خانه » جدیدترین » مهارت های آقای شهردار

مهارت های آقای شهردار

پنجشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶   شماره ۶۶۹

مجید ابراهیمی. مدرس دانشگاه

مدیریت شهری از پیچیدگی و گستردگی ابعاد در زمینه های گوناگون فرهنگی، عمرانی، ورزشی، اقتصادی، معماری، گردشگری و… برخوردار است، بنابراین اصولا نمی توان انتظار داشت که یک مدیر شهری بخصوص شهردار، فردی متخصص در تمامی این زمینه ها باشد، اما لازم است در مدیریت همه این بخش ها از توانمندی مطلوبی برخوردار باشد. به طور کلی اصول مدیریت شامل برنامه ریزی، سازماندهی، بهره گیری از منابع و امکانات، هدایت، نظارت و کنترل است. همچنین مدیریت بر حسب سطوح سازمانی متفاوت است، اکثر صاحبنظران مدیران را به سه سطح مدیران عملیاتی(سرپرستی)، مدیران میانی و مدیران عالی طبقه بندی می نمایند بطوریکه به تناسب هر یک از این سطوح مدیریتی، یک مدیر باید به میزانی از سه شاخص مهارت فنی، مهارت انسانی و مهارت ادراکی برخوردار باشد. بر اساس این تقسیم بندی شهردار در سطح مدیران عالی قرار می گیرد و باید از هر سه مهارت مذکور به میزانی مطلوب برخوردار باشد. در سطح مدیران عالی در درجه اول داشتن مهارت ادراکی بیشترین و مهمترین پارامتر محسوب می گردد، در درجه بعدی برخورداری از مهارت انسانی حائز اهمیت است و همینطور لازم است یک مدیر عالی تا حدودی دارای مهارت فنی نیز باشد. مهارت ادراکی یعنی شهردار کوتاه مدت فکر نکند و دارای دید بلند مدت باشد و بتواند آینده ای روشن را پیش بینی نماید چرا که شهر همانند یک موجود زنده در حال رشد و تکامل هست. مهارت انسانی یعنی اهل تعامل و همفکری با افراد درون سازمانی و برون سازمانی باشد و مهارت فنی یعنی شهردار باید از مسائل شهرسازی، راه سازی و مبلمان شهری آگاه باشد.

حد المقدور از سابقه کاری مرتبط با شغل شهرداری برخوردار باشد. شهردار باید کسى باشد که هدف مدیریت شهرى را توسعه بداند، نه ارائه خدمات ویترینی و عوام فریبانه. توسعه با مشارکت مردم امکانپذیر خواهد بود و این مهم با آگاهى و دانایى مردم نسبت به حقوق و تکالیف شان در قبال اداره امور شهر محقق مى شود. نباید از این نکته غافل شویم که شهردار خوب را یک شورای خوب، انتخاب میکند. اگر فضای مناسب برای تشــکیل شورای خوب ایجاد شــده باشــد محصول آن میتواند انتخاب شــهردار کارآمد و شایسته باشد . شهردار منتخب شورا می بایست به مدیریت شهروند محور، معتقد باشد و با این باور، اداره شهردارى را ساماندهى نماید. برای تحقق این امر باید مهارت‌های لازم برای ارتباط از طریق رسانه‌ها را متناسب با مسئولیتش بعنوان رهبر شهری بیاموزد تا بتواند به سهولت و بطور منظم از طریق رسانه های ارتباط جمعی با شهروندان در ارتباط باشد و نیز امکان آگاهى از نظریات، ایده ها و دیدگاه هاى واقعى مردم را فراهم نماید تا شهر در چارچوب خواسته هاى مردم مدیریت شود، چرا که شهرداری به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین نهاد شهری، نقش مهمی در زندگی روزمره مردم یک شهر دارد و وظیفه آن تنها یک وظیفه خدماتی و عمرانی نیست بلکه شهرداری یک نهاد اثرگذار است که تمام فرایندها و تعاملات اجتماعی و فرهنگی یک شهر را در بر می گیرد و الزاماً یک شهردار موفق، شهرداری است که بتواند با داشتن جامعیت در فکر بخوبی تأثیر تمامی فرایندها را در روند روزمرگی مردم ایجاد نماید.
یک شهردار می بایست درک روشنی از نیازها و ضرورت‌های شهر داشته باشد و بداند که خط مشی‌ها و سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کند به کدام یک از اولویت‌ها و نیازهای شهروندان در عرصه اجتماع پاسخ می‌دهد. سیاستگذاری مستلزم فهم عمیق و دقیقی از معنای شهر، تاریخ معاصر، آداب و رسوم شهر، نیازهای شهروندان، وضعیت جهانی، منابع، محدودیت‌ها و بسیاری از نکات محیطی دیگر است.
در کنار همه این اولویت ها، باید ویژگی های دیگری را برشمرد. با توجه به اینکه تفسیر ویژگی های یک شهردار کارامد قطعا میتواند بسیار مبسوط باشد که در این مقال نمی گنجد، بنابراین بر اساس مطالعات و الزامات موسسات مختلف و صاحبنظران حوزه مدیریت شهری در ارتباط با قابلیت های لازم، می توان مواردی چون تخصص، تجربه و کاردانی، تعهد، هوشمندی، اتخاذ تصمیم صحیح در بحرانها، ابتکار، استقلال فکری، قاطعیت در تصمیمات، رعایت اصول اخلاقی، پیش بینی احتمالات، توانایی در مذاکرات جهت ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران و استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی، نظم و انضباط کاری، امانتداری و پاکدستی، خستگی ناپذیری و… را نام برد.
با توجه به آن‌چه که بعنوان ویژگی های شهردار کارامد و موثر مطرح شد، امید است اعضای محترم شورای شهرها، آرمان‌گرایانه به شهردار نگاه نکنند و با توجه به وضعیت شهرها و نارسایی‌های موجود شهرداری ها به انتخاب شهردار بپردازند و با عنایت به موارد مذکور در مورد ویژگی‌های علمی، سوابق اجرایی و فردی شهردار خوب، لازم است در انتخاب شهردار به برنامه‌های اجرایی و کاربردی شهردار توجه نمایند و شهردار را با توجه به برنامه‌هایش برگزینند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.