خانه » پیشنهاد سردبیر » نشست به اشتراک گذاری کتاب های تالیف شده کتابخوان استان برگزار شد/کم و کمرنگ

نشست به اشتراک گذاری کتاب های تالیف شده کتابخوان استان برگزار شد/کم و کمرنگ

چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۴۷

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

نشست به اشتراک گذاری کتاب های تالیف شده کتاب خوان استان مرکزی با حضور نویسندگان بومی استان برگزار شد. این نشست فرصتی بود تا نویسندگان کتاب های «تاریخ عراق» نوشته «محمد مددی»، « روزه کله گنجشکی» نوشته «ایرج احمدی هزاوه»، « فرهنگ عامه استان مرکزی» نوشته «غلامعلی ولاشجردی فراهانی»، «روانشناسی سفر» نوشته «منصور عبدی»، «فرزند پروری در دنیای مدرن» نوشته «ابوالفضل بیرقی و صدیقه ایلان داغی» به معرفی آثار خود بپردازند و همچنین دغدغه های خود در حوزه کتاب را بیان کنند. هر چند این نشست با استقبال کم اهل کتاب برگزار شد و به نظر می رسد همچنان اطلاع رسانی در این باره کم است؛ اما می تواند قدم کوچکی در راستای ارزش گذاری نویسندگان و مولفان بومی باشد، البته نباید اقبال کم مردم به کتاب را هم در خالی بودن صندلی های این گونه مراسم را در نظر گرفت.

 بازیابی هویت از دست رفته
ایرج احمدی هزاوه نویسنده کتاب «روزه کله گنجشکی» در این نشست گفت: هم اکنون حوزه کتاب، نشر و کتابخوانی در کشور ما با چالش های بسیاری روبه رو است و به جرات می توان گفت همان تعداد کم کتاب های چاپ شده هم نمی توانند کتاب های موثری باشند زیرا اغلب محتوای تکراری دارند.
وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی او هویت است، گفت: هم اکنون فاصله ای میان نسل ها ایجاد شده بنابراین بازیابی هویت برای نسل های باید مورد توجه قرار بگیرد.
این مردم شناس با بیان اینکه اشاره به آنچه در گذشته بوده هم اکنون یک ضرورت است، ادامه داد: من سعی کردم در این مجموعه به بخشی از این هویت فراموش شده که به بخشی از فرهنگ مردم در منطقه هزاوه می پردازد اشاره کنم.
احمدی هزاوه با بیان اینکه داستان های این مجموعه ابتدا در فضای مجازی منتشر شد، ادامه داد: در فضای مجازی این داستان ها که در مورد روزه کله گنجشکی بودند با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند که بعد از آن نیز پیشنهاد چاپ آن ها مطرح شد.
وی ادامه داد: عـلاوه بر این فایل صوتی تمام داستان های این کتاب در اینترنت و آدرس لینک آن برای دانلود در کتاب موجود است.
احمدی هزاوه ادامه می دهد: راوی و شخصیت اصلی داستان های این کتاب خود من هستم و روایتگر اتفاق هایی است که پیرامون ماه رمضان در سنین مختلف کودکی برای من رخ داده و من سعی کردم آداب و رسوم مردم آن دوران از نحوه خواندن نام یکدیگر تا برخورد بزرگ ترها با کوچک ترها را نیز بیاورم.

