خانه » جدیدترین » قصه گویان کوچک

قصه گویان کوچک

دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲  شماره ۱۷۷۸

گفت و گوی وقایع استان با رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی به بهانه درخشش نوجوانان اراکی در جشنواره بین المللی قصه گویی

زهرا مدنی: ادبیات شفاهی میراث معنوی و سنت های داستانی، غیرداستانی و نمایشی مردم که عمدتا به شکل شفاهی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. گاه برای ادبیات شفاهی اصطلاحاتی چون ادبیات عامه، ادبیات قومی و ادبیات عامیانه هم به کار برده می‌شود. در این میان قصه نمودار بخش مهمی از میراث فرهنگی هر قوم و ملتی می باشدکه ارزش های سنتی، زمینه های فرهنگی، روانشناختی و حوادث اجتماعی در آن بازتاب می یابد. حضور پیدا و پنهان این ژانر ادبی در حیات اجتماعی ما گسترده گی زیادی دارد. در پایان آذر ماه آیین پایانی بزرگترین قصه‌گویی جهان، در یزد برگزار و برگزیدگان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معرفی شدند. در بین برگزیدگان نام کودکان و نوجوانانی از استان مرکزی هم دیده می شد.
به گفته حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قصه‌گویی یک رویکرد عمیق فرهنگی در فرآیند تبدیل محتوا به پیام با یک پیوستگی هنری بدون زوائد محتوایی است، این پیوستگی باعث ایجاد تمرکز و جلب حواس مخاطبان در راستای انتقال پیام و مانایی و ماندگاری پیام‌ها می‌شود.
وی می گوید: قصه تنها چیزی است که می‌تواند حواس آدم‌ها را ساعت‌ها به خودش مشغول کند. کسی نمی‌تواند از قصه خوب دل بکند، تحقیق‌ها نشان می‌دهد وقتی مخاطب با محتوای زیادی بمباران می‌شود انگیزه پیگیری را از دست می‌دهد و قصه یک نواخت کوتاه از یک تراژدی موثر برای تأثیرگذاری بر مخاطب است که مخاطب هم با او همراهی می‌کند.
علامتی ادامه می دهد: قصه‌گوها قصه را به یکی از این سه روش تمام می‌کنند، قهرمان قصه به قدرت و موقعیت خاصی می‌رسد، قهرمان قصه با یک شخص یا یک چیز دیگر متحد می‌شود و به کمال می‌رسد و یا قهرمان قصه به خودشناسی می‌رسد که این هم در نهایت باعث می‌شود به کمال برسد.
مدیرعامل کانون می افزاید: این سه پایان رایج برای قصه‌ها نشان‌دهنده وجود سه میل روان‌شناختی مناسب و مشترک در بین بیشتر انسان‌هاست که یک قصه‌گو باید از آن به خوبی استفاده کند و مشکلات مخاطب را حل نماید.
وی تصریح می کند: اینها همه ظرفیت‌های قصه و قصه‌گویی است و اما نکته دیگر این‌که قصه ظرفیت بزرگ کردن کسب و کارها را دارد این عرصه جدیدی است که در دنیا از ظرفیت قصه برای رونق کسب و کارها استفاده می‌کنند و اقتصادها تابعی از تأثیرگذاری قصه‌ها قرار گرفته است.
علامتی اظهار می کند: امروز قصه‌گویی به بلوغ خود رسیده است و باید وارد عرصه تأثیرگذاری اجتماعی شود. در جشنواره بیست‌وپنجم با حضور رسانه و کاربست حداکثری آن ضریب نفوذ جشنواره قصه‌گویی فراتر رفت و به همه نقاط کشور رسید.
وی با توضیح می دهد: صدای قصه و قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دورترین نقاط مرزی تا قلب پایتخت قصه و قصه‌گویی رسیده است و مخاطبان را به تأمل و تفکر وا داشته، به خصوص در دوره‌ای که نگرانی‌های پدرها و مادرها در عرصه تعلیم و تربیت دو چندان است، قصه‌گویی به خوبی می‌تواند پاسخی مناسب برای این دغدغه‌ها باشد.
علامتی خاطرنشان می کند: قصه‌گویان و جشنواره قصه‌گویی اگر چه ظاهری رقابتی دارد اما عرصه آمادگی برای فعالیت‌های فرهنگی در عرصه‌های اجتماعی است. امروز مسئولیت قصه‌گویان، مربیان کانون و مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنگین‌تر از گذشته است و انجام این مسئولیت برنامه‌ای جدید می‌طلبد.
مدیرکل کانون پرورش و فکری کودکان و نوجونان در پایان از تدوین یک سند جامع پنج‌ساله برای دبیرخانه خبر می دهد. همچنین به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش مقرر شده است نخستین باشگاه قصه‌گویان ایران پس از این جشنواره فعالیت خود را آغاز کند و تمامی کسانی که به مرحله پایانی این جشنواره راه پیدا کرده‌اند نخستین اعضای آن شوند و این اقدام خوب فرهنگی را تقدیر کرده و به همه شما تبریک می‌گویم.
احسان منصوری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی دراینباره می گوید: خوشبختانه امسال در بخش ۹۰ ثانیه ای و بخش آیینی سنتی این جشنواره برگزیدگانی از استان مرکزی داشتیم.
وی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: نوجوانان اراکی در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد، خوش درخشیدند.
منصوری با اشاره به کسب دو مقام در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی از استان مرکزی اظهار می کند: برگزیده بخش آیینی‌ سنتی در رده نوجوانان علیرضا متقی با اجرای قصه «غلام عشق» از کانون پرورش فکری استان مرکزی ،مرکز فرهنگی هنری رباط مراد خمین، برگزیده بخش ۹۰ ثانیه‌ای کیان زارعی با اجرای قصه «نماز عید فطر مسجد الاقصی» از کانون پرورش فکری استان مرکزی، مرکز فرهنگی هنری شازند بودند.
وی با تاکید بر اهمیت نگرش تربیتی در قصه‌گویی ادامه می دهد: یکی از اهداف جشنواره قصه‌گویی، مردمی‌سازی قصه است و کانون در تلاش است داستان و قصه را در جمع‌های مختلف به شکل مردمی تبدیل کند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.