خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به طرح ارائه شده وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی توسط اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس/فشار ۱۸ هزار میلیاردی

نگاهی به طرح ارائه شده وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی توسط اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس/فشار ۱۸ هزار میلیاردی

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶    شماره ۷۵۵

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

پول موضوع پیچیده ای است و زمانی پیچیده تر می شود که با موضوع مهمی چون ازدواج گره بخورد؛ اگر گفته شود پول می تواند یکی از بهترین موارد ازدواج باشد آن هم در این اوضاع نابه سامان اقتصادی گزافه نگفته ایم؛ این روزها بسیاری از ازدواج ها برپایه پول بنا شده و یا به سبب آن بـــرهم می خورد. امان از مشکلات اقتصادی ازدواج از خرید یا اجاره خانه گرفته تا تهیه و تدارک مراسم عروسی و خرید جهیزیه؛ همه اینها مخارج سنگینی است که چندین صد میلیون باید بابت آن پرداخت شود. همین هم می شود که مشکلات مالی بخش مهمی از تمام ازدواج ها و یا پایین آمدن آمار ازدواج را رقم می زند.
وام ازدواج یکی از انواع تسهیلات قرض الحسنه در نظام بانکی است که سال هاست با وجود اندک بودن اعتبار آن اما برای بسیاری از زوج های جوان، کورسوی امیدی برای آغاز یک زندگی مشترک شده است.
براساس مطالعات انجام شده پرداخت وام ازدواج با بالا رفتن میزان ازدواج رابطه معناداری دارد بطوری که برخی جوانان نیز به امید این وام هرچند اندک، زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند و بسیاری از هزینه های ازدواج را به امید دریافت این وام، نهایی کرده اند اما هنوز خبری از واریز وام ازدواج در حسابشان نیست و همچنان پله های بانک ها را برای تکمیل پرونده خود بالا و پایین می روند.
اکنون اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در حالی صحبت از وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی می کنند که جوانان همچنان در دریافت وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی با مشکلات فراوانی روبرو هستند، تقاضای بانک‌ها برای بیش از یک ضامن، کسر مبلغ زیادی از وام تحت عنوان کارمزد، بلوکه کردن درصدی از وام، تعیین شعبه نشدن جوان‌ها و صف‌های طولانی مدت وام ازدواج بخشی از مشکلاتی است که جوانان در دریافت وام ازدواج دارند.
با وجود اینکه در لایحه بودجه ۹۷ هم از تسهیلات ازدواج ۱۰ میلیونی صحبت شده اما در جریان بررسی بندهای لایحه بودجه در مجلس کمیسیون اجتماعی اعلام شد که مبلغ وام از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. ظاهرا اعضای کمیسیون تردید ندارند که در کمیسیون تلفیق و همچنین صحن علنی مجلس نیز این افزایش مورد تصویب قرار گیرد و گویا بانک مرکزی هم با آن مخالفتی نخواهد کرد. چرا که دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی هم گفته بود در صورت تصویب مجلس نسبت به پرداخت وام ۱۵ میلیونی بانک ها نیز این وام را پرداخت می کنند اما به دلیل کمبود منابع، افراد کمتری این وام را دریافت خواهند کرد و در نهایت صف وام ازدواج طولانی می شود اما مسئولان بانکی معتقدند که در شرایط فعلی و با وجود افزایش میزان تسهیلات بانک ها با کمبود نقدینگی مواجه می شوند البته راه حل آن را افزایش قرض الحسنه توسط مردم مطرح کرده اند.

 از کی وام ازدواج مطرح شد؟
با نگاهی به تاریخچه ارائه تسهیلات وام ازدواج در ایران می‌بینیم که سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال‌های قبل از سال ۸۷ حدود ۱۰ میلیون ریال بود که در سال ۸۷ به ۲۰ میلیون ریال رسید و در سال‌های ۸۸ و ۸۹ به ۳۵ و ۳۰ میلیون ریال افزایش یافت. همچنین در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به ۵۰ میلیون ریال رسید و سال ۹۵ این مبلغ به ۱۰۰ میلیون ریال افزایش پیدا کرد.
البته در تمام این سال ها پرداخت تسهیلات به آسانی میسر نبود گاهی با طرح هایی چو طرح ضربتی سعی در سهولت ارائه تسهیلات به جوانان کرده اند اما این تمام ماجرا نبود و همچنان پس از سال ها که از ارائه این تسهیلات می گذرد به آن گره ای افتاده که نه با دست بانک مرکزی باز می شود و نه به دست دولت.

