خانه » جدیدترین » مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی خبر داد:/صدور سند مالکیت برای یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی خبر داد:/صدور سند مالکیت برای یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان

یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶ شماره ۶۱۹
وقایع استان: تا پایان سال گذشته برای حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی ملی استان مرکزی سند مالکیت صادر شده است و با فعالیت مجموعه ثبت استان نزدیک به ۹۵ درصد از اراضی ملی استان دارای سند مالکیت شدند.
سیدرضا صدری، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه، گفت: سازمان ثبت در دو حوزه املاک و اسناد و اجرا و ثبت شرکت‌ها فعالیت دارد. در سال‌های اخیر سامانه‌های مختلفی از سوی این اداره شامل سامانه جامع املاک، سامانه تعیین تکلیف اراضی و املاک فاقد سند رسمی، ثبت شرکت‌ها و موسسات، سایت وقایع ازدواج و طلاق، پرتال اجرای اسناد رسمی و لازم‌الاجرا، سیستم مکانیزه ارتباط با دادگستری و دفاتر اسناد رسمی، برنامه جامع نقشه برداری و کاداستر، سامانه شمیم و … تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: تا پایان سال گذشته برای حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی ملی استان مرکزی سند مالکیت صادر شده است و با فعالیت مجموعه ثبت استان هم اکنون نزدیک به ۹۵ درصد از اراضی ملی استان دارای سند مالکیت هستند.
صدری با بیان اینکه در سال ۹۵ نزدیک به ۹۳۰ فقره سند صادر شده مربوط به اراضی دولتی بوده است، افزود: در استان مرکزی حدود دو میلیون هکتار اراضی ملی وجود دارد که از این رقم تا پایان سال گذشته حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی دارای سند مالکیت شده است. یعنی نزدیک به ۹۵ درصد اراضی ملی استان دارای سند مالکیت هستند.
وی ادامه داد: راه اندازی سیستم شمیم با قابلیت دو دستگاه گیرنده و فرستنده که به صورت آنلاین کار می کنند از دیگر اقدامات بوده است. هم اکنون در استان دو دستگاه از این سیستم یکی در اراک و دیگری در زرندیه موجود است. این سیستم ها تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری را پوشش می دهند که دقت نقشه برداری را به میزان اختلاف حدود سه سانتی متری کاهش داده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: در بخش اجرای اسناد در سال ۹۵، یک هزار و ۴۶۲ فقره پرونده تشکیل شده است که از این تعداد قریب به یک هزار و ۱۵۶ مورد آن مختومه شده است. طی عملیات اجرایی در سال گذشته بابت مطالبات بانک ها قریب به ۴۴٫۳ میلیارد تومان از طریق اجرای ثبت وصول شده است که در مقایسه با سال ۹۴ که میزان مذکور معادل ۲۸میلیارد تومان است نزدیک به ۴۴ درصد رشد را نشان می دهد.
صدری ادامه داد: سامانه تعیین تکلیف اراضی و املاک فاقد سند رسمی از دیگر سامانه های راه اندازی شده است. که از ابتدای تشکیل این سامانه در سال ۹۱ تا کنون قریب به ۲۳ هزار درخواست در این سامانه ثبت شده است که حدود ۲۰هزار پرونده قریب به ۸۴درصد مورد رسیدگی قرار گرفته است. از ۱۲ شهرستان، ۱۱ شهرستان رسیدگی به درخواست ها به روز است و تاپایان سال ساوه نیز به روز خواهد شد.
وی افزود: سامانه ثبت شرکت ها از دیگر خدمات است. تا قبل از بهره برداری از این سامانه تمامی کارها به شکل دستی و حضوری انجام می شد اما از زمان تشکیل سامانه خدمات به شکل سیستمی انجام می شود. در استان ۲۶هزار مؤسسه و شرکت داریم که تعداد تشکیل مؤسسه و شرکت در سال ۹۵ قریب به ۹۹۰ مورد است. میانگین مدت زمانی برای ثبت شرکت ها دو روز است که در برخی موارد به دلیل اشتباهات متقاضی این پروسه طولانی و باعث می شود درخواست های آنان برگشت داده شود.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان افزود: سال ۹۴ به تعداد ۴۰ هزار و ۳۴۰ فقره استعلام صادر شده که به ۶۵ درصد آنها در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده شده است و در سال ۹۵ تعداد ۴۲۹۰۰ فقره بود که به ۹۰ درصد آن در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده شده است.
