خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» خبر می دهد؛ اجراهای عموم تئاتر در اراک آغاز شد/روزهای گرم نمایشی

«وقایع استان» خبر می دهد؛ اجراهای عموم تئاتر در اراک آغاز شد/روزهای گرم نمایشی

شنبه ۱۴ مرداد ۹۶   شماره ۶۴۶

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

آنقدر که برای انجام ندادن فعالیت های هنری بهانه است برای انجام دادنش نیست، البته همیشه هم این طور نیست گاهی واقعا در شهر خبری هست. این روزها بیشترین خبرها در حوزه تئاتر در حال رخ دادن است و تئاتر استان و اراک روزهای شلوغی را می گذراند. پوستر ها و تبلیغات نمایش ها مختلف در شهر دیده می شود و یکباره چند اجرای عموم با هم آغاز می شود. اینکه چرا بیشتر گروه ها به یکباره تصمیم می گیرند که متن انتخاب کنند و بعد از گرفتن مجوز تمرین های خود را شروع کنند یک دلیل عمده دارد، معتقدند این شلوغی به خاطر نزدیکی به جشنواره استانی است و الزام اجرای عموم بعنوان پیش شرط شرکت در جشنواره، البته کم بی راه هم نیست در چهار ماه گذشته اجرای جدی نمایشی در اراک نداشته ایم و حالا ناگهان یک مرداد تئاتری را پیش رو داریم.
باید گفت این تعداد بالای اجراها به هر دلیل و بهانه ای هم که باشد باز هم رویداد مهمی است و باید آن را به فال نیک گرفت که تئاتر همچنان نفس می کشد حتی اگر امکانات و سالن نباشد، حتی اگر ممیزی ها بیداد کند و حتی اگر مخاطب ناراضی باشد.
سه نمایش « این مکان مجهز به دوربین مداربسته است»، « برزخ تا سپیده دمان»، « کلبه بابا کرم» دراراک و نمایش « فسقلی و دوستان در جستجوی آب» نیز در شهر شازند نمایش هایی هستند که یا اجرای خود را آغاز کرده اند و یا امروز به روی صحنه خواهند رفت.
واقعیت و افسانه بر صحنه
نمایش« این مکان مجهز به دوربین مداربسته است» به نویسندگی و گارگردانی شهرام سلطانی اجرای خود را روز دوازدهم مرداد آغاز کرده است. افتتاحیه این نمایش با حضور مجید رحمتی بازیگر پیشکسوت تئاتر استان انجام شد.
سلطانی از آن دست کارگردان های مولفی است که دغدغه های اجتماعی و نگاهی رئال به مسائل پیرامونش دارد و شخصیت هایش همیشه آدم هایی هستند که از جنس مردم دور و برمان هستند. نگاه او صریح و تلخ است. این نمایش نیز در ادامه همان نگاه و روند است. وی برای اجرای این نمایش با اصلاحات و ممیزی های بسیاری رو به رو شده است؛ ولی بالاخره کار را بر روی صحنه برد. سلطانی به وقایع می گوید: من آنچه واقعیت جامعه است را در نمایش هایم نشان می دهم، همه اقشار جامعه با ناهنجاری ها رو به رو هستند و نمی توان این را کتمان کرد.
وی در مورد داستان نمایشش می گوید: این نمایش روایت داستان چند دوست است که اعتماد و اطمینانی چند ساله به یکدیگر دارند.
این کارگردان ادامه می دهد: این چند دوست در یک مکان گرد هم می آیند و شرایطی برایشان ایجاد می شود که با سواستفاده از همین اعتماد به فریب و دروغگویی یکدیگر می پردازند که البته فقر و مسائل اقتصادی در آن بی تاثیر نیست.
نمایش « این مکان مجهز به دوربین مداربسته است» از ۱۲ تا ۲۱ مرداد هر روز ساعت ۱۹:۳۰ در سالن پروفسور حسابی فرهنگسرای آیینه اراک روی صحنه می رود.
در این نمایش افق ایرجی، حمیده متولی، پوریا رضایی و نفیسه مهری بازی می کنند و موسیقی نیز بر عهده محمد طاهری است.
«برزخ تا سپیده دمان» به نویسندگی قدرت الله فتحی و کارگردانی محمد جواد شریفی نیز نمایشی است که از امروز اجراهای خود را آغاز می کند.
محمد جواد شریفی در این نمایش به سراغ یک متن از پیشکسوت نمایش نامه نویسی استان قدرت الله فتحی رفته است، نمایشنامه ای که بستر رویدادهایش بر اساس یکی از افسانه های کهن این سرزمین است. ضحاک ماردوش برای تغذیه مارهای روی دوشش نیاز به مغز جوانان دارد و افراد بی گناه بسیاری به دست او به همین منظور قتل رسیدند. شریفی در مورد داستان این نمایش می گوید: زنی تلاش می کند تا همسر، پسر و برادر خود را که به دست ضحاک اسیر هستند و قرار است مغز سرشان خورده شود را نجات دهد. او برای دادخواهی نزد ضحاک می رود و ضحاک به او می گوید تنها می تواند جان یکی از آن ها را نجات دهد و …
وی ادامه می دهد: در این نمایش از فرم اجرایی متفاوت و تازه ای استفاده کرده ام و از شیوه مستقیم برای بیان داستان استفاده نشده است.
