خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از سبک زندگی مردم /من یک چالشی هستم!

گزارش «وقایع استان» از سبک زندگی مردم /من یک چالشی هستم!

شنبه ۶ آذر ۹۵ شماره ۴۷۱

روشنک مشتاق
وقایع استان

چند ماهی است با نرم افزاری در موبایلش به سالم خوری روی آورده است، غذاهای چرب و روغن را از برنامه غذایی اش حذف کرده، روزی نیم ساعت پیاده روی می کند، نمک و قند را به حداقل رسانده و در شبانه روز خواب کافی دارد. با این روش و بدون مراجعه به پزشک و متخصص در این چند ماه به وزن ایده آلش رسیده و دیگر پرخوری نمی کند وقتی از او می پرسم چه طور به این هدف رسیدی، می گوید:«سبک زندگی ام را تغییر داده ام و به زندگی سالم روی آورده ام.»
امروزه یکی از تعیین کننده های اصلی سلامت با توجه به تغییر نوع بیماری ها از واگیردار به مزمن، سبک زندگی غذایی افراد جامعه می باشد. طی یک نسل گذشته؛ عادت های ما درباره تغذیه تغییرات اساسی کرده است. هرچند که علم و دانش ما نسبت به تغذیه افزایش یافته اما هنوز هم ناسالم خوری در بین مردم افزایش می یابد و دوری از خوردن برخی غذاها از جمله فست فود ها به شاخص اصلی سلامت در بین مردم تبدیل شده است.
باتوجه به افزایش استفاده از غذاهای آماده و سریع امکان بروز بیماری های مزمن از جمله سرطان ها افزایش یافته است. به طوری که در امریکا برآورد شده عوامل تغذیه ای عامل بروز ۶۰ درصد از سرطان ها در زنان و ۴۰ درصد از سرطان ها در مردان هستند.
در بین موضوعات سلامتی نکته حائز اهمیت این است که اختلال غذایی در بین زنان عمومیت بیشتری دارد. به طوریکه ۹۰ درصد از بی نظمی های غذایی به دختران و زنان مربوط می شود. به خاطر تاکیدات اجتماعی بر جذابیت زنان، تعجب آور نیست که مدیریت بدن دختران مرکز خود احساسی آنها شود،
وقتی اعتقاد فرد بر این است که وزن و قیافه کانون خود ارزشی آن ها می باشد همراه با اعتقادشان که وزن شان رضایتمند نیست منجر به بی نظمی غذایی می شود. فشار برای نگه داشتن بدن ایده آل زنان بی نظمی هایی در عادت غذایی را سبب می شود تا بدنشان به وزن ایده آل برسد.
«اکثر بیماریهای سخت با خودمراقبتی قابل پیشگیری است. » این جمله را رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در ۲۹ آبان ماه سال جاری گفته است.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا؛ دکتر حسن طاهر احمدی با بیان اینکه بسیاری از بیماری های سخت با خودمراقبتی پیشگیری می شود، افزود: «شواهد نشان داده است خودمراقبتی باعث کاهش ویزیت عمومی تا ۴۰ درصد، کاهش ویزیت های سرپایی تا ۱۷ درصد و کاهش ویزیت های بعدی بیماری ها تا ۵۰ درصد خواهد بود. بخش های خود مراقبتی شامل ارتقاء سلامت، اصلاح سبک زندگی، پیشگیری از بیماری، خود ارزیابی، حفظ سلامت و مشارکت در درمان و توانبخشی است.»
اصلاح سبک زندگی یکی از مهم ترین راه های کاهش بیماری است، به عبارتی برخی از رفتارهای نادرست ما موجب می شود که به برخی بیماری های سخت مبتلا شویم. برای مثال مصرف سیگار مهم ترین عامل سرطان لوزه است و با حذف این کالا از سبد خرید و ترک آن سرطان لوزه به طرز چشم گیری کاهش می یابد.
پدیده ای که این روزها در بین جوانان رواج زیادی یافته و در صفحات اینستاگرام هم به وفور دیده می شود، افرادی هستند که خود را «یک چالشی» می دانند. این افراد اغلب سبک زندگی خود را با استفاده از سالم خوری و ورزش تغییر می دهند تا به وزن ایده آل برسند اما بعد از رسیدن به وزن ایده آل این چالش را رها نمی کنند بلکه آن را تا مدت ها یا به صورت مادام العمر ادامه می دهند.
مریم یک چالشی است که این هفته اطلاعاتش را در اختیار ما گذاشته است، او ۲۶ ساله، مجرد و کارمند یک شرکت خصوصی است و تنها زندگی می کند. او که چالش خود را از شهریور ماه سال ۹۴ آغاز کرده ، نزدیک به دو ماه است که به وزن ایده آلش رسیده و به خودش قول داده یک چالشی باقی بماند.مریم می گوید: «اواخر مرداد ماه سال ۹۴ یک مهمانی دعوت شدم، وقتی از مهمانی برگشتم و عکس های خودم را دیدم وحشت کردم، نسبت به همه دوستانم از همه چاق تر بودم. چند ماهی بود که تنگی نفس داشتم و راه رفتن برایم دشوار بود اما اهمیت نمی دادم، با دیدن عکس ها تصمیم گرفتم که رژیم بگیرم. قد من ۱۷۶ سانتی متر و در ابتدای چالش ۱۰۱ کیلو بودم. ابتدا تصمیم گرفتم ۲۸ روز سالم خوری کنم که این کار را شروع کردم و در پایان این ۲۸ روز ۳کیلو وزن کرده بودم، از رژیمم خیلی راضی بودم چون همه چیز می خوردم اما به مقدار کم و خوردن قند و روغن را به حداقل رساندم. در ابتدای چالش چند هدف را برای خودم در نظر گرفتم،
هدف اول رسیدن به وزن ۸۵ کیلوگرم و بعد ۷۰ و در نهایت ۶۵ کیلوگرم بود. که قبل از ۲۵ شهریور سال ۹۵ که یک سال از شروع چالش می گذشت به این اهداف رسیدم و الان وزنم ۶۳ کیلوگرم است و یک ماهی است که وزنم را ثابت نگه داشته ام. من نزد دکتر خاصی نرفتم و کالری هر غذا را با نرم افزاری که در موبایلم نصب کرده ام محاسبه می کنم و سعی می کنم در روز بیش از هزار و دویست کالری مصرف نکنم و هر روز نیم ساعت پیاده روی سریع و هفته ای دوبار استخر می روم و شنا می کنم، چالشی بودن سخت است، اراده و صبوری می خواهد اما در طول این یک سال تنگی نفسم خوب شد و وضعیت پوست و موهایم بهتر شده است. این دو ماه بیش از آنکه چالشی باشم سبک زندگی ام را تغییر داده ام، دیگر نمی خواهم وزن کم کنم بلکه روند سالم زندگی کردن را در پیش گرفته ام،
سالم زندگی کردن فقط سالم خوری نیست، چکاپ ماهیانه و سالیانه فشار خون، قند، قلب، دندان ها و برای زنان معاینه سینه ها توسط پزشک و … را نیز در بر می گیرد به نظر من انسان در درجه اول باید به بدنش احترام بگذارد و قدر سلامتی اش را بداند تا دیگران برایش احترام قائل شوند.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.