خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با «پوران نوشیر» منبت کار باسابقه استان به مناسبت هفته صنایع دستی/و عاشق در هنر پیداست

گفتگوی «وقایع استان» با «پوران نوشیر» منبت کار باسابقه استان به مناسبت هفته صنایع دستی/و عاشق در هنر پیداست

سه شنبه ۲۳ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۸
***
وقایع استان
سمیه انصاری فر
***
طرح های برجسته بر روی چوب با ظرافت جان می گیرند. این دستان هنرمندی است که تمام تخیل خود را بر طبیعت می نشاند تا طرحی نو ایجاد کند. او با قلم و اسکنه فلزی اش خطوط و نقوش را جان می دهد. اثری که روح هنرمند را با خود به مخاطب عرضه می کند.
پوران نوشیر یکی بانوی هنرمندی است که نزدیک به سی سال است در حوزه صنایع دستی فعالیت می کند. زمینه اصلی فعالیت او هنرهای چوبی و به طور ویژه منبت است. به مناسبت هفته صنایع دستی و تقدیر از این هنرمند باسابقه در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی وقایع استان گفتگویی با وی داشته است.
این بانوی هنرمند می گوید که ۲۷ سال است که وارد دنیای صنایع دستی شده است و از همان ابتدا به دنبال هنری بوده که اصیل باشد برای همین منبت را انتخاب کرده است، هنری که اغلب مردانه محسوب می شده و کمتر زنان به دنبال آن می رفتند. منبت، (منبت معرق)، (منبت مشک)، مشبک، معرق، معرق پلی استر و زیر شاخه های آن، سوخت نگار چوب، پیکر تراشی از جمله هنرهایی است که او به طور حرفه ای و تخصصی به آن مشغول است و البته در زمینه سفالگری و نقاشی چرم هم دستی بر آتش دارد. نوشیر تا کنون در بیش از ۵۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در سطح استان و کشور حضور داشته و مسئول گروه هنری سرو هنرمندان صنایع دستی استان که در زمینه مضامین قرآنی فعالیت دارند، است.
او در پاسخ به این سوال که چرا به هنرهای چوبی و حتی سفالگری علاقه دارد، گفت: برای من خاک و چوب چون اجزای طبیعت هستند بسیار باارزشند، تبلور طبیعت در آن ها نوعی الهام بخشی و آرامش را به من منتقل می کند.
نوشیر در این باره که در سه دهه زندگی هنری اش چقدر زندگی و خانواده اش از هنرش تاثیر پذیر بوده است، توضیح داد: کارکرد هنر خصوصا در زندگی و حیطه کاری مثبت است. حداقل برای من اینطور بوده کار و فعالیت هنری من بر خانواده و فرزندانم تاثیر داشته است و آن ها نیز هم اکنون به دنبال هنر هستند البته نه صرفا رشته و کاری که من انجام می دهم. اعتقاد من این است که اخلاق و روحیه هنری می تواند زندگی را تلطیف دهد.
وی با بیان اینکه در مسیر و زندگی هنری خود گاه با مشکلاتی نیز رو به رو بوده است، افزود: نمی توان انکار کرد که در مواردی سختی هایی نیز بوده است مثلا حضور در نمایشگاه ها و دوری از خانواده ولی در تمام این مدت حمایت و تشویق خانواده همراهم بوده است.
این بانوی هنرمند ادامه داد: این یک واقعیت است که در جامعه ما اقتصاد هنر خصوصا صنایع دستی مطلوب نیست پس قطعا در کنار تمام دلسردی ها و عدم حمایت از سوی بخش های مختلف این عشق است که می تواند یک هنرمند را در ادامه مسیرش مصمم کند برای من در تمام مدت همین بوده است. زیرا در این سال ها بسیاری از هنرمندان را دیده ام که در همان ابتدا کار را رها کرده اند.
