خانه » جدیدترین » در نشست خبری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مطرح شد:/اجرای طرح های مبارزه با مواد مخدر در روستاها و لایه های پایین جامعه از اولویت های این شورا است

در نشست خبری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مطرح شد:/اجرای طرح های مبارزه با مواد مخدر در روستاها و لایه های پایین جامعه از اولویت های این شورا است

یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶ شماره ۶۱۹
وقایع استان: ۲۶ ژوئن برابر با ۵ تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است. کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ در شهر وین به منظور ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان‌سوز و شوم مواد مخدر تشکیل شد و در آن سندی با عنوان C.M.O به تصویب کشورهای شرکت‌کننده رسید. این سند خط مشی همه‌جانبه اقدامات در امر کنترل مواد مخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص و آنان را متعهد نموده است تا اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند. در این کنفرانس سندی در ۴ فصل تنظیم شد که بیش از ۳۵ مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، ریشه‌کنی مزارع غیرمجاز خشخاش، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق مواد مخدر، همکاری‌های حقوقی کشورها و غیره را در خود جای داده است.
این سند در ۲۶ ژوئن مصادف با ۵ تیرماه به اتفاق آراء مورد تأیید و تصویب کشورهای شرکت‌کننده قرارگرفت و سالروز تصویب این سند به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد. در کشور ما همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر از پنجم تا ۱۲ تیرماه به عنوان هفته مبارزه با موادمخدر نامگذاری شده است.
به همین مناسبت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان با ترتیب دادن نشست خبری برای اصحاب رسانه برنامه های این هفته در استان را تشریح نمود. آنگونه که نبی الله شاه محمدی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بیان نمود: سازمان ملل امسال شعار این روز را «اول گوش کن! گوش کردن کودکان و جوانان گام نخست رشد سالم و ایمن آنها است» تعیین کرده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۳۰ برنامه در این هفته برگزار و در سال جاری بیش از ۲۵۰ برنامه اجرا خواهد شد، افزود: تعداد برنامه های پیش بینی شده این هفته نسبت به سال قبل ۲ برابر افزایش یافته است.
وی گفت: همایش یهبود یافتگان اعتیاد، برنامه های فرهنگی هنری و ورزشی با مشارکت دستگاه های مربوطه، برنامه افزایش سطح آگاهی وایجاد حساسیت جامعه نسبت به آسیب های اجتماعی مواد مخدر، برپایی نمایشگاه دایم و سیار پیشگیری از اعتیاد، تجلیل از دستگاه های فرهنگی دخیل در امر مبارزه با موادمخدر، اجرای مسابقه های فرهنگی و ورزشی و اجرای همایش ۷۰۰ نفری روسای مدارس راهنمایی و دبیرستان ها در اراک، نمایش خیابانی به منظور حساس کردن مردم و نهادینه کردن مطالبه گری آنها نسبت به خطرات اعتیاد در جامعه و… از جمله برنامه های این هفته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی اضافه کرد: در این هفته سه تن مواد مخدر غیرقابل استحصال کشف شده در این استان، در استان اصفهان امحا می شود.
شاه محمدی عنوان کرد: امسال بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با موادمخدر کشور، امحای موادمخدر استان های همجوار در یک استان انجام می شود که این اقدام نقش موثری در کاهش هزینه ها دارد.
وی گفت: اجرای تئاتر خیابانی با موضوع اعتیاد، بازدید از مراکز درمان و نگهداری معتادان، پذیرش رایگان سه نفر از معتادان در هر مرکز درمانی و نگهداری معتادان، افتتاح ۲ مرکز در شهرستان های خمین و ساوه و کمپینگ پیشگیری از مصرف مخدر گل از ۱۰ تا ۱۴ تیرماه، بخش دیگری از برنامه های این هفته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی افزود: افزایش سطح آگاهی و ایجاد حساسیت در جامعه از مهمترین اهداف اجرای برنامه های این هفته در استان است.
شاه محمدی عنوان کرد: بحث اشتغال معتادان بهبود یافته از نیازهای ضروری است که در دستور کار جدی قرار گرفته است.
وی گفت: پارسال ۲۰ اشتغال برای معتادان بهبود یافته در این استان ایجاد شده که امید است این تعداد تا پایان سال جاری و در سال جاری افزایش چشمگیری داشته باشد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ادامه داد: اجرای برنامه های مختلف مبارزه با موادمخدر در لایه های پایین جامعه و به ویژه در روستــاها و مناطق دور افتاده از دیگر برنامه های اولویت دار است که با جدیت تمام دنبال می شود.
شاه محمدی تصریح کرد: پارسال با تلاش ها و اقدام های مختلف شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی از رتبه ۲۲ در سال ۹۴ به رتبه برتر در سال ۹۵ دست یافت که امید است این جایگاه با تلاش های ویژه در سال جاری حفظ شود.
وی عنوان کرد: این شورا در سال گذشته ۱۲ نشست استانی با ۷۸ مصوبه به همراه داشت که از این تعداد ۷۱ مصوبه اجرای شده و هفت مصوبه نیز در حال اجرا است. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی اضافه کرد: ۱۴۴ نشست نیز در ۱۲ شهرستان این استان برگزار شد که این نشست ها نیز با ۵۲۶ مصوبه همراه بود که بخش قابل توجهی از آنها اجرایی شده است. شاه محمدی گفت: پارسال هفت تن و ۱۱۷ کیلوگرم انواع موادمخدر در این استان کشف، ۲۸ باند تهیه و توزیع موادمخدر متلاشی شد و ۱۲ هزار و ۹۳۲ نفر در امر مبارزه با موادمخدر در این استان دستگیر شدند.
جمهوری اسلامی ایران با تقدیم سه هزار و ۷۰۰ شهید و ۱۲هزار جانباز پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است و از این تعداد ۱۸شهید و ۱۲جانباز مربوط به استان مرکزی است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در پایان از رهنمودهای حضرت آیت اله دری نجف آبادی نماینده محترم ولایت فقیه در استان و امام جمعه اراک، حمایت های بی دریغ جناب آقای زمانی قمی استاندار محترم و رییس ‌ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و معاون محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و تمامی مدیران محترم دستگاه های دولتی در استان، فرمانداران محترم ۱۲شهرستان تابعه استان، نهادهایی نظامی و انتظامی، سازمان های مردم نهاد فعال استان(فرهنگی و درمانی) و دانشگاه های سطح استان و… که در طول سال ۹۵ دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را یاری و ارائه طریق فرمودند تشکر و قدردانی نمود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.