خانه » پیشنهاد سردبیر » گلایه همشهریان از پلمپ یکی از هنرستان های اراک/دلهره های مهر

گلایه همشهریان از پلمپ یکی از هنرستان های اراک/دلهره های مهر

پنجشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶   شماره ۶۶۹

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

با نزدیک شدن به روزهای آغاز سال تحصیلی دردسرهای والدین برای فرزندان محصل شان آغاز شده است. از گرانی لوازم التحریر گرفته تا برخی شهریه های نامعقول و هزینه ها به بهانه های مختلف و… . شاید دیگر این مسائل برای آن ها که در خانه شان دانش آموز دارند عادی شده باشد. مشکلاتی که بارها گفته اند و البته بیشتر مواقع نادیده گرفته شده است. غیر از آن مشکلات دیگری نیز هست از مدرسه های چند شیفتی تا مدارس ناایمن ولی خانواده ها ناگزیر به تن دادن به شرایط هستند زیرا باید به هر قیمتی شده فرزندانشان درس بخوانند و این دوره ها را بگذرانند. در این میان برخی از خانواده ها هم ترجیح می دهند که برای آسایش خود هزینه بیشتری کنند و فرزندانشان را به مدارس غیر دولتی بفرستند؛ اما به نظر می رسد که خیلی حجم دردسرها آن ها نیز کم نباشد و گاه حتی با وجود هزینه های بالای ثبت نام دردسرهای عجیب تری نیز در راه باشد. شاید یکی از مشکلات عمده مدارش غیرانتفاعی ساختمان آن باشد اغلب این مدارس در خانه هایی که کاربری آموزشی ندارند ایجاد می شود. مدرسه هایی که حتی ممکن است به دلایل مختلف تغییر مکان نیز بدهد. برای همین است که شاید خیلی برای مردم عجیب نباشد که یکباره ساختمان چند طبقه ای در خیابان یا کوچه شان با تابلوی مدرسه غیرانتفاعی مزین شود.
همین استفاده از ساختمان مسکونی به جای مدرسه گاه برای مسئولین و والدین آن ها دردسرساز است. یکی از این مشکلات به واسطه ساختمان نامناسب برای مدرسه این روزها برای یک واحد آموزشی غیرانتفاعی در اراک به وجود آمده است و درست در نزدیکی آغاز سال تحصیلی موجب دل نگرانی محصلین و خانواده هایشان شده است.
طی تماس هایی که در روزهای اخیر از سوی برخی از والدین یکی از هنرستان ها واقع در مرکز شهر با دفتر روزنامه وقایع استان صورت گرفت، مطلع شدیم که این مدرسه به دلیل تخلف از سوی شهرداری پلمب شده و با توجه به نگرانی والدین دانش آموزان این هنرستان نه آموزش و پرورش و نه مسئولین مدرسه پاسخگوی شرایط پیش آمده نیستند.
به گفته والدین این هنرجویان، این مدرسه با توجه به مشکل ملکی که داشته همچنان تبلیغ ثبت نام سال تحصیلی جدید و کلاس های ترم تابستانی داشته است و درست در نزدیکی روزهای سال تحصیلی این مدرسه بعلت همان مشکلات پلمپ شده و خانواده دانش آموزان بلاتکلیف مانده اند.
طبق اظهارات آن ها با وجود پیگیری های آن ها تاکنون هیچ مسئولی در این باره پاسخگو نبوده و همچنان این مدرسه پلمپ و پرونده فرزندان آنان در مدرسه مانده و تحویل داده نمی شود و سرنوشت مدرسه و از همه مهم تر وضعیت تحصیلی فرزندانشان همچنان نامعلوم است.
در این خصوص وقایع استان از اداره کل آموزش و پرورش ناحیه دو پیگیری هایی داشت البته در ادامه مشخص شد که واحد مربوطه در آموزش و پرورش کل از این مسئله هیچ اطلاعی ندارد و اعتقاد مسئول آنجا این بود که مسائلی از این دست تنها به خود ناحیه مربوط است و تا کنون هم به ما گزارشی در این باره نشده است.
پس از پیگیری های دیگر یکی از مطلعین در آموزش و پرورش ناحیه دو نیز با تکذیب حرف والدین در مورد عدم رسیدگی گفت: مدرسه از سوی شهرداری به علت قرار گرفتن در بافت فرسوده و قدیمی شهر و به جهت ممانعت از رفت و آمد بسیار، پلمپ شده است ولی خدمات دهی در آن به دانش آموزان برقرار است.
وی افزود: هم اکنون درب کناری مدرسه باز است و رفت و آمد به داخل مدرسه از آنجا انجام و پرونده ها به دانش آموزان تحویل داده می شود.
وی گفت: همچنین با وجود مشکل پیش آمده قرار است مکان مدرسه برای آغاز سال تحصیلی انتقال پیدا کند.
این اظهار نظر در حالی است که خانواده های دانش آموزان همچنان از نگرفتن پرونده ها معترض و نگرانی برای وضعیت تحصیلی فرزندشان همراهشان است.
با وجود تاکید بر انجام خدمات به دانش آموزان در شرایط کنونی این هنرستان چند نکته قابل تامل است:
معمولا در ساختمانی که طبق قانون پلمپ می شود اجازه ورود و فعالیت وجود ندارد حال چطور این ساحتمان تنها یک دربش پلمپ است و از در دیگر سایر فعالیت ها عادی مدرسه انجام می شود جای سوال دارد یا فک پلمپ صورت گرفته و یا نه تمهیداتی است که ما از آن ها اطلاع نداریم. از طرفی اگر چنین اقدامی در حال انجام است نگرانی والدین و تماس های مکرر آن ها از چه بابت است؟
نکته دیگری که باقی می ماند انتقاد به عملکرد صاحبان و مسئولان مدارس غیرانتفاعی است آیا تنها مهیا کردن یک ساختمان برای تشکیل چند کلاس برای راه اندازی یک مدرسه منطقی است؟ قطعا با وجود هزینه های بالای ثبت نام باید خدمات بهتری ارائه شود از طرفی مدرسه مذکور به یکباره پلمپ نشده قطعا در دوره های مختلفی اخطارهایی مبنی بر خالی کردن ساختمان شده است؛ ولی اینکه مسئولین مدرسه به این موضوع وقعی ننهاده اند جای سوال دارد. به هر روی آنچه هم اکنون مهم است ایجاد شرایطی مطلوب برای آغاز سال تحصیلی دانش آموزان است تا بدون دغدغه و نگرانی به یادگیری بپردازند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.