به بیست هزار متر می رسد و هر چه به سطح آب نزدیک تر می شویم دمای آب کاهش می یابد با این حال بعضی اوقات دمای سطح آب به ۱۰۰ درجه بالای صفر هم می رسد.
این درمانگر طب سنتی می گوید: از ویژگی های آب گرم محلات وجود تریکبات سولفاته و کلسیک در آب این چشمه ها است که در درمان بسیاری از بیماری های کبدی، صفراوی، گوارش، رماتیسمی و دردهای استخوانی و حتی بیماری های پوستی موثر است.
دکتر کاظمی خاطرنشان می کند: گازی هم از این چشمه ها متساعد می شود به نام رادون که در درمان بیماری های ریوی موثر است.
وی توضیح می دهد: به طور متوسط دمای آبگرم محلات ۴۸ درجه سانتی گراد است و موادی مثل منیزیم، کلسیم، سدیم، ید، آهن، آمونیاک و فلوئور در این چشمه وجود دارد که برای افراد مبتلا به دردهای عضلانی، سیاتیک، مفصلی و حتی گرفتگی های عصبی و برخی قارچ های پوستی بسیاری مفید است.
وی تاکید می کند: یکی از مزایای آبگرم محلات این است که بر خلاف سایر چشمه های آبگرم در ایران بوی بد گوگرد به طور مشهود و اذیت کننده ای به مشام نمی رسد.
این درمانگر طب سنتی ادامه می دهد: به طور کلی دمای آب و ترکیبات معدنی موجود در این چشمه ها در بسیاری از موارد مفید واقع خواهد شد چرا که بنده شخصا از این چشمه ها استفاده کرده ام و بسیاری از بیماران خودم را که ارجاع داده ام به چشمه های محلات نتایج مفیدی در تمام موارد مشاهده شده است.
وی در پایان اشاره می کند: البته جا دارد توصیه هایی هم به مراجعان داشته باشیم، در زمان استفاده از آبگرم و یا بعد از آن ممکن است افراد دچار سرگیجه یا سردرد شوند یا توهوع و افت فشار خون شوند که برای بهبود آن پیشنهاد می شود در فضای باز قرار بگیرند، افرادی که مشکلات قندی، فشار خون یا تنگی نفس دارند باید مدت زمان کمتری در آب بمانند. برای زنان باردار هم استفاده از چشمه های آبگرم توصیه نمی شود چرا که گرمای آب ممکن است به جنین آسیب برساند و اسفتاده از چشمه در مدت بارداری پیشنهاد نمی شود. بهترین زمان استفاده از چشمه های آبگرم فصول بهار و تابستان است چرا که در زمستان سردی هوا ممکن است باعث ایجاد علائم سرماخوردگی شود.
احمد کاظمی مدیرعامل شرکت توسعه دهکده آب درمانی محلات هم می گوید: دهکده آب درمانی همراه با چشمه های آب گرم با خاصیت درمانی که از مهم ترین آب های گرم معدنی در دنیا می باشد در منطقه گردشگری آب گرم محلات قرار دارد.
وی می افزاید: درجه حرارت آب در محل چشمه ۴۷ درجه سانتی گراد است و آب چشمه بی رنگ، بی بو و بدون مزه می باشد. املاح آن عبارت اند از کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فلوئور، ید، آهن و .. از خواص بی پایان چشمه ها می توان به تسکین عضلانی، مفصلی و عصبی مانند سیاتیک، رماتیسم، یائسگی و همچنین رفع حالت عصبی درددار مانند پادرد، کمردرد، فلج های نیمه بدن، فلج های اعصاب محیطی، گرفتگی های عصبی و عضلانی و همین طور تحلیل بیماری های پوستی، جلدی، قارچی همچون بیماری های دراماتیت مزمن همچون اگزما اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت توسعه دهکده آب درمانی محلات خاطرنشان می کند: خاصیت خواب آور و اشتها آور بودن و آرامش بخشی از دیگر خواص این چشمه ها است، البته در کنار این خواص دمای بالای آب در صورت استعمال طولانی ممکن است سوختگی درجه سه ایجاد نماید همچنین برای بیماران قلبی و فشار خون مدت زمان کوتاه تری در استفاده از آب توصیه می شود.
وی در پایان می گوید: متقاضیان می توانند برای استفاده از مراکز اقامتی مجموعه آبدرمانی محلات به درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی cspf.ir (طرح صبا) مراجعه یا به صورت تلفنی با شماره ۰۸۶۴۳۳۲۵۶۰۰ تا ۱۸ و ۰۹۱۸۳۶۵۷۸۳۲ با این مجموعه اقامتی تماس بگیرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.