خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» از کارگروه اشتغال که تحت الشعاع انتقادات دکتر کریمی به مدیریت استان قرار گرفته بود گزارش می دهد/انتقادات در اوج

«وقایع استان» از کارگروه اشتغال که تحت الشعاع انتقادات دکتر کریمی به مدیریت استان قرار گرفته بود گزارش می دهد/انتقادات در اوج

سه شنبه ۲۳ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۸
***
وقایع استان
علی امیدی
***
کارگروه تخصصی اشتغال در استانها به ریاست استاندار تشکیل می شود و شامل مدیران کل، روسای سازمان ها و نمایندگان تشکلهای مربوطه می باشد. از جمله وظایف کارگروه اشتغال عبارت است از: تهیه گزارشهای تفصیلی و موردی در خصوص بازار کار استان و ارایه راه حل برای کاهش میزان‌بیکاری در سطح استان‌، بررسی وضعیت عرضه و تقاضای نیروی انسانی در بازار کار استان و سیاستهای اشتغال‌ و هماهنگی در زمینه ایجاد اشتغال در مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته استان‌.
اینکه این کارگروه توانسته به اهداف و وظایف خود برسد بحث مفصلی را می طلبد که باید با حضور کارشناسان این حوزه بررسی شود، اما مباحث مطرح شده در این کارگروه و واقعیت های موجود نشان می دهد که اصولا کارگروه های شبیه این نه تنها در استان مرکزی بلکه در تمام کشور همواره در حد حرف بوده و در فضای حقیقی گله ها و مشکلات همچنان پابرجا است. در آخرین جلسه این کارگروه در استان که در غیاب استاندار به ریاست معاون امور اقتصادی وی برگزار شد به مرور آمارها و عملکردها گذشت. ظفر افشون در این جلسه به انتقادات دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان پاسخ داد، دکتر کریمی در نطق صریح خود در مجلس با اشاره به عملکرد استاندار در بخش اقتصادی گفته بود: مهم‌ترین دلایل نارضایتی مردم استان از رییس جمهور انتخاب استاندار و مدیران نالایق و ناکار آمد است. وی اظهار داشت: استان مرکزی دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف است که بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت‌ها سهم بیشتری را در توسعه اقتصاد ملی به همراه دارد.
دکتر کریمی بیان کرد: انتخاب استانداری که با امور صنعتی و اقتصادی استان آشنایی ندارد نمی تواند گزینه مناسبی برای مدیریت استان مرکزی باشد که به سبب مدیریت نامناسب در دو سال اخیر شاهد اعتراضات گسترده کارگری در سطح استان مرکزی بوده‌ایم.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود نیروهای توانمند بومی در استان تصریح کرد: رییس جمهور باید از مدیران بومی توانمند برای اداره استان استفاده کند.
وی ادامه داد: مردم استان مرکزی از رییس جمهور دوازدهم انتظار دارند در اسرع وقت برای استانی که قطب صنعت و مشاهیر کشور است استانداری در تراز استان امام راحل انتخاب کند و در استان مرکزی هم مدیران بومی خوبی برای انتخاب وجود دارد که می توان از آنها بهره گرفت.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دکتر روحانی در استان بعد از رییسی ، منتخب دوم مردم بوده است عنوان کرد: امیدواریم آقای روحانی در دوره ریاست جمهوری دوازدهم با انتخاب فرد شایسته برای استانداری مرکزی برخی از عقب افتادگی‌ها و مشکلات استان مرکزی را جبران کند.
ظفر افشون، معاون اقتصادی استاندار اما در کارگروه اشتغال فرصت را غنیمت شمرد تا در پاسخ به انتقادات دکتر کریمی از عملکرد تیم مدیریتی استان دفاع کند. وی در این جلسه با اشاره به حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: آنها با حضور خود حجت را تمام کردند و امروز وظیفه مدیران اجرایی است که خواسته‌ها و نیازهای مردم را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه شاخص‌ها نشان می‌دهد استان مرکزی نسبت به سال گذشته رونق مطلوبی در بخش‌های مختلف اقتصادی داشته است، عنوان کرد: واحدهای تولیدی از رکود خارج شدند، تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی اختصاص یافت حداقل حدود سه برابر تعهد استان بود.