نوشیر در خصوص اهمیت صنایع دستی افزود: صنایع دستی بخشی از میراث فرهنگی یک ملت است و به نوعی بازتاب دهنده هویت تاریخی و قومی یک منطقه است و مانند بناها و اشیا تاریخی نگاه و نوع زندگی پیشینیان را انعکاس می دهد و در عین حال از وجوه زیبایی شناختی برخوردار است. به نظرم فردی که وارد حیطه این هنر می شود باید اهمیت این موضوع را بداند و علاوه بر یک هنرمند مروج و معرف این صنایع نیز باشد. در واقع با این کار هنرمند از خود و هویتش نیز پاسداری می کند البته نقش مسئولین هم در این مسیر پراهمیت است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در جامعه ما فروش صنایع و هنرهای دستی پایین است و مردم شناخت مناسبی نسبت به آن ندارند، اظهار کرد: مساله اصلی معرفی این هنرهاست. هم اکنون نمایشگاه های صنایع دستی برگزار می شود؛ ولی به دلیل عدم تبلیغات مناسب برای حضور مردم خصوصا در شهرهای کوچک این نمایشگاه ها خیلی مورد توجه نیست.
نوشیر ادامه داد: برخی می گویند که مردم به دلیل عدم توانایی اقتصادی به خرید از این صنایع روی نمی آورند ولی آنچه دیده می شود این است که مردم برای برخی موارد غیر ضروری هزینه می کنند این یعنی در خصوص استفاده از صنایع دستی بعنوان کالای زندگی هنوز فرهنگسازی نشده و آن عده ای هم که مشتری آن هستند بیشتر بعنوان کالای لوکس و دکوری به آن نگاه می کنند.
نوشیر با تاکید بر اینکه مسئولین در زمینه ایجاد این فرهنگ موثرند، توضیح داد: بحث دیگر حمایت متولیان از هنرمندان صنایع دستی است یکی از کارهایی که مسئولین می توانند در این زمینه انجام دهند خرید آثار هنری این هنرمندان است. در ارگان های مختلف به مناسبت هایی به کارمندان و کارکنان هدایایی داده می شود. اگر این هدایا از صنایع دستی باشد هم کمک به اقتصاد هنرمند است هم معرفی بخشی از هویت آن منطقه می شود و یک فرهنگ سازی خوب است.
وی در خصوص واردات برخی صنایع دستی خارجی در بازار و نمایشگاه گفت: در سال های گذشته متاسفانه این مورد بسیار دیده می شد. مثلا آثاری که از چین و هند وارد می شدند و توسط بعضی از هنرمندان خریداری و در نمایشگاه ها با قیمت پایین به فروش می رسیدند که خوشبختانه بعد از اعتراض های گسترده هنرمندان از سوی مسئولین پیگیری و تا حدود بسیار زیادی رفع شد.
نوشیردر پاسخ به اینکه عمده ترین دغدغه هنرمندان صنایع دستی گفت: هم اکنون داشتن مکان مناسب و رایگان برای انجام فعالیت هنری یکی از خواست های هنرمندان صنایع دستی است زیرا با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد در رشته های از این دست توان ایجاد کارگاه های شخصی برای هنرمند نیست از طرفی خیلی از این هنرها را نمی توان در فضای خانه انجام داد.
وی با اشاره به مشکل بیمه که بسیاری از هنرمندان صنایع دستی با آن مواجهند، گفت: پیشنهاد دیگر این است که اگر امکانش هست اتحادیه برای هنرمندان صنایع دستی ایجاد شود تا هم هنرمندان بتوانند به طور گروهی فعالیت داشته باشند و هم مطالبات خود را از این طریق دنبال کنند.
نوشیر در پایان گفت: دغدغه ها هنرمندان صنایع دستی اغلب مشترک است حمایت مالی و معنوی، عدالت در تخصیص اعتبار و حمایت خواست همه ماست و کاش در راستای آموزش و معرفی این هنر نگاه تخصصی تری شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.