خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» آمار غرق شدگی در مناطق شنا ممنوع استان را بررسی می کند؛/مرگ های آبی

«وقایع استان» آمار غرق شدگی در مناطق شنا ممنوع استان را بررسی می کند؛/مرگ های آبی

یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶ شماره ۶۱۹
***
وقایع استان
سمیه انصاری فر
***
«هوا خیلی گرم شده لامصب، من که می گم بریم یه طرف تنی به آب بزنیم». پسر جوان این را گفت و به سمت یخچال رفت. «پس با بقیه هماهنگ کن فعلا». گوشی را توی جیب شلوارش گذاشت و قالب یخ را بیرون آورد. مادرش همانطور که سیب زمینی ها را سرخ می کرد، گفت: «چکار می کنی اون تو؟ دوباره با کی قرار گذاشتی؟» پسر یخ ها را توی ظرف پلاستیکی می اندازد و می گوید: «شما که نمیاید بریم جایی با بچه ها می ریم همین نزدیکی ها» زن می گوید: «کجا آخه؟ باز شروع کردی، نری تو آب بچه» پسر با یخ ها به سمت در راهرو می رود: «اینا رو بریزم تو کولر بلکه خنک تر بشه»
صدای ضبط ماشین را بیشتر می کنند، هیاهویشان تمام جاده را برداشته بود. تک و توکی ماشین گاه در آن جاده خاکی از کنـــارشان رد می شد.
یکی از پسرها گفت: «کمش کن یه دقیقه». پسر جوان دیگری که راننده بود صدای ضبط را کم کرد: «داریم حال می کنیم ها»… «نه صبر کن ببینم انگار همینجا بود آره باید اون فرعی سمت چپ رو بریم تو»… دوباره صــدای آهنگ بلند می شود.
یک سد خاکی با چند درخت بلند. زیر یکی از درختـان چادری آبی رنگ برپا بود و کمی آن طرف تر مردی در حال سیخ کردن جوجه ها… یکی از پسرها گفت: «قبل اینکه وسایل رو خالی کنیم اول کمی آب تنی کنیم بخدا مردیم از گرما» دو پسر پیراهن هایشان را در می آورند و به سمت آب می دوند. دو پسر دیگر وسایل را از پشت ماشین بــر می دارند یکی شان می گوید: «نامردها» هنوز آفتاب به وسط آسمان نرسیده که صدای سر و صدا و فـــــــریاد بلند می شود… پسری که با علی درون آب پریده بود بر روی سرش می زند و می گوید: کنارم بودف یهو رفت پایین… نفهمیدم چی شد؟ سه غریق نجات از آب بیرون می آیند، یکیشان می گوید: «خبری نیست» در کنار ماشین هلال احمر چند ماشین دیگر نیز هست.، مردم محلی و عبوری ها. یکی از دوستان علی نزدیک سد ایستاده است و با صدای لرزان با تلفن حرف می زند. قطع که می کند می گوید: «مامانش غش کرد.»
این روزها اخبار متعددی از غرق شدن افراد مختلف به خصوص جوان ترها در سدهای استان شنیده می شود. در تعطیلی های اخیر نیز سه خبر در این مورد از نقاط مختلف استان گزارش شده است. آخرین مورد آن مربوط به غرق شدن جوانی در سد الغدیر ساوه در روز جمعه نهم تیرماه بود که این غرق شدگی به فاصله چند ساعت بعد از یک مورد دیگر از غرق شدن جوانی بود که برای تفریح با خانواده اش به سد سوارآباد رفته بود. این در حالی است که حدود پنج روز قبل از این دو مورد نیز جوان دیگری در سد نقره کمر ساوه غرق شده بود. تاکنون شش مورد غرق شدگی در همین چند ماه ابتدای سال رخ داده است که نشان می دهد با تمام اهمیت و توصیه ها باز هم بسیاری از مردم به خصوص جوان ها از شنا کردن در آب های ممنوعه چون سدها، کانال ها و رودخانه ها حتی با نداشتن مهارت کافی در شنا واهمه ای ندارند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با ابراز تاسف از شش مورد غرق شدگی در استان گفت: محدوده سد یک منطقه شنا ممنوع است، بنابراین تابلوهای متعددی در سدها برای اعلام ممنوعیت و خطرساز بودن شنا در محدوده آنها نصب شده اما متاسفانه برخی از مردم به این علائم توجهی ندارند.