بازیگران نمایش « برزخ تا سپیده دمان» نفیسه مهری،کمند خلجیان، فاطمه حبیبی نژاد، فاطمه طیبی و نسرین نعمتی هستند. این نمایش از ۱۴ تا ۲۳ مرداد ساعت ۲۰: ۳۰ در فرهنگسرای آیینه اراک به روی صحنه می رود.
اجرای دو نمایش کودک
اما نمایش دیگری که برای مخاطبان به روی صحنه می رود تولیدی از گروه نمایشی پیام است. گروهی که سال هاست تنها در ژانر کودک فعالیت می کند. نمایش «کلبه باباکرم» همچون سایر نمایش های این گروه یک کار موزیکال و شاد است که نوشتن آن بر عهده فروهر رحمتی بوده است و کارگردانی آن را فرهاد رحمتی انجام داده است. نمایش های برادران رحمتی در متن و اجرا به دنبال آموزش یک مفهوم و فرهنگ سازی برای کودکان و حتی بزرگتر ها است. در این نمایش دو گروه خیر و شر در برابرهم قرار می گیرند و در نهایت این خیر است که پیروز می شود و کودکان را متوجه اشتباهات شخصیت های بد می کند.
رحمتی کارگردان در مورد این نمایش به ما گفت: در کلبه بابا کرم دو گروه روباه ها و گربه ها وجود دارند که هدفشان به دست آوردن کبوترها و یک طوطی است؛ اما در نهایت موفق نمی شوند.
وی افزود: تمرکز نمایش بر نشان دادن زشتی عمل دروغ و خبرچینی است و می خواهیم که بچه ها در آخر نمایش یاد بگیرند که اینکه این کار عاقبتی ندارد و با این روش نمی توان در زندگی موفق شد.
در «کلبه بابا کرم» ترنم محمدی، حدیث شاهی، مریم زمانی، بهاره عسگری، عاطفه دسورده، مهدیه عبدی، فاطمه خانمحمدی، مرتضی خدام، میثم صالحی و محمد طبخی ایفای نقش می کنند و بهنود خطیب زاده آهنگساز آن است. مرتضی خدام و فهمیه صالحی نیز به ترتیب دستیار و مشاور کارگردان این نمایش هستند. «کلبه بابا کرم» از ۱۴ تا ۲۷ مرداد، ساعت ۱۹ در سالن آمفی تئاتر استاد هدایتی فرهنگسرای آیینه به روی صحنه می رود.
البته در شهرستان های استان نیز به نظر می آید خبر هایی هست. نمایش کودک «فسقلی و دوستان زبل در جستجوی آب» نیز از دهم تا دوازدهم مرداد در شازند به روی صحنه رفته است.
ابن نمایش سال گذشته با استقبال پرشوری در اراک رو به رو شد و به گفته بهروز لطفی کارگردانش قرار است در شهرهای استان و حتی استان های دیگر نیز به اجرا درآید. داستان این نمایش در مورد پسربچه ای به نام حسنی است که آب را هدر می دهد. حسنی یک روز از خواب بیدار می شود و می بیند که آب تمام دنیا قطع است او به سفارش عروسکش فسقلی باید به قله قاف برود تا مشکل را حل کند. حسنی در طول راه با شخصیت های آشنای داستان های کودک چون ماه پیشونی، پهلوون پنبه و پیرزن کدوی قلقله زن که آن ها نیز هر کدام به نوعی درگیر این بی آبی شده اند، رو به رو می شود. بهروز لطفی، محسن داوودآبادی، نفیسه مهری، کمند خلجیان، فاطمه حبیب نژاد و امیرعلی کاتبی بازیگران این نمایش هستند. این نمایش به مدت سه روز در شازند به روی صحنه رفته است.
اما مساله تنها تولید نمایش نیست، جذب مخاطب و توجه به سلیقه و خواست او نیز بسیار مهم است. در واقع یک نمایش تولید می شود تا مخاطب بیاید و آن را ببیند. در مورد نمایش های کودک اغلب شرایط استقبال تماشاگر مطلوب تر است؛ ولی نمایش های دیگر با اقبال عموم همراه نیست هر چند اهالی تئاتر با راه اندازی صفحه ها و گروه ها در فضای مجازی سعی دارند این ضرورت را در مردم ایجاد کنند.