افشون ادامه داد: حدود ۳۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای رونق واحدهای تولیدی استان به عنوان تعهد در نظر گرفته شده بود، اما این عدد به ۸۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت و علی‌رغم اینکه طبق تعهد می‌بایست حدود ۳۵۰ طرح تسهیلات دریافت کنند، بالغ بر هزار واحد تولیدی تسهیلات دریافت کردند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در استان مرکزی طبق آمار رسمی کشوری، بیان کرد: تمامی این نتایج و دستاوردها حاصل اقدامات موثر مدیران اقتصادی دستگاه‌های دولتی استان و نشان‌دهنده تلاش موثر و مستمر آنهاست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی با تاکید بر این نکته که توقع مردم با توجه به حضور حداکثری در انتخابات از دولت بیش از پیش است، افزود: مدیران دولتی بویژه مدیران اقتصادی استان باید توجه داشته باشند که با شرایط ایده‌آل فاصله داریم و برای دستیابی به این مهم انتظار داریم مدیران اقتصادی با عزم جدی حرکت کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه دو هفته از آغاز ثبت نام در طرح «کارورزی» می‌گذرد، گفت: در این مدت چهار هزار نفر در استان مرکزی ثبت نام کرده‌اند.
محمدتقی آبایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در کارگروه تخصصی اشتغال این استان گفت: طرح کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی در شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده، و در استان مرکزی هم ثبت نام از متقاضایان آغاز شده است.
آبایی با اشاره به اینکه این طرح در راستای توانمندسازی نیروی کار و فراهم‌سازی زمینه اشتغال بـــه تصویب رسیده، اظهار کرد: در طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، افرادی که تحصیلات دانشگاهی را به اتمام رسانده‌اند، از مهارت‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود که به صورت تئوری آن را فرا گرفته‌اند، به صورت عملی بهره مند می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در طرح کارورزی واحدهای تولیدی جذب کننده فارغ‌التحصیلان از مزایای ویژه برخوردار خواهند شد، افزود: کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی‌ها که در قالب این طرح برای آموزش و جذب فارغ التحصیلان اقدام کنند، مشمول دو سال تخفیف بیمه سهم کارفرما می‌شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان عالی از طریق کسب مهارت و تجربه برای ورود به بازار کار، فراهم ساختن زمینه انتقال دانش، آشنایی دانش آموختگان با بنگاه های اقتصادی مرتبط با رشته تحصیلی، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان از اهداف اجرای این طرح است.
آبایی با اشاره به شرایط مشمولان این طرح افزود: دانش آموختگانی که چهار سال از فارغ التحصیلی آنها گذشته باشد، نمی‌توانند از این طرح استفاده کنند. همچنین برای افراد در مقطع کاردانی حداکثر سن ۲۳سال، مقطع کارشناسی ۲۵سال، مقطع کارشناسی ارشد ۲۸سال و برای مقطع دکتری نیز ۳۲سال تعیین شده، ضمن اینکه دو سال خدمت سربازی به این سن اضافه می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی سهمیه استان مرکزی را چهار هزار و ۵۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: طی دو هفته‌ای که از آغاز ثبت نام در طرح کارورزی می‌گذرد چهار هزار نفر داوطلب در این طرح ثبت نام کرده‌اند. وی ادامه داد: همچنین تاکنون ۱۸ بنگاه اقتصادی استان مرکزی برای جذب کارورز اعلام آمادگی کرده است.
آبایی با بیان اینکه از تیرماه عملیات اجرای طرح کارورزی را در استان آغاز خواهیم کرد، افزود: از مسئولین دستگاه های اجرایی و رسانه ها انتظار داریم درخصوص اجرای این طرح اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.
تعهد مدیران شرکت آذرآب به پرداخت باقی معوقات کارگران
معاون هماهنگی امور اقتصادی در حاشیه این جلسه با اشاره به وضعیت شرکت آذرآب بیان داشت: بخش قابل توجهی از معوقات کارگران کارخانه شرکت صنایع آذرآب اراک پرداخت شد.
ظفر افشون افزود: این پرداخت ها از محل پیش پرداخت قراردادهای کارخانه آذرآب با پالایشگاه های جنوب کشور و استان اصفهان تامین شده است.
وی ادامه داد: مدیران شرکت متعهد شده اند که به زودی بخش دیگری از معوقات کارگران کارخانه آذرآب را پرداخت کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: مدیران شرکت صنایع آذرآب اراک برای تامین هزینه های جاری و سرمایه در گردش شرکت، تسهیلاتی را درخواست کرده بودند که مانعی برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد و به زودی به حساب شرکت واریز می شود.
وی ادامه داد: حل مشکل شرکت صنایع آذرآب یکی از برنامه های اولویت دار مدیریت ارشد استان در سال جاری است و تلاش های بسیاری برای احیای این شرکت مهم و تجهیزات ساز انجام شده است.
افشون اضافه کرد: ارتقای نرخ بهره وری، افزایش تولید ناخالص ملی و در نهایت توسعه اقتصادی و ارتقاء سطح معیشتی مردم در گرو تولیدات صنعتی صادرات محور است که در همین راستا بهره گیری از صنایع در دستور کار مدیریت ارشد استان مرکزی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.