خانه » پیشنهاد سردبیر » زنان بیشتر از مردان افسرده می شوند/زیبای غمگین

زنان بیشتر از مردان افسرده می شوند/زیبای غمگین

شنبه ۱ آبان ۹۵ شماره ۴۴۴

وقایع استان

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های دنیای معاصر است، شاید بسیاری از ما با این بیماری درگیر باشیم؛ ولی خودمان هم از آن خبر نداشته باشیم. بروز این بیماری در افراد مختلف متفاوت است و شدت و ضعف دارد؛ ولی داشتن احساس غم و اندوه و اختلال در خواب یکی از شایع ترین علائم این بیماری است.
افسردگی بیماری است که تاثیر زیادی در زندگی روزمره مبتلایان و اطرافیان آنها دارد؛ این بیماری علاوه بر ایجاد مشکلات روانی، به عنوان مادر بسیاری از بیماری های جسمانی نیز شناخته شده است از این رو در منابع پزشکی بر توجه بیشتر به این اختلال و لزوم برطرف کردن آن پیش از اقدام به درمان بیماری های جسمی تاکید شده است.
به گفته پزشکان، افسردگی واکنش طبیعی افراد به مشکلات زندگی و از دست دادن شرایط مناسب زندگی یا افرادی است که نسبت به آنها علاقه وجود دارد. افسردگی بر طرز فکر، احساس و رفتار افراد تاثیر می گذارد و ممکن است سبب ابتلا به انواع بیماری های جسمی و روانی شود.
البته مبتلا شدن به افسردگی تنها به مسائل ژنتیکی یا جسمی مربوط نیست بلکه عوامل محیطی و جنسیت نیز در آن تاثیر دارد. جالب است بدانید که افسردگی در میان زنان شایع تر از مردان است. زنان در مقایسه با مردان دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به افسردگی دارند و در طول عمر خود اختلال‌ افسردگی حاد را تجربه می کنند.
هرچند دلیل شیوع بیشتر اختلال افسردگی در بین زنان هنوز مشخص نیست؛ اما ترکیبی از عوامل اجتماعی، روانی، ژنتیکی، هورمونی و زیست‌شناسی می‌توانند در این امر دخیل باشند.
اما چرا زنان بیشتر از مردان افسرده می شود شاید یکی از دلایل آن تاثیرات محیطی باشد که با شیوه تربیت آن ها و نقشی که در جامعه دارند در ارتباط مستقیم است، نقش زن به عنوان مادر یا همسر با فشار ناشی از وظایف خانه و محل کار در افزایش استرس موثر است و این استرس در برخی زنان به افسردگی منجر می‌شود شاید برای همین باشد که زنان در دوران بعد از ازدواج بیشتر افسرده می شوند. این مسئله در استان مرکزی نیز مشاهده می شود یعنی میزان شیوع زنان به افسردگی نسبت به مردان دو برابر بیشتر است. کارشناس مسئول سلامت مرکز بهداشت اراک با تاکید این مطلب به ایسنا گفته است: متاسفانه افسردگی به مانند سرماخوردگی از شیوع بسیار زیادی برخوردار است و طبق آمار و بررسی‌های صورت گرفته شیوع افسردگی در بین زنان یک و نیم تا سه برابر بیشتر از مردان است.
زهرا زری مقدم دلایل بروز این تفاوت را تفاوت جوامع، عوامل وراثت، نقش‌پذیری افراد در جامعه، قوانین و عوامل اجتماعی عنوان کرد و اضافه کرد: تمامی اختلالات روانی زمینه ارثی دارند و هر چه شرایط و عوامل مختلف دست به دست هم دهند اختلالات خود را بیشتر نشان می‌دهند البته در گروه کودک و نواجوان و بزرگسال علائم متفاوت است، اما شیوع آن در بین دختران از شدت بیشتری برخوردار است.
وی بهترین قدم برای کنترل اختلالات روان را پیشگیری عنوان کرد که می‌توان براساس آن سطح سلامت روان را افزایش داد و تاکید کرد: آموختن مهارت‌های زندگی، درست تربیت شدن، سرکوب نشدن و افزایش اعتماد به نفس که مانعی در مقابل بروز احساس گناه است می‌تواند بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز اختلالات روان باشد.
زری مقدم با تاکید بر اینکه احساس گناه یکی از دلایل بروز افسردگی است، افزود: داشتن مهارت‌های زندگی و اصول فرزندپروری درست و کنترل هیجانات می‌تواند سطح اختلالات روانی را کاهش دهد و خود می‌تواند از جمله اقدامات پیشگیرانه محسوب شود.
وی با تاکید بر اینکه افسردگی از بیماری‌هایی است که شدت گرفتن آن بروز افکار خطرناکی همچون خودکشی را نیز به همراه دارد، گفت: آمار افسردگی در استان مرکزی نزدیک به میانگین کشور است و گاه حتی از نرم کشوری نیز پایین‌تر هستیم.
این کارشناس سلامت علل بروز افسردگی را عوامل مختلفی چون عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نگاه افراد نسبت به حقوق دیگران عنوان کرد که متاسفانه امروز شاهد افزایش این اختلال روانی در کشور هستیم. از سویی مشکلات شهرنشینی و زندگی صنعتی و نوع روابط بین فردی می‌تواند عاملی در روند رو به رشد این اختلال به شمار رود.
اما با وجود تمام این آمارها و دلایل برای افسردگی و مشکلات زنان آیا تاکنون تدبیری برای تغییر وضعیت زنان در جامعه ایجاد شده است؟ یا فقط به دادن آمارها اکتفا کرده ایم، زنان در جامعه ما همیشه از محدودیت های زیادی برخوردار بوده اند و در کنار تمام نقش های خود محدودیت های شغلی، فرهنگی، گردشگری و اجتماعی نیز در آن موثر است. محدودیت هایی که در پاین آمدن اعتماد بنفس ان ها و کم شدن نقش اجتماعی آن ها تاثیر دارد. شاید یکی از مشکلات امروز زنان که در ایجاد افسردگی نیز موثر است ایجاد نوعی تناقض در زندگی امروز آنان است، زنان ایرانی برای مشارکت در زندگی اجتماعی با موانع گوناگونی روبه رو هستند که بزرگترین مانع حضور زنان پس از مانع اجتماعی و فرهنگی، موانع قانونی است.
این یک واقعیت است که زنان ایرانی در جامعه امروز با تناقضات بین دنیای مدرن و سنت روبه رو هستند و هنوز نتوانسته اند به تعریف درست از آنچه بعنوان نقش اصلی آن هاست نرسیده اند.
ورزش، محیط شاد و هنر یکی از عواملی است که می تواند در درمان افسردگی بسیار موثر باشد؛ اما باید دید چقدر شرایط این نیازها برای زنان میسر است، اغلب در این زمینه کمبودها و محدودیت هایی وجود دارد برای همین است که گاه سرکوب این نیازها به شکل های دیگر خود را نشان خواهند داد که افسردگی یک شکل از آن است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.