خانه » پیشنهاد سردبیر » حرکت دوچرخه سواران اراکی با شعار طبیعت پاک، هوای پاک از آستارا تا بندرترکمن /رکاب های سبز

حرکت دوچرخه سواران اراکی با شعار طبیعت پاک، هوای پاک از آستارا تا بندرترکمن /رکاب های سبز

شنبه ۱ آبان ۹۵ شماره ۴۴۴

وقایع استان
سمیه انصاری فر

وقایع استان: در بسیاری از موارد دیده می شود که باید برای موضوعات و مشکلات مختلف فرهنگ سازی کرد؛ اما مسئله اصلی این است که این فرهنگ سازی باید چطور صورت بگیرد؟ گاه برخی مسائل هنوز در درون جامعه ضرورتش احساس نشده و خانواده و به تبع آن بخش های دیگر چون مدرسه و دانشگاه نیز تلاشی برای نهادینه کردن آن موضوع نکرده است، در این زمان است که ابزار دیگر باید وارد عمل شوند و از طریق آن ها به تمامی سطوح جامعه یک موضوع و نیاز و ضرورتش را گوشزد کرد. این روزها حفظ محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است و همه در مورد فرهنگ سازی در این خصوص صحبت می کنند. «طبیعت پاک، هوای پاک» این فقط یک شعار است آیا می توان آن را محقق کرد آیا برای رسیدن به این شعار نباید بسیاری از مسائل را در میان جامعه نهادینه کرد؟ این جاست که موضوع فرهنگ سازی مهم جلوه می دهد؛ هرچند که هنوز این اهمیت در میان جامعه ما بعنوان یک ضرورت مطرح نشده است.
این جاست که موضوع فرهنگ سازی مهم جلوه می دهد؛ هرچند که هنوز این اهمیت در میان جامعه ما بعنوان یک ضرورت مطرح نشده است؛ ولی در این میان هستند افرادی که این را یک وظیفه شخصی می دانند و جدای از تمامی برنامه ها و سیاست گذاری ها بدنبال ترویج برخی از اهمیت ها و ضرورت های امروز در میان مردم هستند.
این روزها سه تن از ورزشکاران و فعالان محیط زیست اراک برای اشاعه فرهنگ حفظ محیط زیست و گوشزد کردن آن در میان مردم اقدام به رکاب زنی در یک مسیر مشخص کرده اند. مهران صوفی( ساکی)، مهدی مجیدی و احسان غفاری سه رکاب زن اراکی هستند که این روزها رکاب زنی از آستارا تا بندر ترکمن با شعار طبیعت پاک، هوای پاک را از ۲۴ مهر آغاز کرده اند تا اهداف مثبت خود در زمینه محیط زیست و معرفی استان مرکزی به مردم و گردشگران خطه شمال کشور را دنبال کنند. به همین منظور وقایع استان با مهران صوفی یکی از این سه رکاب زن که در مسیر رکاب زنی خود به شهر نور رسیده اند، گفتگویی داشته است.
انگیزه و ایده انجام این حرکت از کجا آمد و چرا این مسیر را انتخاب کردید؟
من و دو دوست دیگرم هم طبیعت گرد و هم اهل کوه روی هستیم، درطی مسیرها و مکان هایی که حضور پیدا می کردیم معمولا با زباله های زیادی رو به رو می شدیم و این در تمامی مناطق دیده می شد از دماوند گرفته تا علم کوه و حتی کوه گردوی خودمان، البته ما همیشه سعی می کنیم که این زباله ها را جمع آوری و از کوه پایین بیاوریم البته برخی از دوستان محیط زیست و کوهنورد زباله ها را یا در خاک چال می کنند و یا آتش می زنند بهرحال وجود این همه زباله یک انگیزه بود؛ ولی انتخاب شمال کشور و ساحل دریای خزر از آن ها برای ما حایز اهمیت بود که چندی پیش یک عکس در شبکه های های مجازی منتشر شده بود که ساحل دریای خزر در ایران را با ساحل این دریا با کشور همسایه مقایسه کرده بود از آنجاییکه این عکس به نظر ساختگی می آمد؛ ولی عزم ما را برای جمع آوری زباله در این محدوده بیشتر کرد.
اهداف اصلی انجام این کار را شرح می دهید زیرا به نظر می آید تنها جمع آوری زباله هدف شما نیوده و به دنبال یک فرهنگ سازی نیز بوده اید؟
البته ما در طول مسیر با حمل پرچم شعار طبیعت پاک، هوای پاک و در مکان های مختلف توقفمان با نصب پلاکارد حفظ محیط زیست سعی در ایجاد کنجکاوی در میان مردم مختلفی که در مسیر حرکت ما بودند و ما را می دیدند می کردیم و با جمع آوری زباله در جهت تشویق سایرین برای حفظ محیط زیست اقدام می کردیم، البته از این فرصت برای تبلیغ و معرفی استان مرکزی و جاذبه های گردشگری آن و معرفی تالاب میقان و همچنین معرفی و اهمیت تولید ملی نیز استفاده کردیم.
به نظر شما چقدر دوچرخه سواری در جذب مردم و ایجاد حساسیت میان آن ها موثر است؟
زمانی که با دوچرخه در مسیری رکاب می زنیم برای افرادی که ما را می بینند سوژه جالبی هستیم و اکثر آن ها دوست دارند که با ما ارتباط برقرار کنند زیرا متوجه تفاوت کارمان می شوند، در طی مسیر افراد به نوعی می خواستند در این حرکت سهیم بشوند حتی با یک دست تکان دادن و بوق زدن این یعنی ما دیده شده ایم.
