خانه » پیشنهاد سردبیر » در پی اقدامات نمایندگان استان قم برای توسعه قلمرو این استان و جدا کردن دو شهرستان محلات و دلیجان، دکتر علی اکبر کریمی نطق کوبنده ای را در مجلس قرائت کرد/ توطئه قمی

در پی اقدامات نمایندگان استان قم برای توسعه قلمرو این استان و جدا کردن دو شهرستان محلات و دلیجان، دکتر علی اکبر کریمی نطق کوبنده ای را در مجلس قرائت کرد/ توطئه قمی

پنجشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶   شماره ۶۶۹

***  سیدمهدی مقدسی: نمایندگان استانهای مجاور به این مسئله دامن نزده و مردم را نگران نکنند تا تنش سیاسی در استان به وجود نیاید

***  بی توجهی مسئولان و مدیران اجرایی استان به مشکلات شهرستان ها دردسرساز شد

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

اقدامات پشت پرده و غیر شفاف نمایندگان قم برای جداسازی دو شهرستان محلات و دلیجان از استان مرکزی و الحاق به استان قم موجب اعتراض شدید دکتر علی اکبر کریمی و سید مهدی مقدسی نمایندگان اراک، کمیجان و خنداب شد.
پیشنهاد الحاق برخی شهرستان های استان مرکزی به قم سالهاست توسط نمایندگان قم پیگیری می شود و البته هر بار با رد این پیشنهادات تیر انها به سنگ می خورد. البته متاسفانه کم کاری و عدم توجه کافی مسئولان و مدیران اجرایی استان مرکزی در تحقق مطالبات مردم این دو شهرستان و بی توجهی مدیران ارشد استان به برطرف نمودن مشکلات آنها باعث شده است که برخی از مردم دو شهرستان محلات و دلیجان با مراجعه به حجت الاسلام سلیمی نماینده خود در مجلس خواستار طرح این موضوع شوند. برای برطرف نمودن هر چیزی اگر ریشه آن مشخص نشود بی شک هیچگاه مشکل حل نخواهد شد و ریشه زنده شدن هر از چند گاه بحث انتزاع و الحاق شهرستانها به قم در همین بی توجهی و کم کاری مدیران اجرایی می باشد.
دکتر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان درباره توسعه قلمرو استان قم با الحاق شهرستان های دلیجان و محلات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در نطقی محکم گفت: « طی روزهای اخیر دستوری از سوی معاون اول رئیس جمهور برای بررسی انتزاع شهرستانهای محلات و دلیجان از استان مرکزی و الحاق آن به قم صادر شد که این موضوع باعث اعتراضات گسترده ای در میان مردم استان شده است. همه می دانیم قم هیچ یک از شرایط و ضوابط تقسیمات کشوری را نداشت و با عنایت ویژه مقام معظم رهبری و دولت وقت تبدیل به استان شد و به عنوان یک شهر ویژه از لحاظ علمی، فقهی و زیارتگاهی همواره مورد احترام مردم بوده و خواهد بود ولی اینکه برخی افراد ذی نفوذ و نمایندگان این شهر هر چند وقت یکبار بخواهند به صورت پنهان وآشکار دنبال توسعه قلمرو جغرافیایی این استان و تصاحب سرمایه های استانهای مجاور باشند با هیچ منطقی سازگار نیست. یک روز دنبال گرفتن کاشان هستند، یک روز تفرش و حالا محلات و دلیجان ما این سوال را داریم چطور می شود یک پیشنهاد مهم تقسیمات کشوری در حد انتزاع دو شهرستان ظرف یک هفته با دستور ریاست مجلس و معاون اول رئیس جمهور به وزیر کشور ارجاع شود.آیا درباره سایر پیشنهادات نمایندگان هم اینگونه عمل می شود؟ بنده هشدار می دهم مردم استان بویژه مردم محلات و دلیجان از این اقدام بسیار ناراضی و عصبانی هستند و قصد تجمع در مقابل مجلس را داشتند که با توصیه ما منصرف شدند. ما به تمام کسانی که به سرمایه های استان مرکزی چشم دوخته اند و خواب بلعیدن سرمایه های ما را دارند هشدار می دهیم که مردم استان و نمایندگان آنها اجازه تعبیر شدن این خواب را نداده و در صورت انجام آن تمام تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی بر عهده پیشنهاد دهندگان است و ما هم آنچه پشت پرده است را افشا می کنیم. این موضوع طی چندین بار در سالهای گذشته مطرح و با همت مردم جلوگیری شده است.»