صدری بیان کرد: اداره کل ثبت اسناد در خصوص فرآیندهای ثبتی و حوزه املاک بین ۳۱ استان کشور در ۶ماهه نخست سال گذشته رتبه اول را به خود اختصاص داد و در شش ماهه دوم سال بین ۵استان برتر کشور قرار گرفت که در اسفندماه موفق شدیم رتبه ۴کشور را از آن خود کنیم.
وی اضافه کرد: اسناد مالکیت موقوفه در سال ۹۵، ۵۶۰ فقره است که در مقایسه با سال ۹۴ که معادل ۲۴۰ فقره بوده است رشد ۲۳۰ درصدی را نشان می دهد تا پایان سال گذشته موفق شدیم برای ۷۵درصد املاک موقوفه سند مالکیت صادر کنیم که این مهم موجب شد در بین پنج استان برتر کشور قرار بگیریم.
صدری اشاره کرد: سایت های مختلف اداره کل از جمله ثبت شرکت ها، ازدواج و طلاق و سند کاداستری به صورت آنلاین با پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال کشور در ارتباط است تا از هر گونه سواستفاده از نام و هویت اشخاص جلوگیری شود.
به گفته صدری در استان مرکزی نزدیک به ۵۰۰ هزار پرونده ثبتی وجود دارد که از این تعداد نزدیک به ۱۲۰ هزار پرونده در مرکز استان تشکیل شده است.
وی تاکید کرد: از سال گذشته یکی از اقدامات انجام شده اسکن و داده آمایی پرونده های ثبتی بوده است که تا امروز موفق شدیم ۲میلیون و پانصد برگ از پرونده های ثبتی مرکز استان را اسکن و داده آمایی کنیم که حدود ۷۰درصد از آنها می شود. حذف دفاتر املاک واحدهای ثبتی از دیگر اقدامات این اداره است که در دفترخانه ها نیز اتفاق افتاده است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان تشریح کرد: در سال گذشته ۴۲ هزار و ۹۰۲ مورد استعلام از دفاتر اسناد رسمی انجام شده که در مقایسه با سال ۹۴ با رشد ۶ درصدی مواجه شده است. در سال ۹۵ خلاصه معاملات ملکی ثبت شده ۴۰ هزار و ۸۳۸ فقره بوده که در مقایسه با سال ۹۴ رشد پنج درصدی را نشان می دهد.
صدری اضافه کرد: اسناد مالکیت صادره در سال گذشته ۴۵ هزار و ۶۷۹ فقره بوده که در مقایسه با سال ۹۴ رشد هفت درصدی را نشان می دهد. مجموع بازداشت و رفع بازداشت املاک نیز در سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۱۱ فقره بود که یک درصد رشد دارد. وی گفت: اسناد مالکیت دولت در سال گذشته ۹۳۰ فقره بوده که ۲۸درصد رشد داشته است. اسناد مسکن مهر در سال گذشته، ۴۳۲ فقره و در سال ۹۴، هزار و ۱۳۱ فقره بود که با کاهش ۶۱درصدی مواجه شد. وصول مطالبات بانکی در سال گذشته ۴۳٫۴ میلیارد بود که نسبت به سال ۹۴، ۵۵ درصد رشد داشته است. ثبت ۹۹۰ شرکت در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ نشان از رشد ۲۰درصدی دارد.
صدری در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: تا پایان سال ۹۵ نزدیک به ۱۵۰ هزار سند مالکیت تک‌برگ صادر شده است یعنی یک سوم املاک استان دارای سند مالکیت تک برگ هستند که امنیت داشته و دارای نقشه بوده و امکان جعل در آن وجود ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.