ضرورت آموزش ها و مهارت های همسان با فرهنگ جامعه
در ادامه ابوالفضل بیرقی نویسنده کتاب «فرزندپروری در دنیای مدرن» نیز در مورد کتاب تالیفی خود گفت: از آنجاییکه کشور ما در زمینه آسیب های اجتماعی با مشکلات بسیاری رو به رو است در بررسی مقایسه ای با کشورهایی که وضعیت مطلوب تری در این خصوص دارند به این نتیجه رسیدیم که در این کشورها آموزش های مداوم و مستمر در این حوزه ها وجود دارد.
این استاد دانشگاه افزود: هم اکنون ما کارگاه های ویژه ای در خصوص فرزندپروری و آموزش خانواده داریم و با توجه به اهمیت تکرار مطالب تصمیم گرفتیم این آموزش ها به صورت کتاب دربیاید.
بیرقی ادامه داد: یکی دیگر از انگیزه های من و همکارم برای تالیف کتاب با وجود اینکه در این حوزه کتاب کم نداشتیم این بود که بسیاری از مطـالب کتاب های موجود با جامعه و فرهنگ ما همخوانی نداشت بنابراین تصمیم گرفتیم متناسب با فرهنگ جامعه خودمان کتابی در این باب بنویسیم.
وی اضافه کرد: مباحث این کتاب از ابتدای دوره تولد پیرامون اصول کلی تربیت که در جامعه ما در خصوصش نقص اطلاعات وجود دارد و همچنین مبحث مهم نوجوانی است.
این مولف و ناشر کتاب گفت: بسیاری از دوستان حوزه کتاب گله می کنند که ما کتابخوان نداریم و جامعه مان با کتاب بیگانه است؛ ولی به نظر من مسئله عدم فعالیت نویسنده و ناشر است وقتی کتابی در اراک نوشته می شود باید به دست مخاطب در شهرهای دیگر برسد و توزیع آن به درستی انجام شود تا کتاب خودش درآمدزا باشد.

آشنایی با تاریخ شهر اراک از زاویه متفاوت
محمد مددی نویسنده ای است که کتاب تاریخ عراق را تصحیح و بازنویسی کرده است. او در این نشست خلاصه ای در زمینه تاریخچه شکل گیری شهر اراک ارائه کرد و در مورد کتاب تاریخ عراق گفت: کتاب تاریخ عراق در سال ۱۲۹۵ حدود صد سال پیش توسط رضا وکیلی تبریزی معروف به میرزا حسن خان مستعان الدوله نوشته شده؛ ولی هرگز مستقل چاپ نشده است. تاریخ عراق در سال ۴۵، هفت سال بعد از مرگ نویسنده و پنجاه سال بعد از نگـارشش پیــدا می شود و در همان سال با تلاش زنده یاد دکتر منوچهر ستوده برای جلوگیری از نابودی، بدون تصحیح و هیچ یادداشتی چاپ می شود.
وی ادامه داد: این کتاب در مجموع صد صفحه و به صورت دست نـویس بوده، دکتــر ستوده تصمیــم می گیرد این کتاب را رونویسی کند و آن را در یکی از مجله های ادبی چاپ کند. بنابراین تاریخ عراق برای اولین و تنها بار در مجله فرهنگ ایران و زمین به مدیرمسئولی ایرج افشار که به طور مداوم از سال ۳۲ تا ۸۴ چاپ می شد، آمد. البته یکی از خوش شانس هایی ما برای دسترسی به این کتاب این بود که تمامی صد صفحه آن در یک شماره مجله چاپ شده و این موضوع باعث حفظ کتاب می شود؛ البته خیلی مخاطب را با آن آشنا نمی کند.
مددی هدف خود از تصحیح و بازنویسی این کتاب را اینگونه بیان کرد: هدف اصلی این بود که کتاب از گمنامی بیرون آید و به نوعی از تاریخ اولیه شهر خود از زاویه دیگری آشنا شویم؛ ولی از آنجاییکه این کتاب زبان دشواری داشت و خیلی برای مخاطب عامه فهم نبود تصمیم به بازخوانی و تصحیح این کتاب گرفتم دومین دلیل برای تصحیح کتاب این بود که در سال ۴۵ که دکتر ستوده کتاب را پیدا می کند دستگاه کپی به آسانی در دسترس نبوده بنابراین به ناچار از روی کتاب بازنویسی و رو نویسی می کند و همین امر موجب می شود یک سری اشکالات و غلط ها نیز از این طریق وارد کتاب شود یا کلمه یا عبارتی جا بماند که بسیار طبیعی و اجتناب ناپذیر بوده است.
سومین دلیل نیز این بوده که در زمان قدیم به دلیل نوع چاپ و حروف چینی سربی کتاب های چاپی غلط های املایی داشتند و معمولا هر کتابی در پایان چند صفحه غلط نامه داشته ولی خب این کتاب به دلیل چاپ در مجله فاقد آن غلط نامه بود.

