خانه » پیشنهاد سردبیر » در آستانه بازگشایی مدارس «وقایع استان» نگاهی به ویژگی های یک کوله پشتی مناسب و تاثیر آن بر سلامت دانش آموزان دارد/کوله«شناسی»

در آستانه بازگشایی مدارس «وقایع استان» نگاهی به ویژگی های یک کوله پشتی مناسب و تاثیر آن بر سلامت دانش آموزان دارد/کوله«شناسی»

چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶   شماره ۶۸۴

فرشته غلامی: مهر نزدیک است و میلیون ها دانش آموز که جمعیتشان ۱۲ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۳۵۶ نفر اعلام شده است وارد ۱۰۵ هزار مدرسه کشور می‌شوند.
با امروز سه روز دیگر به شروع سال تحصیلی جدید مانده؛ سه روزی که برای عده‌ای هنوز فرصت خوابیدن بیشتر است، برای عده‌ای فرصت سفرهای لحظه آخری و برای گروهی هم آماده باش برای شروع سال تحصیلی جدید و خرید لوازم و وسایل مورد نیاز مدرسه.
همین که شهریور شروع می شود بازارکتابفروشی و لوازم التحریرها و کیف و کفش مدارس داغ داغ می شود و تا آنجا که دیگر در این مکان ها جای سوزن انداختن هم نیست و فروشنده های محترم هم سعی می کنند تا اجناس بی کیفیت خود را با بالاترین قیمت به خورد مردم دهند.
در این بین شاید کیف مدرسه که چندین سال است بیشتر از نوع کوله پشتی اش استفاده می شود یکی از مهم‎ترین این وسایل باشد، وسیله‌ای که به دلیل جا دادن سایر وسایل، نیاز بیشتری به دقت و انتخاب آن احساس می‌شود که غالبا مورد غفلت واقع شده و انتخاب این کوله ها بیش از همه تحت تاثیر ظاهر آنها می باشد.
کوله هایی که در بازار این روزهای اراک از چهل، پنجاه هزار تومان شروع می شود و بسته به خواست و سلیقه دانش آموزان قیمت ها هم بالاتر می رود.
کیف یا کوله پشتی همراه همیشگی کودکان در طول سال تحصیلی هستند. دانش آموزان به کمک کیف و کوله پشتی وسایل و لوازم مورد نیاز آموختن را از خانه تا مدرسه جابجا می کنند. همین هم سبب می شود که در مقام طنز می بگویم دو سه روز دیگر کوله‌پشتی هایی را در خیابان می بینیم که در حال حرکت هستند و پشت آن حتما یک بچه دبستانی‌است.
این در حالی است که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ۸۳درصد شکایت دانش‌آموزان و دانشجویان از دردهای پشت، شانه و دست می‌تواند به‌نوعی مربوط به حمل کیف باشد.
نتایج پژوهش محققان کشورمان که درباره ارتباط وزن کیف مدرسه و محتویات آن با وزن بدن دانش‌آموزان انجام‌شده، حاکی است ۱۸/۲ درصد دانش‌آموزان در موقع حمل کیف احساس ناراحتی می‌کنند و درحالی‌که وزن کیف این دانش‌آموزان باید کمتر از ۱۰درصد وزن بدن‌شان باشد، ۱۲درصد آن‌ها کیفی با بیش از ۱۰درصد وزن بدن خود را حمل می‌کنند.
کارشناسان معتقدند که انتخاب نامناسب کوله پشتی و حمل کتب درسی زیاد سبب می شود اندام های اسکلتی دانش آموزان به ویژه ستون فقرات و گردن آنها دچار آسیب جدی شود و در طولانی مدت هم افتادگی قامتی را به دنبال داشته باشد.
بر اساس پژوهش های صورت گرفته، پوشیدن نادرست کوله پشتی، استفاده از یک بند کوله پشتی زمانی که بیش از اندازه سنگین است، مدت زمان حمل کوله پشتی، فاصله ای که با کوله پشتی طی می شود، توزیع نامناسب وزن، و جاگذاری نامناسب وسایل در کوله پشتی می توانند عوامل خطرآفرین موثر برای ناراحتی، خستگی، دردهای عضلانی، دردهای عضلانی اسکلتی، به ویژه در ناحیه کمر، مشکلات تنفسی و موضوعات دیگر باشند.
