خانه » پیشنهاد سردبیر » نشست نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان با معاونین وزرای صنعت و راه و شهرسازی /نه قاطع به واردات/مقدسی: به هیچ وجه موافق واردات واگن نیستیم و بر تقویت صنایع تاکید داریم

نشست نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان با معاونین وزرای صنعت و راه و شهرسازی /نه قاطع به واردات/مقدسی: به هیچ وجه موافق واردات واگن نیستیم و بر تقویت صنایع تاکید داریم

شنبه ۶ آذر ۹۵ شماره ۴۷۱

علی امیدی-وقایع استان:
سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن همراه با دکتر علی اکبر کریمی دیگر نماینده اراک، خنداب و کمیجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ماههای گذشته به شدت پیگیر مشکلات صنایع استان شده اند. این دو بارها با حضور در کارخانجات و صنایع مختلف استان ضمن بازدید از آنها با مدیران مربوطه برای پیدا کردن راه حلی جهت رفع مشکلات شان گفتگو نموده اند. در آخرین اقدام نمایندگان در این راستا بمنظور رفع مشکلات شرکت های واگن ساز با معاونین وازرتخانه های صنعت و معدن و راه و شهرسازی و همچنین مدیران عامل راه آهن کشور، واگن پارس، فولاد درخشان اراک، آورین تبریز و نمایندگانی از دانشگاه های کشور به دعوت سیدمهدی مقدسی نشستی برگزار شد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی البته خبر داده است که بزودی نشستی هم با حضور ۲ وزیر و نمایندگان کمیسیون های صنعت و معدن و عمران برگزار و یک پیشنهاد شفاف و روشن در راستای رفع مشکل واگن سازان کشور، بحث خرید واگن و حمایت از صنعت داخل ارائه می شود. مقدسی همچنین اعلام کرد که انتظار می رود اعتبار ۲۰۰ میلیاردی که برای کارخانه های واگن پارس، هپکو، ماشین سازی و آذر آب مصوب شده هر چه زودتر عملیاتی و استاندار مرکزی نیز با جدیت بیشتر تحقق این مهم را در دستور کار قرار دهد.
سید مهدی مقدسی در خصوص این نشست که به طور خاص با هدف توجه به ساخت داخل و جلوگیری از واردات برگزار شد، گفت: خطوط ریلی باید به عنوان یک زیرساخت مهم به صورت ویژه جزو اولویت های دولت باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در ادامه پیگیری های گذشته در خصوص واگن پارس و به دنبال تذکراتی که به وزیر راه داده شده بود، امروز با دعوت اینجانب و با حضور دکتر کریمی جلسه ای در کمیسیون صنایع در این رابطه تشکیل شد.
وی اظهار کرد: در این جلسه مدیران شرکت های تابعه واگن پارس مشکلات خود را اعلام کردند و بنده نیز اعلام کردم ما در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به هیچ وجه موافق واردات واگن نیستیم و بر تقویت صنایع تاکید داریم.
مقدسی با بیان اینکه در این رابطه تناقضاتی بین اظهار نظرات وزارتخانه های صنعت، معدن، تجارت و راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی وجود دارد، این جلسه برای رسیدن به نتیجه شفاف تشکیل شد.
وی اظهار کرد: در این جلسه مدیرعامل راه آهن توضیحاتی را ارائه کرد و مشکل اصلی را مشکلات مالی عنوان کرد، ولی واقعیت اینست که ما قانع نشدیم و قرار شد جلسه بعدی با حضور دو وزیر و نمایندگان کمیسیون های صنعت و معدن و عمران برگزار شود و یک پیشنهاد شفاف و روشن در راستای رفع مشکل ارائه شود، نه اینکه هر وزارتخانه ای حرفی بزند.
عضو کمیسیون صنعت و معدن تاکید کرد: این پیشنهاد باید در راستای حمایت از صنعت داخل و اینکه تا جایی که امکان ساخت واگن در داخل کشور هست، نسبت به خریداری آن اقدام نکنیم، ارائه شود، در نهایت مقرر شد جلسه مشترک با دو وزیر و دو کمیسیون برگزار شود و تناقض رفتار و گفتار دولت در این زمینه برطرف شود.
وی با بیان اینکه خطوط ریلی باید به عنوان یک زیرساخت مهم به صورت ویژه جزو اولویت های دولت باشد، اظهار کرد: دولت باید برای جلوگیری از بهانه های بهره برداران و جلوگیری از خرید خارجی، منابع لازم را تامین کند تا شرکت های واگن سازی با تمام ظرفیت کار کنند. در حال حاضر واحدهای واگن سازی استان علیرغم قراردادهایی که بسته اند، به ظرفیت مطلوب نرسیده اند.
مقدسی افزود: ما از وزیر صنعت که جانشین رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان است انتظار داریم که ۲۰۰ میلیاردی که برای کارخانجات واگن، هپکو، ماشین سازی و آذراب مصوب شده را هر جه زودتر عملیاتی کند، استاندار نیز تلاش برای تحقق این مهم را در دستور کار قرار دهد.
وی با بیان اینکه قراردادهایی برای رونق شرکت های واگن سازی بسته شده ولی میزان این قراردادها مشکلی را رفع نمی کند و ظرفیت تولید آنها هنوز به ۳۰ درصد هم نرسیده است، گفت: باید شرایطی فراهم شود که کارخانجات واگن سازی با ۱۰۰ ظرفیت کار کنند و تحقق این مهم نیازمند تلاش دولت برای رونق صنایع زیرساختی ریلی و ایجاد انسجام بین بخش های مختلف است.
مقدسی در خصوص موضوع قرارداد واردات ۶۰۰ دستگاه واگن از روسیه با بیان اینکه مدیر عامل راه آهن اعلام کرده قرارداد روسیه هنوز قطعی نشده است، اظهار کرد: اگر قرارداد واردات ۶۰۰ دستگاه واگن از اورال روسیه به بهانه سرمایه گذاری باشد، مشکلی نیست ولی اگر در واقع قرار باشد این واردات با هدف اجاره یا اجاره به شرط تملیک انجام شود، یک موضوع انحرافی خواهد بود و ما در مقابل چنین اقدامی می ایستیم، البته معاون راه آهن اعلام کرد که اینگونه نیست و امیدواریم که همینطور باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.