بریم تئاتر ببینیم
به تازگی انجمن نمایش اراک نیز با راه اندازی کمپینی با عنوان بریم تئاتر ببینیم سعی به اطلاع رسانی در خصوص اجراهای عموم دارد. رییس انجمن نمایش اراک در این باره به ایسنا گفته است: به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص اجراهای عمومی تئاتر که در مردادماه در اراک اتفاق می‌افتد، یک کمپین موسوم به «بریم تئاتر ببینم» راه اندازی شده تا مردم از این جریان تئاتری اطلاع پیدا کنند. رضا یونس فرد افزود: بخشی از جریان تولیدات نمایشی که در اراک اتفاق می‌افتد مربوط به تولیدات جشنواره‌ای است و نهایتا انتخاب آنها برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر است، اما قبل از آن این تولیدات در جشنواره تئاتر استانی با هم رقابت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین رویداد تئاتری که در هر استان رخ می‌دهد جشنواره استانی تئاتر است، افزود: براساس فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان مرکزی در روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ شهریورماه برگزار خواهد شد، اما ممکن است با هماهنگی مرکز نمایشی تهران زمان آن یک یا دو روز تغییر کند.
یونس‌فرد بیان کرد: چند سالی است که جهت انتخاب نمایش‌های جشنواره استانی، آئین‌نامه‌ای برای گروه‌های حرفه‌ای تئاتر تدوین شده است و براساس آن تولیدات نمایشی پس از حداقل ۱۰ اجرای عمومی توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار می‌گیرند و طی آن آثار با کیفیت برای شرکت در جشنواره استانی انتخاب می‌شوند.
وی با بیان اینکه در این روزها در اراک شاهد اجرای عمومی هفت تا هشت تئاتر خواهیم بود، ادامه داد: هدف از این جریان تئاتری و راه‌اندازی موج یکباره اجراهای عمومی، شرکت در جشنواره تئاتر استانی است. هر ساله گروه‌های تئاتری این روند را باید طی کنند، اما معمولا این اجراها به صورت فشرده در دقایق ۹۰ قبل از جشنواره استانی رخ می‌دهد که ما نیز به این روند فشرده تولید نمایش انتقاد داریم .
این هنرمند در ادامه با اشاره به اینکه این روند فشرده تولید و اجرای نمایش را می‌توان هم مثبت و هم منفی ارزیابی کرد، عنوان کرد: اجرای عمومی چند تئاتر متعدد بعد از مدت‌ها که اجرایی در اراک صورت نگرفته نکته مثبتی است، اما به دلیل شرایط افرادی که در این وادی فعالیت می‌کنند، تولید آثار به صورت فشرده موکول به روزهای پایانی جشنواره استانی می‌شود.
یونس‌فرد تصریح کرد: نبود امکانات اجرایی و سالن‌های مناسب باعث می‌شود گروه‌های نمایشی که در اراک فعالیت می‌کنند به فرهنگسرای آئینه که تنها سالن استاندارد را داراست سوق پیدا کنند، هرچند در شهرستان‌های دیگر استان وضعیت نامطلوب‌تر است و گروه‌های نمایشی در سالن کتابخانه و اجتماعات نمایش خود را اجرا می‌کنند.
وی بیان کرد: چنانچه سالن تئاتر مناسب در اختیار گروه نمایش بود می‌توانستیم در طول سال برای اجراها برنامه‌ریزی کنیم، تمام تلاش ما بر اینست که این جریان تئاتری را از حالت دقیقه نودی و فشرده خارج کنیم..
یونس‌فرد خاطرنشان کرد: برخی نمایش‌ها دکور مخصوصی دارند و پس از ساخت دکور تا مدتی نمی‌توان سالن را در اختیار گروه دیگری قرار داد، همچنین به علت حجم زیاد اجرای نمایش عمومی ناگزیر همزمان در سه مکان از فرهنگسرا اجرای نمایش داریم .
رییس انجمن نمایش اراک با بیان اینکه قصد داریم برای اجرای عموم این نمایش‌ها تنها به سالن فرهنگسرای آئینه اکتفا نکنیم، تصریح کرد: برخی ارگان‌ها مانند شهرداری، بنیاد حفظ آثار و سپاه سالن نسبتا مناسبی جهت اجرای نمایش در اختیار دارند، در حال حاضر با آنها درحال رایزنی هستیم تا بتوانیم از سالن این ارگان‌ها در این خصوص استفاده کنیم .
وی اظهار کرد: یکی از سالن‌هایی که برای اجرای نمایش در نظر گرفته شده است، یکی از کلاس‌های دانشگاه علمی‌کاربردی است که وضعیت نامناسبی دارد و با چیدمان صندلی و نور پردازی آنرا برای اجرای تئاتر آماده می‌کنیم.
با توجه به سخنان رییس انجمن نمایش اراک احتمالا در روزها و هفته های آینده نیز باید شاهد اجراهای عموم دیگری باشیم که معلول جشنواره استانی تئاتر هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.