پس از آن سیدمهدی مقدسی در ادامه صحبت های دکتر کریمی تاکید کرد: « تقسیمات کشوری قانون دارد و قبلا سه مرحله مطرح شده است. قبلا اعلام شد قم به صورت استان خاص بماند و پیشنهادات رد شد. نمایندگان استانهای مجاور به این مسئله دامن نزده و مردم را نگران نکنند و تنش سیاسی در استان به وجود نیاید.»
از سویی دیگر علاوه بر دکتر کریمی و سیدمهدی مقدسی، دو نماینده دیگر استان در مجلس در تذکری به رئیس جمهور و وزیر کشور، خواستار جلوگیری از فضاسازی و واگرایی برای انتزاع شهرستان های محلات و دلیجان از استان مرکزی شدند. علی اکبر کریمی و سید مهدی مقدسی، محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان و علی ابراهیمی نماینده مردم شازند، در این تذکر کتبی خود که با موضوع جلوگیری از فضاسازی غیرکارشناسی برای واگرایی و انتزاع شهرستان های محلات و دلیجان از استان مرکزی به عنوان زادگاه حضرت امام خمینی(ره) ارائه شده، آورده اند:
«جناب آقای روحانی، رئیس جمهور محترم و جناب آقای رحمانی فضلی، وزیر محترم کشور، متاسفانه هر چند وقت یک بار و احتمالا با انگیزه سیاسی و گرفتن امتیاز، برخی از افراد نسبت به تحریک به منظور واگرایی و انتزاع شهرستان های محلات و دلیجان از استان مرکزی، زادگاه امام خمینی(ره) به استان قم مبادرت می کند و اخیرا یکی از نمایندگان استان با انگیزه دیگری و ادله غیرکارشناسی نیز به این تحریک دامن زده و درخواستی را به معاون اول رئیس جمهور منعکس و ایشان نیز طی نامه مورخ ۹۶/۰۵/۳۰ مراتب را به منظور بررسی به وزارت کشور منعکس کرده اند. این در حالی است که قبلا چند مرحله به این موضوع دامن زده شده ولی با استدلال کارشناسی از سوی وزارت کشور و سایر مراجع رد شده است و حتی در مذاکرات سال ۷۴ و ۷۵ مجلس شورای اسلامی اعلام گردید که هدف از تشکیل استان قم، یک استان خاص مذهبی بوده است بنابراین نیاز به شهرستان گشایی ندارند. ضمنا استانداری مرکزی در گذشته و حال با ادله کارشناسی این تقاضای تحریک آمیز را که آرامش مردم منطقه را به هم می زند را رد کرده است.»
بنظر می اید علت آغاز تحرکات جدید مسئولان استان قم بویژه نمایندگان آنها برای افزایش وسعت و جمعیت استان قم و به تبع آن افزایش بودجه آن است. محلات و دلیجان دارای معادن غنی سنگ هستند که علاوه بر این گردشگری بودن شهرستان محلات هم باعث شده تا قمی ها این سرمایه ها را هدف قرار داده و به فکر توطئه ای باشند که این دو شهرستان را از استان جدا کنند و توطئه ای که عملا با استقبال علی لاریجانی نماینده قم و رئیس مجلس و البته یار غار وی یعنی رحمانی فضلی وزیر کشور همراه شده است. برای اینکه این اقدامات و توطئه ها برای همیشه از بین رود باید در ابتدا مدیران و مسئولان اجرایی استان با نگاهی عادلانه به تمام شهرستانهای استان به فکر برطرف نمودن مشکلات آنها باشند و برای رفاه آنها کلیه امکانات خود را بسیج و رضایت هم استانی ها را جلب نمایند، اکثر مردم دو شهرستان محلات و دلیجان بارها با واکنش های خود اعلام کرده که خواستار حفظ تمامیت استان مرکزی هستند و تمایلی به جدا شدن از استان ندارند و تنها خواهان عدالت در تقسیم اعتبارات در کل استان و در نتیجه برطرف نمودن کاستی هایشان هستند، به امید آنکه شاهد این باشیم که دستگاه های اجرایی بیش از گذشته برای مردم کل استان دل بسوزانند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.