خانه » جدیدترین » غفلت بزرگ

غفلت بزرگ

پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳  شماره ۱۸۲۴

وقایع استان گزارش می دهد؛ ساختمان های ناامن شهر اراک

فاطمه چاپاری: مدت ها است که سازه های ناایمن در اراک شناسایی شده اما پیگیری به این موضوع همچنان معلق مانده است، بر اساس گزارش ها نکات ایمنی در برخی از ساختمان‌های در حال ساخت نیز رعایت نمی شود و هر ساله تعداد ساختمان های ناامن این شهر افزایش می یابد و تفاوت های آماری در اظهارات مسئولان ذی ربط نشان از عدم هماهنگی بین بخشی در این خصوص دارد و گویا معیار شناسایی این موارد نزد ارگان های مختلف متفاوت است با این همه مرکز تجاری اسلامی، فردوسی و طلا از جمله مهم ترین مواردی اند که از سال های گذشته در لیست سازه های خطرناک قرار گرفته اند و پیگیری های لازم برای ایمن سازی این نقاط هنوز هم به نتایج روشنی نرسیده است اما ناامنی ها به مجتمع های تجاری ختم نمی شود. به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ۱۰ مورد از ساختمان سطح شهر اراک بسیار پرخطر و ناایمن اند که یکی از این موارد مسکونی است. بنا بر اظهارات محسن خیرمند در نشست بررسی و پیگیری بهبود وضعیت ساختمان های ناایمن اراک به تازگی بهره برداران در هنگام ساخت و ساز شناسنامه ساختمان را نصب نمی کنند درحالی که این جزء اصول اولیه بوده است، نظارت بر ساختمان های ۳۰ سال قبل درست نیست و باید شهرداری اراک بر ساخت و سازهای سطح شهر نظارت کند.
سرپرست معاونت ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان مرکزی نیز در این باره می گوید: تصور اشتباهی که در خصوص ساختمان های ناایمن وجود دارد این است که تنها ساختمان‌های فرسوده، ناایمن هستند.
سید سعید شریفی با اشاره به ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد می افزاید: لازم است اداره کل استاندارد استان مرکزی با توجه به وظایف قانونی ورود به موضوع ساختمان های ناایمن شهر اراک را دستور کار ویژه قرار داده است. در خصوص بهبود وضعیت ساختمان های ناایمن، تعامل بین دستگاه‌های اجرایی موجب رفع مشکل خواهد شد.
در این باره گفت و گویی داشتیم با علی چگینی کارشناس عمران و ساختمان و عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک، به زعم وی ناامنی های عمرانی در سطح شهر اراک را باید به صورت نقطه ای و پهنه ای مورد بررسی قرار داد، این ناامنی ها شامل سازه ها و تاسیسات غیراستاندارد، نماهای سنگین شهری، ناامنی های کاری در پروژه های عمرانی، معابر مناسب سازی نشده و… می شود که بایستی در کمیته مربوطه توسط سایر دستگاه های ذی ربط مورد پیگیری قرار گیرد.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در اینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: در شهر اراک موضوع ساختمان های ناایمن و گودهای خطرناک دغدغه ای جدی برای مسئولان مدیریت شهری به وجود آورده، در این شهر حدود ۴۰ مورد ساختمان ناایمن گزارش شده که شامل مجتمع های مسکونی، رستوران ها و هتل های اقامتی، مراکز درمانی و مراکز تجاری می شود که از این تعداد ۲۰ مورد دارای ریسک بالایی هستند.
وی با اشاره به صدور اخطار از سوی سازمان آتش نشانی، می افزاید: این خطرات منحصر به تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان نیست و خطرات سازه ای را هم شامل می شود.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار می کند: بنابراین لازم است هر چه سریع تر یک سامانه کامل و جامع برای ثبت ساختمان های ناایمن و گودهای خطرناک در شهر اراک ایجاد شود.
چگینی می گوید: شهرداری به تنهایی نمی تواند از عهده رفع خطر سختمان های ناایمن بربیاید، بر اساس بخش نامه های وزارت کشور کمیته ای از شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، ستاد بحران استانداری مسئولیت این امر را بر عهده دارد. ابتدا اخطار ها جهت اصلاح عیوب داده می شود و در صورت عدم استانداردسازی ما نیازمند پشتیبانی مقام قضایی هستیم.
وی ادامه می دهد: علاوه بر شناسایی ناامنی ها به صورت نقطه ای نباید از پهنه هایی در حاشیه شهر اراک که سکونت گاه های غیررسمی بسیاری بدون مجوز در آن ساخته شده هم غافل ماند و در این زمینه کار بازآفرینی شهری در حال انجام است. روستاهایی مهردشت، مرزیجران و نظم آباد سکونت گاه های غیررسمی شهر اراک در آینده اند و باید نظارت بیشتری بر پایداری ساختمان های این نواحی داشت.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک خاطرنشان می کند: پیشنهاد می کنیم بازرسی مستمر و ادواری این ساختمان ها در سامانه انجام شود که منجر به حوادث ناگوار در آینده نگردد.
چگینی می گوید: ایمنی پروژه های شهری هم از اهمیت بالایی برخوردار است در این راستا اداره HSE شهرداری بر ایمن سازی فضاهای شهری و تامین امینت شهروندان و کارگران حین کار در پروژه های عمرانی نظارت دارد و در زمان انعقاد قرارداد یکی از شروط شهرداری داشتن صلاحیت ایمنی برای کاهش این خطرات است. وی می افزاید: از دیگر اقداماتی که در راستای ایمن سازی فضاهای شهری انجام شده می توان به مناسب سازی معابر برای نابینایان در ۱۷ کیلومتر از پیاده راه ها و پیش بینی اعتبارات لازم برای ایمنی در بخش های مختلف شهرداری اشاره نمود…
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه می کند: مقرر شده پیمانکاران ما گواهینامه HSE و سلامت و حفاظت از محیط زیست و ایمنی بهداشت را داشته باشند. در این زمینه چک لیستی تهیه شد که بر اساس آن خطرات هر پروژه ای شناسایی شوند و به صورت ادواری مورد نظارت قرار بگیرند.
چگینی با بیان اینکه ثبت کد استاندارد مصالح ساختمانی در دفترچه از این به بعد اجباری است، می گوید: ساختمان های جدید هم باید با دقت بیشتری ساخته شوند، مجریان و ناظران نظام مهندسی باید نظارت های لازم را داشته باشند و شهرداری هم به عنوان ناظر عالی باید طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها نسبت به رفع خطرات در شهر اقدام کند. وی با اشاره به تشکیل کمیته نما در راستای ایمنی سازی نماهای شهری، توضیح می دهد: نکته ای که باید به آن اشاره کنم در خصوص نماهایی سنگین برخی ساختمان ها است، صرف نظر از این که ساختمان ها با نماهای رومی با فرهنگ و آداب ما سازگار نیستند باعث ریسک های خطرناکی هم می شوند که چه در زمان وقوع زلزله و چه در دیگر مواقع خطرناک است.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک می افزاید: بنابراین کمیته نما در شهرداری ها شکل گرفت تا وظیفه بررسی استحکام نماها و عدم تجاوزشان به معبر و حقوق شهروندی را در ساختمان هایی که از این پس ساخته می شوند دنبال کند.
چگینی بیان می کند: در مبلمان شهری ضابطه خاصی برای ایمن سازی وجود ندارد اما چک لیستی از موارد خطرناک در سیما و منظر شهری به صورت دوره ای بررسی می شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.