خانه » پیشنهاد سردبیر » شهرداری پاسخگو باشد

شهرداری پاسخگو باشد

پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲  شماره ۱۸۰۹

وقایع استان بررسی می کند؛ گلایمندی مردم از سرعتگیرهای غیراستاندارد در خیابان های اراک

فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی: ما در جایگاه پلیس معتقدیم تمام دست اندازهای سطح شهر باید جمع شود اما به شرطی که بتوانیم سرعت رانندگان را به صورت هوشمند و با دوربین های پایش تصویری کنترل کنیم

فاطمه چاپاری: مدتی است سرعتگیر های غیراستاندارد که خود معلول نبود کنترل ترافیک هوشمند در اراک است گلایمندی شهروندان را در پی داشته موضوعی که به نظر می رسد شهرداری توجهی به آن ندارد، امروزه استفاده از سرعتگیر آخرین و ساده ترین راه حل برای کنترل سرعت در دنیا به شمار می رود آن هم به شرطی که با علائم و تابلوهای مخصوص و به شکل استاندارد اجرا شود اتفاقی که در شهر اراک شاهد آن نیستیم.

مدیران شهری فکری به حال مردم بکنند
خانم صالحی از شهروندان اراکی به خبرنگار وقایع می گوید: همه جای شهر پر شده از دست انداز، این ها به معنای واقعی کلام دست اندازند نه سرعتگیر ، مردم موقع عبور از روی این موانع کف ماشینشان با برآمدگی ایجاد شده برخورد می کند. شهرداری دست انداز ساخته بدون اینکه یک تابلو یا نشانه های شبرنگ بگذارد.
آقای اسدی از دیگر شهروندان اراکی است که با گلایمندی شدید از غیراستاندارد بودن سرعتگیرهای سطح شهر در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: ما که مردم این شهر هستیم و هر روز در این خیابان ها در حال رفت و آمدیم در حین رانندگی به دلیل نبود علائم هشداردهنده یادمان می رود و موقع عبور از روی دست اندازهای سطح شهر ماشینمان نابود می شود حالا که دم عید است من مانده ام مسافران بدبخت که هیچ خیابان های ما را نمی شناسند با این دست اندازها چه خواهند کرد. همین برای مدیریت شهری اراک که اسم کلانشهر را هم یدک می کند بس است که چهار نفر مسافر بگویند خیابان هایش مثل کوچه های قدیمی بدون امکانات پر از دست اندازهای غیراستاندارد بدون علائم است ناسلامتی ما در قرن ۲۱ ام داریم زندگی می کنیم این روش ها دیگر جواب نمی دهد تو را خدا مدیران شهری فکری به حال مردم بکنند، این همه عوارض می دهیم که امکانات داشته باشیم.
فرماندهی پلیس استان مرکزی هم بر این نکته تاکید دارد که ایجاد سرعتگیر در شهر اصلا امر پسندیده ای نیست به خصوص اگر به صورت استاندارد اجرای نشود.

