خانه » پیشنهاد سردبیر » آیا طرح کالابرگ ادامه دار خواهد بود؟

آیا طرح کالابرگ ادامه دار خواهد بود؟

پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳  شماره ۱۸۲۴

گفت و گو با مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی و رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات در استان مرکزی

زهرا مدنی: اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک درحالی در ۲۱ اردیبهشت ماه پایان خواهد یافت که هنوز دولت برنامه جدید خود را برای ادامه طرح یاد شده، اعلام نکرده است. اما آمارها حاکی از رضایت مردم و فروشندگان از اجرای طرح است و به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی چنانچه تراز بودجه اجازه دهد دولت طرح را ادامه خواهد داد. طرح کالابرگ از یک سال گذشته آغاز شد و به تدریج کاستی های آن برطرف گردید اما همچنان ابهامات و نگرانی هایی در خصوص اجرای آن وجود دارد که وقایع استان در گفت و گو با مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی و رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات در استان مرکزی به شفاف سازی آن پرداخته است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: این طرح به منظور تامین امنیت غذایی خانوارها طبق انستیتو تغذیه ایران شکل گرفت.
محمدرضا گودرزی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی بیش از یک سال است که آغاز شده و در ابتدا شامل سه دهک و در مرحله بعدی ۵ دهک و الان هم ۷ دهک جامعه می شود و همه فروشگاه ها هم می توانند به این طرح بپیوندند.
وی ادامه داد: طرح کالابرگ در طرح فجرانه کامل شد به این شکل که مردم می توانستند با قیمت ۱۴۰۱یازده قلم کالایی که در این طرح آمده را خرید کنند و مابه التفاوت آن را دولت به کسبه پرداخت می کرد.
دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی بیان کرد: طرح فجرانه از بهمن ماه سال گذشته شروع شد و در ماه اول بالغ بر ۳۵۴هزار خانوار یعنی ۹۰ درصد از افراد مشمول ۴۵۳میلیارد تومان خرید داشتند که از این مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان را دولت پرداخت کرد، در ماه دوم ۳۱۷ هزار خانوار معادل با ۸۰ درصد مشمولان ۵۷۰ میلیارد تومان خردی داشتند که از این مبلغ ۱۶۶ میلیارد تومان توسط دولت پرداخت شد.
گودرزی افزود: الان که در ماه سوم اجرای طرح هستیم تا ۱۶ اردیبهشت ۲۷۷ هزار خانوار معادل ۷۰ درصد مشمولان طرح بالغ بر ۴۳۰ هزار میلیارد تومان خردی داشتند که از این مبلغ ۱۵۵ میلیارد تومان توسط دولت پرداخت شده است.
وی توضیح داد: چنانچه تراز بودجه به دولت اجازه دهد، اراده دولت این است که در صورت فراهم شدن زیرساخت ها و پیش بینی بودجه طرح ادامه پیدا کند.
دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با اشاره به نگرانی بعضی از فروشندگان نسبت به بالارفتن تراکنش و اخذ مالیات، خاطرنشان کرد: خانوارها رفتار طبیعی خود را دنبال می کنند و همچنین محدودیتی در اجرای طرح برای کسبه وجود ندارد و همه می توانند در طرح مشارکت داشته باشند و این نگرانی خیلی جایگاه نخواهد داشت.
گودرزی تصریح کرد: از جمله مشکلاتی که در طرح مشاهده شد یکی نگرانی مردم از قطع شدن یارانه نقدی بود که به علت عدم آگاهی شکل گرفته بود و لازم است بگویم که استفاده از این طرح هیچ تاثیری در دریافت یارانه نخواهد داشت.
وی افزود: از دیگر مشکلات نبودن زیرساخت های لازم بود که باعث شد در مواردی افراد اعتبار تخصیص یافته در این طرح را هزینه خرید کالاهایی خارج از آن ۱۱ قلم مشخص شده می کردند اما عملا خرید کالاهای مشخص شده ثبت می شد که این مغایر با سیاست های دولت در اجرای طرح است.
رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات در استان مرکزی در اینباره به خبرنگار وقایع استان گفت: بنا بر آمارهای اداره کار، تعاون و امور اجتماعی در استان مرکزی ۴ هزار فروشگاه در طرح کالابرگ مشارکت داشته اند که از این تعداد حدود ۱۵۰۰ فروشگاه در اراک خدماترسانی می کنند.
حسام امینی گفت: خوشبختانه مردم استقبال خوبی از طرح فجرانه که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده داشتند و از آن که خیلی از کسبه به سیستم کالابرگ متصل نبودند در روزهای آغازین برگزاری طرح فروشگاه ها خیلی شلوغ شده بود اما در کمتر از ۲۰ روز بسیاری از اعضای اتحادیه دستگاه های کارتخوان خود را به سیستم کالابرگ وصل کردند و توانستند به مردم اطلاع رسانی کنند.
وی اضافه کرد: علی رغم استقبال گسترده و رضایت مردم از طرح کالابرگ یکی از مشکلات این طرح تاخیر در واریز مبالغ به حساب کسبه است، بسیاری از اعضا تماس می گیرند و می گویند که بعد از گذشت یک ماه هنوز پولی به حسابشان واریز نشده است.
رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات در استان مرکزی در ادامه گفت: از دیگر مشکلات این طرح که در روزهای آغازین آن رخ داد می توان به قطعی دستگاه ها اشاره کرد که خوشبختانه به سرعت حل شد و بعد از آن در این زمینه تا به امروز مشکلی نداشتیم.
امینی بیان کرد: در واقع در ابتدا فروشندگان از طرح استقبال چندانی نداشتند اما به تدریج خود اعضای اتحادیه نسبت به این موضوع مشتاق شدند و دستگاه های خود را به سیستم کالابرگ متصل کردند که در این زمینه آقای امیدی رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و آقای مرادی معاونشان خیلی به اجرای طرح کمک کردند، خود بنده روزانه چندین بار تماس می گرفتم بابت قطعی دستگاه ها و تاخیر واریزی و کمال همکاری را داشتند.
وی یادآوری کرد: رسانه ها نیز در اطلاع رسانی این طرح به مردم نقش بسیار موثری داشتند، خیلی از افراد نسبت به نحوه اجرای طرح ناآگاه بودند و الان تقریبا مردم به خوبی با طرح آشنا شده اند اما طرح روز جمعه بیست و یکم اردیبهشت ماه به اتمام خواهد رسید و فعلا تصمیم بر ادامه آن گرفته نشده است اما به طور کلی مورد رضایت مردم قرار گرفت.
رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات در استان مرکزی توضیح داد: دهک یک تا هفتم جامعه استقبال خوبی از این طرح داشتند و در صورت ادامه دار بودن آن هم به مردم اقشار ضعیف تر و همین طور به کسبه کمک بسیاری خواهد شد.
امینی عنوان کرد: شب عید بسیاری از مردم روغن، رب گوجه یا ماکارونی را که در سبد کالایشان قرار داشت را تهیه کرده و استفاده کرده بودند و با توجه به رضایت عموم از این طرح ما در اتحادیه خوار و بار و لبنیات از ادامه دار بودن آن استقبال می کنیم.
وی افزود: از جمله دلایلی که باعث شده برخی از فروشگاه ها در طرح شرکت نداشته باشند یکی عدم آگاهی و دیگری نگرانی بابت افزایش گردش حساب و ایجاد مالیات بوده، برای مثال مغازه ای که در حالت عادی روزی ۵ میلیون تومان هم فروش نداشت با اجرای طرح کالابرگ فروشش به نزدیک ۲۰۰ میلیون تومان در روز رسید که این میزان از گردش مالی ممکن است مشمول مالیات شود در عین حال همین موضوع باعث ترغیب فروشندگان هم می شد چرا که یک فروشنده می دید که مغازه کناری با شرکت در طرح کالابرگ کارش رونق گرفته و مشتاق می شد خودش هم در این طرح شرکت داشته باشد.
رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات در استان مرکزی بیان کرد: به محض اینکه فروشنده ای نسبت به شرکت در طرح اقدام می کرد فورا شرکت های مربوطه دستگاه کارتخوان وی را به سیستم کالابرگ متصل می کردند و این گونه نبود که کسی در صف بماند.
امینی در پایان تاکید کرد: اعضای اتحادیه خوار و بار و لبنیات برای خدمترسانی به مردم در طرح کالابرگ اشتیاق دارند و از ادامه طرح استقبال می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.