فرهنگ عامه شناسنامه و هویت یک ملت
غلامعلی ولاشجردی فراهانی نیز در ادامه این نشست گفته های خود در مورد کتابش « فرهنگ عامه استان مرکزی» اینطور آغاز کرد: ای کاش محافلی از این دست تبدیل به سرایی دائمی برای اهل قلم می شد.
وی ادامه داد: زمانی که در دهه ۴۰ صنعت وارد شهر ما شد دیری نگذشت نه تنها توسعه صنعتی به دست نیاوردیم بلکه هویت فرهنگی خود را نیز از دست دادیم و علت اصلی آن مهاجرت گسترده ای که به دلیل صنعت به شهر اراک شد.
ولاشجردی فراهانی ادامه داد: دغدغه من برای نوشتن این کتاب توجه به فرهنگی است که ثبت و معرفی نشده است و کتــاب فرهنگ عــامه در واقع آینه ای است مقابل رفتارهای مردم و قوم شناسنامه و هویت یک ملت است بنابراین کتاب هایی در این باب در زمره مردم نگاری ها قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه مردم نگاری کار کتابخانه ای نیست و نیاز به پژوهش میدانی دارد، افزود: برای بدست آوردن این اطلاعات من به روستاها و شهرهای مختلف استان سفر کردم و در گفتگو با رسته های مختلف مردمان و توجه به رفتارهای اجتمـاعی و فردی شان به جمع آوری اطلاعات پرداختم و این کتاب انعکاس همان گفتگوها و سفرهاست.
ولاشجردی ادامه داد: توجه و تالیف کتاب هایی پیرامون فرهنگ عامه از آن جهت مورد اهمیت است که ما با دو تهدید عمده در حوزه فرهنگ مواجه هستیم. اولین تهدید این است که کهنسالان جامعه ما که گنجینه شفاهی این فرهنگ و اطلاعات هستند به ضرورت روزگار با ما نخواهند ماند و با مرگ هر یک از آن ها کتابی بزرگ از سبک زندگی ما از دست می رود. دوم اینکه اگر ما به آن ها رجوع نکنیم آثاری پیدا نخواهد شد که ما را در آیینه روزگار خودمان بتاباند.

آسیب های اجتماعی ناشی از آموزش صحیح
در انتهای این نشست منصور عبدی نویسنده کتاب «روانشناسی سفر» نیز گفت: کار اصلی من مشاوره است نه نوشتن کتاب ولی در طی مشاوره در زمینه خانواده و حل مشکل زوجین به این نتیجه رسیدم که نقص اصلی در حوزه آموزش است.
رئیس سازمان نظام روانشناسی استان مرکزی افزود: خیلی از اوقات ما باید دست به نگارش بزنیم تا این مسئله را به مردم بقبولانیم که دچار وهم دانایی شده اند زیرا هم اکنون می بینیم کـه مــردم فکــر می کنند در تمام زمینه ها اطلاع دارند و نظر می دهند در حالیکه شاید هیچ مطالعه ای در آن خصوص نداشته باشند.
وی ادامه داد: اما چرا من در زمینه سفر کتاب نوشتم شاید جالب باشد که بدانید در نظر سنجی کارگاه های مشاوره و حل مشکلات زوجین این سوال مطرح شد که زوجین چند درصد از سفر خود لذت می برند و نتیجه این بود که ۹۲ درصد آن ها از سفر لذت نمی برند و من در این کتاب به مهارت هایی که در سفر لازم است اشاره کردم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.