خانه » پیشنهاد سردبیر » ورزشی برای همگان

ورزشی برای همگان

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲  شماره ۱۷۷۵

گفت و گو با محمد کلوطی از ورزشکاران رشته بدنسازی و قهرمان دو دوره از مسابقات رشته بادی کلاسیک استان

زهرا مدنی: بدن‌سازی، پرورش اندام یا زیبایی‌اندام (به انگلیسی: Bodybuilding) ورزشی است که در آن فرد بدن‌ساز با انجام تمرین‌های مختلف قدرتی و استقامتی بر روی عضلات خود، همچنین تغذیه مناسب و استراحت کافی به ساخت بدنی حجیم، کات شده و متناسب مبادرت می‌ورزد. علاقه ذاتی جوانان به این رشته و زیرمجموعه های آن برای داشتن یک بدن تراشیده و گاه اندام ورزیده سبب شده تا بدنسازی و پرورش اندام با اقبال عموم مردم مواجه شود. بی تردید هیچ رشته ورزشی در ایران این تعداد باشگاه و ورزشکار ندارد و از این حیث بدنسازی و پرورش اندام بیرقیب است و همین جایگاه ویژه این رشته ورزشی را ثابت می کند، با این وجود تا کنون به ورزشکاران این رشته آن چنان که درخورش هستند، توجه نشده است.
محمد کلوطی متولد ۱۳۸۰یکی از ورزشکاران این رشته در استان است که طلای مسابقات تهران در رشته بادی کلاسیک را از آن خود کرده است. وی که دانشجوی رشته ی آمادگی جسمانی است قهرمانی دو دوره از مسابقات استان مرکزی در رشته بادی کلاسیک و نایب قهرمانی دو دوره از مسابقات استان در رشته بادی کلاسیک و یک دوره رشته بادی بیلدینگ را در کارنامه خود دارد. در ادامه گفت و گویی با این ورزشکار داشته ایم:

پیش زمینه ی ورزشی شما به چه صورت است و چگونه وارد دنیای بدنسازی شدید؟
از سال۹۴ فوتبال را به صورت حرفه ای دنبال می کردم در سال ۹۷ به علت آسیب دیدگی این رشته را رها کردم و به رشته بدنسازی برای تقویت عضلات پرداختم، تا اینکه از اواخر سال۹۷ به صورت حرفه ای وارد ورزش پرورش اندام شدم.

از نظر شما رشته بدنسازی در بعد همگانی و قهرمانی ورزش چه نقشی می تواند داشته باشد؟
پرورش اندام طرفدارن بسیار زیادی دارد و هیچ بازه سنی خاصی را نمی توان برای آن در نظر گرفت افراد ۱۴ساله تا حتی ۸۰ساله هم این ورزش را دنبال می کنند و به آن علاقه دارند به همین خاطر بادی گفت که این رشته تاثیرات مثبتی در سلامت زندگی تمامی اقشار جامعه چه در عرصه همگانی و چه برای آمادگی در مسابقات قهرمانی پیشرفته تر داشته باشد.

آیا مصرف مکمل های ورزشی برای یک بدنساز ضروری است؟
راه اصولی استفاده از مکمل ها چیست و در صورت عدم رعایت استانداردها چه مشکلاتی برای فرد به وجود خواهد آمد؟ خب استفاده از مکمل های ورزشی فقط مختص به این ورزش نیست و در تمامی رشته های ورزشی از مکم استفاده می شود اما در بدنسازی کاربرد بیشتری دارد همینطور که از اسمش مشخص است مکمل یعنی تکمیل کننده؛ مکمل ها تکمیل کننده غذای شما هستند پس در صورتی که شما رژیم غذایی کاملی نداشته باشید ضرورتی برای استفاده از مکمل ندارید این رشته رابطه مستقیمی با تغذیه دارد نه مکمل.

توصیه شما برای افراد حرفه‌ای و همچنین افرادی که به تازگی وارد این رشته ورزشی شدند چیست؟
این ورزش قهرمانان و بزرگان بسیاری دارد که کوچیک تر از آن هستم که بتوانم توصیه داشته باشم ولی به دوستانی که می خواهند تازه وارد این ورزشی بشوند توصیه می کنم برای رشد از هر دارویی استفاده نکنید.

بزرگترین مشکلات بدنسازان کشور و استانمان را چه می دانید و چه راهکارهایی را برای رفع این معضلات پیشنهاد می دهید؟
حمایت خیلی کمی از ورزشکاران این رشته می شود از لحاظ رسانه ما هیچ حمایتی نداریم از لحاظ مالی هیچ حمایتی نداریم، از آن جا که بدنسازی رشته پر طرفداری است انتظار می رود مسئولین توجه بیشتری به آن داشته باشند.

هزینه های رشته بدنسازی به طور ماهانه یا سالانه چقدر برای ورزشکاران آب می خورد و آیا تامین هزینه ها بدون اسپانسر ممکن است؟
در دنیای حرفه ای این رشته ورزشی، هزینه ها بسیار بسیار بالاست چرا که ورزشکاران این رشته به هیچ شکلی حمایت نمی شوند و حتی برای مسابقه دادن هم باید پول بدهیم تا بتونیم وارد استیج مسابقه شویم و هزینه ها نسبت به دسته، وزن، قد و ژنتیک هر ورزشکار با هم متفاوت است اسپانسر هم می تواند تنها مقداری خیلی ناچیزی از این هزینه ها را تامین نماید.

چگونه می توان توجه حامیان مالی را به سمت این رشته ورزشی کشید؟
قطعا با تبلیغات گسترده این رشته ورزشی که طرفداران بسیار زیادی هم دارد می توان درآمدزایی خوبی از آن داشت رسانه ها رسانه های می توانند کمک شایانی در این زمینه داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.