خانه » پیشنهاد سردبیر » معاون وزیر کشور در نشست با منتخبین شوراهای پنجم شهر و روستای استان تاکید کرد:/دقت ویژه در انتخاب شهردار

معاون وزیر کشور در نشست با منتخبین شوراهای پنجم شهر و روستای استان تاکید کرد:/دقت ویژه در انتخاب شهردار

شنبه ۱۴ مرداد ۹۶   شماره ۶۴۶

***

وقایع استان

علی امیدی

***

نشست معاون وزیر کشور با اعضای شوراهای شهر و روستای استان در دوره پنجم و با حضور نمایندگان استان و استاندار برگزار شد. هوشنگ خندان دل در این نشست با اشاره به اینکه منتخبین شوراهای شهر پنجم بایستی در انتخاب شهرداران دقت نظر ویژه داشته باشند، چرا که انتخاب اشتباه از سوی آنان، اعتماد مردم را سلب خواهد کرد. تاکید داشت: به دست آوردن اعتماد مردم سخت بوده و حفظ این اعتماد بسیار سخت تر است چرا که بزرگترین پشتوانه و سرمایه اجتماعی اعتماد مردم به کارگزاران است.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، معاون وزیر کشور افزود: کار شوراها در حوزه های اجرایی برگرفته از قانون اساسی است که تمرکز زدایی می کند، امروز تمرکزگرایی در کشور تبدیل به آفتی شده که کارایی و راندمان را در بسیاری از بخش های اقتصادی و اجتماعی کشور پایین آورده است.
خندان دل اظهار داشت: برای بهره وری بیشتر از منابع باید زمینه استفاده از استعداد و خلاقیت در حوزه های مدیریتی را فراهم کنیم که ثابت کند با وابستگی کمتر به پول نیز می توان دستاوردهای خوبی داشت و همچنین شوراها باید به جلب مشارکت مردم در اموری از قبیل مدیریت شهری تاکید کنند چرا که با پیوست اجتماعی است که می توان بهترین عملکرد را همراه با هزینه کمتر و بهره وری بالاتر داشت.
معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور تشریح کرد: اولین وظیفه شوراها انتخاب شهردار است نظر به این که کار کردن در عرصه مدیریت شهری کاری حرفه ای است، برای موفقیت در آن باید آموزش دید، تجربه کسب کرد و از تجارب پیشکسوتان کمک گرفت تا بهترین خروجی را داشته باشد و از این منظر شوراها باید دنبال انتخاب افراد اصلح برای شهرداری باشند.
خندان دل افزود: در غیر این صورت اگر فردی بدون این مشخصات انتخاب شود زمان هدر خواهد رفت و اعتماد مردم نیز از شوراها سلب خواهد شد، پس باید در شورای پنجم این مشکل رفع شود و برای موفقیت در این زمینه نیاز به تعمق، مشورت و بررسی بیشتر است. وی خاطرنشان ساخت: متاسفانه در حال حاضر شهرداری ها سه تا پنج برابر پست های سازمانی خود نیروی انسانی دارند که این حجم زیاد نیروی انسانی مشکلات متعددی را به وجود آورده و بسیاری از منابعی که در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد صرف پرداخت حقوق و مزایا به این افراد می شود.
معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد: از اواخر سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴ در کشور شروع به اصلاح ساختار سازمان شهرداری ها بعد از ۱۵ سال کردیم تا قواعد پیاده سازی شود. خندان دل در پایان گفت: در نظر داریم آزمونی استخدامی در اواخر مهرماه سال جاری به منظور جذب و استخدام کارکنان قراردادی شهرداری ها برگزار کنیم.
در این نشست دکتر علی اکبر کریمی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی و اولیه ای که شوراهای شهری با آن روبرو می شوند فقدان استراتژی و برنامه ریزی بلندمدت در مدیریت شهرها است افزود: نبود استراتژی و برنامه های بلندمدت در مدیریت شهرها و گرفتاری در مسائل روزمره از مشکلات شوراها است، چرا که اداره امور شهر نیاز به دید جامع و بلندمدت دارد و آینده شهروندان را باید دید و با دیدگاه های سطحی نمی توان خروجی خوبی داشت.
نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تصریح کرد: ظرفیت بسیار زیادی در قانون شوراها برای شوراهای اسلامی پیش بینی و اختیارات زیادی به آن ها داده شده اما متاسفانه شوراهای اسلامی از این ظرفیت های قانونی به طور کامل استفاده نمی کنند و این عدم اجرای کامل قوانین از واقعیت شوراها است زیرا گرفتن حقوق قانونی شوراها نیاز به این دارد که خودشان آن را مطالبه کنند.
کریمی خاطرنشان ساخت: شورای شهر، شورای شهرداری نیست و در همین راستا اختیاراتی برای آن تعبیه شده که فراتر از شهرداری اعمال نظر کند و این اختیارات و حقوق قانونی را شوراها باید استیفا کنند. وی ادامه داد: اگر شوراها می خواهند امور محلی و منطقه ای را به طور کامل و درست اداره کنند نیازمند اختیارات است، در این رابطه لایحه متمرکز مدیریت شهری سال ها است در دولت های مختلف اجرا نشده، دولت ها باید امور محلی و منطقه ای را به مردم و نمایندگانشان بسپارند و وظایف و اختیارات را به شوراهای اسلامی بدهند.
نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس بیان کرد: اطلاعات مردم از اختیارات و وظایف شوراها بسیار ضعف دارد که باعث می شود توقعات و انتظارات زیادی حتی فراتر از انتظارات قانونی شوراها به آن ها تحمیل شود و قطعا با اطلاع رسانی های بیشتر در این زمینه به مردم کار شوراها راحت تر خواهد شد.
کریمی گفت: مشارکت مردم باید با تشکیل شورایاری ها در این زمینه بیشتر شود، زیرا شورایاری ها انگیزه خوبی برای مشارکت و همکاری بیشتر مردم در زمینه انعکاس مطالبات آنان می شوند و این امر به ویژه در شهرهای بزرگ ضروری است. وی اظهار داشت: شوراها در تهیه و تصویب طرح های توسعه شهری نباید ضعیف عمل کنند زیرا بسیاری از مسائلی که در شهر مبنا و ملاک عمل است در جای دیگری به غیر از شورا تهیه و تصویب می شود و شوراها در آن نقش کمی دارند که این خلاء باید جبران شود.
نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تشریح کرد: شوراهای فرا دست نقش و مسئولیت بسیار مهمی را بر عهده داشته و برای عملکرد بهتر نیاز به تقویت شدن دارند و همچنین شوراها با انتخاب شهرداران لایق به عنوان کسی که مدیریت نظارت اجرایی شهر را به عهده دارد در ابتدا کار خودشان را تسهیل می کنند.
سیدمهدی مقدسی نیز در این نشست گفت: نوع نگاه نسبت به مدیریت شهری با توجه به بالا بودن جمعیت شهری باید تغییر کند و چالش های زیادی در این زمینه داریم. نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس افزود: برای تامین منابع مالی شهرداری ها باید فکری جدی شود تا در نتیجه آن مشکلات مردم نیز تا حدودی حل گردد پس باید زمینه فعالیت شوراهای شهر فراهم شود. وی تشریح کرد: موانع سرمایه گذاری در شهرها باید برداشته شود تا منابع جدید به آن ها وارد شود و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با خیال راحت به حوزه سرمایه گذاری در شهرها ورود پیدا کنند و شهرداری ها و دیگر ارگان ها بتوانند از این منابع جذب سرمایه کنند.
مقدسی خاطرنشان ساخت: با منابع فعلی نمی توان شهرها را اداره کرد و حتما باید در این زمینه تجدید نظر اساسی کنیم، با توجه به کار سخت شهرداران نوع نگاه ما باید به این مقوله عوض شود و همچنین امیدواریم لوایحی که از سوی دولت قول داده شده که به مجلس ارسال شود به مقوله مدیریت شهری توجه بیشتری داشته باشد. وی ادامه داد: به منتخبین شوراهای دوره پنجم توصیه می کنیم که شهرداران قوی در استان انتخاب کنند تا در شوراهای عالی استان ها جایگاه مستحکمی داشته باشند و از نیروهای آموزش دیده شهرداری که از سرمایه های شهرداری محسوب می شوند استفاده کنند.
نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس بیان کرد: برای شهرداری ها باید بانک اطلاعاتی ایجاد و اطلاعات افراد آموزش دیده در آن وارد شود تا مناطق دیگر کشور نیز به این افراد آموزش دیده و دارای تجربه دسترسی داشته باشند و در صورت لزوم از آن ها بهره ببرند، ضرورت این بانک اطلاعاتی امروزه به شدت احساس می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.