پرداختی که به نظر بعید می‌رسد
اکنون پس از گذشت حدود دوسال که سرنوشت وام های ۱۰ میلیونی مشخص نیست و بسیــاری از زوج های جوان هنوز پس از مدت ها نتوانسته اند وام های خود را دریافت کنند اکنون اعضای کمیسیون اجتماعی با بررسی لوایح بودجه ۹۷ صحبت از وام ازدواج ۱۵ میلیونی می کنن که البته این طرح مخالفانی هم دارد. به طوری که به تازگی معاونت ساماندهی امور جوانان با اشاره به اینکه پیشنهاد افزایش وام ازدواج جوانان از سوی مجلس مطرح شده اما پیشنهاد دولت همان وام ۱۰ میلیون تومانی برای سال آینده بوده است گفته که در حال حاضر حداکثر توان دولت برای پرداخت وام ازدواج جوانان، همان مبلغ ۱۰ میلیون تومان است که در بودجه پیشنهادی سال ۹۷ نیز آن را ارائه کرده است.
محمد مهدی تندگویان مدعی است که پرداخت مبلغی بیشتر از سقف ۱۰ میلیون تومان بیشتر از ظرفیت و توان اجرایی دولت است. وی در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد افزایش وام ازدواج بدون مشخص کردن منبع پرداخت آن مشکلاتی را در پرداخت ایجاد خواهد کرد افزود: دولت حداکثر توان خود را برای پرداخت وام ازدواج به کار گرفته است. پیشنهاد افزایش وام ازدواج از سوی مجلس باید همراه با تغییر ردیف های بودجه و بازنگری در آن باشد.
به گفته معاونت ساماندهی امور جوانان تغییر در ردیف بودجه پیشنهادی وام ازدواج باید توسط کمیسیون تلفیق مجلس انجام و همچنین باید محل دقیق تامین این مبلغ از سوی نمایندگان مشخص و تعیین شود، این درحالیست که افزایش وام ازدواج به این میزان کمک شایانی به زوج‌هـای جوان خواهد کرد.

آمارهای وام ازدواج چه می‌گوید؟
مجموع وام ازدواج در سال ۹۲، دوهزار میلیارد و نهصد میلیارد تومان بوده است که این رقم در سال ۹۵ به ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج به زوج های جوان با سقف ۱۰ میلیون رسیده است و طبق آخرین آمار وام ازدواج در هفت ماه امسال هشتصد و هشتاد و پنج هزار فقره وام با رقم ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به زوج های جوان پرداخت گردیده که مسئولان انتظار دارند که این آمار تا پایان سال به ۱۲ هزار میلیارد تومان برسد. با تمام کش و قوس های فراوانی که درخصوص پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج تا به حال مطرح بوده و البته گله مندی بسیاری از جوانان در آستانه ازدواج در خصوص عدم پاسخگویی شعب بانک، دو ضامن معتبر و ارائه فیش حقوقی با مبلغ بالا، بلوکه کردن پول و… بعید به نظر می رسد که تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی به این زودی ها به تصویب مجلس برسد و به بانک ها ارائه شود اما باید توجه داشت که درحال حاضر سالانه حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج پرداخت می‌شود که نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد.
اگر قرار باشد سقف وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان برسد باید سالانه تا ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه برای پرداخت وام ازدواج تامین شود که با توجه به عملکرد فعلی غیرممکن به نظر می‌رسد، مگر این‌که بانک‌ها از سایر منابع خود برداشت کرده و برای پرداخت تسهیلات ازدواج ۱۵ میلیونی صرف کنند که در این شرایط غیرمنطقی هم به نظر می رسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.