در صحبت هایتان گفتید یکی از اهدافتان معرفی استان مرکزی در طی مسیر است، در مورد آن توضیح دهید.
بسیاری از افرادی که ما با آن ها مواجه شدیم شناخت زیادی از استان مرکزی نداشتند حتی در مدارس ابتدایی بسیاری از دانش آموزان نام استان مرکزی و مرکز آن را نمی دانستند، البته این مورد خیلی دور از انتظار نبود و معمولا شناخت از استان ما خیلی نیست و بسیاری از ظرفیت ها و جاذبه های طبیعی، تاریخی استانمان بی خبرند، بنابراین قبل از سفر با همکاری محیط زیست استان سی دی و کتاب استان شناسی و همچنین تعدادی از عکس های تالاب میقان که توسط هر سه ما عکاسی شده بود بر روی شاسی هایی آماده شد تا در طی مسیر به افرادی که با ما برخورد داشتند هدیه دهیم و این ابزاری برای معرفی استان نیز باشد.
استقبال مردم از حرکت شما چطور بود؟ آیا توانستید افرادی را نیز با خود همراه کنید؟
ما در مکان های مختلف توقف می کنیم و شروع به جمع آوری زباله می کنیم؛ ولی نکته حائز اهمیت این بود که متاسفانه حجم زباله های رهــا شده در ساحل های مختلف بسیار بود در حالیکه سطل های زباله موجود در بیشتر ساحل ها خالی بود اگر هر کدام از افراد حاضر در آنجا یک زباله را از سطح زمین برداشته و در سطل ها می انداختند چهره آن ساحل بسیار تغییر می کرد، یکی از تاسف آورترین صحنه ها این بود که نزدیکی تالاب انزلی محلی برای تخلیه زباله های شهری بود، در میان راه برخی از مردم صحبت هایی را مطرح می کردند که جالب بود مثلا برخی می گفتند این کار بی فایده است زیرا همه جا این وضع آشغال ریزی وجود دارد، این نمونه بارز این مسئله بود که در جامعه ما هنوز فرهنگ پاک نگاه داشتن محیط اطراف ضروری نشده است؛ ولی بودند افرادی که با ما همراه می شدند و از ما استقبال می کردند، در مسیر با کوهنوردان و دوچرخه سواران متعددی برخورد کردیم و علاوه بر اهداف زیست محیطی خود از وجود جاذبه های استان نیز با آن ها حرف زدیم؛ ولی جای خوشحالی بود که بیشتر از بزرگسالان بچه های که به مدرسه شان می رفتیم از حرکت ما استقبال می کردند.
در طول مسیر به چند دبستان سر زدید و اهمیت یادگیری در میان دانش آموزان چرا اینقدر مهم است؟
ما تا کنون به سه دبستان سر زده ایم، ایجاد یک عادت و فرهنگ باید از سنین کودکی آغاز شود و آموزش های لازم در این بازه زمانی به آن ها داده شود تا برای همیشه در ذهنشان باقی بماند و این نگاه با آن ها رشد کند، در بچه های با رده سنی پایین و دبستان انگیزه فوق العاده ای برای یادگیری وجود دارد و اگر بتوانیم این فرهنگ سازی را از کودکان آغاز کنیم این کودکان هر کدام یک سرباز حامی محیط زیست خواهند شد و در آینده ایرانی پاک تر و عاری از زباله خواهیم داشت.
حمایت از تولید ملی یکی از اهداف سفر شما بود در مورد آن توضیح دهید.
یکی از اهداف ما معرفی تولیدات ملی است که در مباحث زیست محیطی نیز فعال هستند در طی مسیر رکاب زنی ما گروه صنعتی کبیر که حامی محیط زیست است نیز ما را حمایت کردند.
در خصوص اهمیت گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در میان مردم با توجه به اینکه برنامه شما در قالب آن بوده است، توضیح دهید.
هم اکنون دوچرخه یکی از ارزان ترین و پاک ترین وسایل حمل و نقل است که باید بیشتر مورد استفاده مردم در مسیرهای خود باشد زیرا هم یک ورزش است هم اینکه می توان اطراف را راحت تر دید و لذت برد. ایده سه شنبه های بدون خودرو ایده ایست که از اراک شکل گرفت و حالا در بیشتر شهرهای ایران انجام می شود
؛ ولی در خود شهر اراک مورد توجه نیست، غیر از آن نباید از این نکته غافل شد جاده های و شهرهای ما مکانی برای دوچرخه سواری با امنیت ندارند.
در طی مسیر از چه شهرها و روستاهایی عبور کردید؟
رکاب زنی ما از آستارا آغاز و تا بندر ترکمن ادامه دارد در طول مسیر عبور و توقف از تالاب استیل، ساحل های زمرد و گیسوم، شهرستان پره سر، روستای سنگاچین، تالاب انزلی، رشت، لاهیجان، سادات شهر، چاکرود، تنکابن، عباس آباد، سلمان شهر، رامسر، چالوس،ساحل سیترا ( نوشهر)، نور و روستای دزدک را داشتیم و در ادامه مسیر ساری و بابل و قندآباد و در نهایت بندر ترکمن را خواهیم رفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.