ما در جایگاه پلیس معتقدیم تمام دست اندازهای سطح شهر باید جمع شود
فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی می گوید: ما در جایگاه پلیس معتقدیم تمام دست اندازهای سطح شهر باید جمع شود اما به شرطی که بتوانیم سرعت رانندگان را به صورت هوشمند کنترل کنیم.
سردار هادی رفیعی کیا اظهار می کند: هر اتفاقی در ساخت و ساز شهری و توسعه می افتد مسئولیت اش با شهرداری است برای این کار شورای ترافیک در نظر گرفته شده که پلیس هم یکی از اعضای اصلی اش است و در خواست ایجاد سرعتگیر و جانمایی آن معمولا تا بالای ۹۰ درصد به خواست پلیس انجام می شود.
وی توضیح می دهد: چرا پلیس درخواست ایجاد سرعت گیر را داشته؟ چون در سطح شهر دوربین نداریم اما به طور کلی ایجاد سرعتگیر امر پسندیده ای نیست با این همه چون در برخی نقاط تصادفات منجر به فوت و جرح داشته ایم و پلیس هم نمی تواند هر ۱۰۰ متر یا ۲۰۰ متر یک نیروی انسانی مستقر کند از همین رو به دلیل نبود دوربین پلیس درخواست ایجاد سرعتگیر را نموده تا شهروندان کمی سرعت خودرو ی خود را پایین بیاورند اما پلیس هیچ گونه استانداردی برای سرعتگیر ندارد چون نه تخصصی در این زمینه دارد و نه وظیفه ای، این موارد به کلی از استانداردهای شهرسازی است، در تمام دنیا با امکان هایی چون جداکننده های چشم گربه ای یا تابلو سرعتگیر می زنند، اما وقتی می آیند با آسفالت و بتن سرعتگیر می سازند ما نمی توانیم بگوییم ارتفاعش را اصلاح کن و حتی اگر بگوییم هم شهرداری وظیفه ندارد که به حرف ما گوش دهد، حتی ما اگر بخواهیم جلوی ستاد خودمان یک سرعتگیر ایجاد کنیم باید در شورای شهر تصویب شود و شهرداری این کار را انجام دهد.
فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی بیان می کند: با این همه ما در جایگاه پلیس معتقدیم تمام دست اندازهای سطح شهر باید جمع شود اما به شرطی که بتوانیم سرعت رانندگان را به صورت هوشمند کنترل کنیم.
سردار رفیعی کیا می افزاید: ما در کمربند جنوبی هیچ دوربینی نداشتیم علت خیلی از تصادفات عابران پیاده همین بود، در همین محدوده ۳ دوربین مستقر شد آمار تصادفات نزدیک به صفر شده است.
وی با بیان اینکه باید یک عزم جدی شکل بگیرد تا دست اندازهای سطح شهر را جمع آوری کنیم، خاطرنشان می کند: ما در حال حاضر در کمربندی شمالی هم با همین مشکل روبرو هستیم، سرعت درون شهری اراک با رقمی بالغ بر ۲۶ و ۷ دهم کیلومتر بر ساعت ۱۶ واحد از میانگین کشوری که ۱۰ کیلومتر بر ساعت است بالاتر می باشد.

شورا دخالتی در نحوه اجرای سرعتگیرها ندارد و شهرداری در این خصوص باید پاسخگو باشد
رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر اراک هم دراینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: شورای اسلامی شهر نمی تواند بر عملیات اجرایی شهرداری دخالت کند، ما می توانیم از شهرداری توضیح بخواهیم اما این که بخواهیم بگوییم سرعت گیرها با چه ارتفاعی و با استفاده از چه مصالحی ساخته شود در شرح وظایف شورای شهر نیست، پلیس می تواند در این زمینه کمک کند هر چند من شخصا به عنوان یک کارشناس مطلع در حوزه ایمنی و حمل و نقل مشاوره هایی هم ارائه می دهم.
علی اصغر غفاری توضیح می دهد: در واقع این یک کار جمعی است و در این جا باید یک کار گروهی صورت بگیرد شورای شهر می تواند مجموعه اقدامات شهرداری در این زمینه را در بودجه خود لحاظ کند و اگر طرح ویژه ای هم در نظر گرفته شده در شورا می توان مطرح کرد و همچنین نقطه نظرات مردم را هم شنید پس از این فرآیند قانونی در مرحله اجرا بر عهده شهرداری است که باید با هماهنگی پلیس انجام شود، ما می توانیم در شورای شهر از پلیس و مجموعه شهرداری مطالبه گری کنیم.
وی ادامه می دهد: هوشمندسازی به عنوان یک راه حل جایگزین قطعا در برنامه های سال آینده هست و یکی از موضوعات مهمی که در اولین جلسات کمیسیون در سال آتی مطرح خواهد شد همین موضوع است که باید در ابعاد مختلف آن در اراک اجرایی شود.
رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر اراک اشاره می کند: نقاط حادثه خیز شهر را باید از طریق دوربین های پایش تصویر کنترل کرد تا امنیت مردم در حوزه حمل و نقل شهری بالاتر برود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.