مسعود آقازیارتی با تاکید بر ضرورت توجه مردم به علایم هشدار در محدوده سدها، خاطرنشان کرد: توجه نکردن به این علایم و نکات ایمنی می‌تواند خطرهای جبران ناپذیری برای مردم داشته باشد.
وی شناکردن در دریاچه ها، سدها و آبهای عمیق را نیازمند آشنایی کامل با اصول شنا دانست و اظهار کرد: شنا کردن در آبهای عمیق بسیار متفاوت از شنا کردن در استخر است و همشهریان به دلیل خطرات و نبود غریق نجات در محل نباید به هیچ عنوان در محل های شنا ممنوع اقدام به شنا کنند.
آقازیارتی ادامه داد: ما از مردم خصوصا جوان ها درخواست داریم که به علت خطرات ناشی از غرق شدن از وارد شدن در آب سدها و موارد مشابه پرهیز کنند و در صورت شنا کردن حتما از تجهیزات فردی و جلیقه نجات استفاده نمایند.
در بیشتر این موارد فرد شناکننده ناگهان به داخل آب فرو می رود و از آنجاییکه اغلب این افراد در زمینه شنا مهارت ندارند نمی توانند عکس العمل مناسب نشان دهند و دیگر به سطح آب بر نمی گردند.
به گزارش پزشک قانونی استان مرکزی مرگ و میر ناشی از غرق شدگی استان در سال گذشته ده مورد بوده است که از این تعداد ۹ مرد و یک زن بوده اند. آنچه از اخبار به نظر می رسد این است که متاسفانه در همین ابتدای سال در حال نزدیک شدن به این آمار هستیم که نشانگر این است که باید در این مورد هم اطلاع رسانی بیشتر شود و همین که مردم بیشتر خطرات شنا کردن در آب هایی از این دست را جدی بگیرند.
فصل تابستان در راه است و آب تنی کردن از جمله مواردی است که اغلب جوان ترها برای خنک کردن خود در این روزها به آن مبادرت می ورزند. بغیر از آبگیرهایی چون سدها، شنا کردن در دریاها خصوصا رد شمال کشور و در مناطقی غیر از طرح سالم سازی یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد متوفیان ناشی از غرق شدن است. سال گذشته در کشور بر اساس اطلاعات ثبت شده از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانهای استانهای شمالی کشور تعداد غرق شدگان ۶۱۵ نفر ثبت شده است که از این تعداد ۱۴۵ نفر (۲۳ درصد) فوت شدند. نسبت غرق شدگان ۷۵ درصد مرد و ۲۵ درصد زن بودند و از کل فوت شدگان این حادثه ۸۸٫۷ درصد مرد و ۱۱٫۳درصد زن بودند. طبق همین گزارش ۶۳ درصد از قربانیان غرق شدگی در این سال، ۳۰ سال یا کمتر سن داشتند و ۸درصد از آنان، زیر سن ۱۰ سالگی بودند. بیشترین موارد غرق شدگی و مرگ ناشی از غرق شدگی در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال بوده است. قطعا مهارت در شنا کردن یکی از اصلی ترین فاکتورها است زیرا دیده می شود که غرق شدگی در استخرها و یا حتی طرح های سالم سازی دریا نیز پیش آمده است.
برای جلوگیری از مرگ هایی که بی شک خود انسان در جلوگیری از آن نقش موثر دارد بیشتر باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کرد. از طرفی جوان ترها با توجه به آمار قابل توجه آن ها در این نوع مرگ ها بیشتر باید بیشتر کنترل شوند و قطعا خانواده ها در آگاه سازی آن ها در این خصوص بسیار موثر هستند. جوان ها اغلب سر پرسودایی دارند؛ ولی گاه اعتماد بنفس کاذب آن ها و انجام اموری بدون مهارت کافی و بدون توجه به هشدارها موجب آسیب های جبران ناپذیری به آن ها می شود و گاه حتی به قیمت جانشان نیز تمام می شود. پس تابستان خود را به مرگ آبی منجر نکنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.