بین مطالعه، انجام تکالیف و فعالیت های فوق برنامه، رفتن به مدرسه ممکن است این احساس را در کودکان ایجاد کند که وزن جهان روی شانه های آنها قرار دارد و گاهی اوقات آنها به معنای واقعی کلمه آن را احساس می کنند. پس از قرار دادن لوازم مدرسه، کتاب های درسی، دفاتر، ظرف ناهار، لباس ورزشی و … وزنی که کودک باید در کوله پشتی خود حمل کند می تواند بسیار زیاد و بالقوه خطرناک باشد. به گفته کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا، حداقل ۱۴ هزار کودک هر ساله به واسطه آسیب های مرتبط با کوله پشتی تحت درمان قرار می گیرند. این در شرایطی است که هر ساله پنج هزار کودک به واسطه این آسیب ها راهی بخش اورژانس می شوند.
سمیرا مرتضایی پسر ۱۱ ساله ای دارد که از شانه های خمیده او شکایت دارد و می گوید: پسرم حاضر نیست کوله چرخ دار بخرد. می گوید بچگانه است و دوستانش او را به تمسخر می‌گیرند. یک کوله بزرگ و سنگین با طرح شکاری انتخاب کرده است. سال گذشته معلمش مرا به مدرسه فراخواند و افتادگی شانه پسرم و نیز انحنای بیش از حد کتف پسرم را متذکر شد. بیشتر این مشکلات به خاطر انتخاب نامناسب کوله‌پشتی و عدم تناسب وزن کوله با جثه پسرم است؛ اما او حرف گوش نمی‌دهد و بر انتخاب خود اصرار دارد. واقعا نمی‌دانم چطور متقاعدش کنم.
اما فرخنده موسوی از تعداد زیاد کتاب هایی که دخترش با خود حمل می کند انتقاد دارد و می گوید: معلمان مدارس باید تعداد کتاب مشخصی را هر روز انتخاب کنند و به ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی نباید مجبور باشند هر روز همه کتاب‌های درسی خود را به مدرسه ببرند.
به گزارش وقایع استان به نقل از فارس یک متخصص ارتوپد و ستون فقرات در خصوص «ویژگی‌های کوله پشتی مناسب برای دانش‌آموزان»، اظهار داشت: وزن کوله پشتی نباید بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد از وزن کودک باشد، زیرا وزن سنگین باعث آسیب به ستون فقـــــرات کودک خواهد شد.
سید مانی مهدوی در خصوص «مدت زمانی که دانش آموزان می‌توانند کوله پشتی خود را حمل کنند»، توضیح داد: فرد استفاده کننده از کوله پشتی مجاز است حداکثر ۳۰ دقیقه کوله پشتی خود را حمل کند و همچنین به دانش‌آموزان توصیه می‌شود زمانی که برای استراحت بر روی صندلی سرویس یا نیمکت مدرسه می نشینند، کوله پشتی خود را بردارند، زیرا این طرز نشستن باعث می‌شود کودک خود را به سمت جلو خم کند و خطر آسیب رسیدن به ستون فقرات را افزایش دهد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بهتر است کودکان کوله پشتی خود را به صورت دو بنده استفاده کنند، زیرا استفاده یک طرفه از کوله پشتی باعث انحراف ستون فقرات، انحراف طرفی و قوز خواهد شد که خطر ابتلا به این عارضه در کودکان زیر ۱۴ سال بیشتر است.
این متخصص ارتوپد در خصوص «جنس مناسب کوله پشتی»، توضیح داد: بهتر است جنس کوله پشتی مورد استفاده شده نرم باشد تا وقتی کتاب و وسایل در آن قرار می گیرد، تغییر شکل ندهد. سبک بودن کوله پشتی ملاکی برای انتخاب صحیح نیست بلکه باید به کیفیت آن توجه داشت و همچنین بهتر است کوله پشتی از بندهای پهن برخوردار باشد.
وی در ادامه به دانشجویان نیز توصیه کرد: هر چند ستون فقرات کودکان نسبت به بزرگسالان از وضعیت حساس تر و انعطاف بیشتری برخوردار است، اما حمل غیراصولی کوله پشتی و بار سنگین منجر به بروز دیسک گردن، دیسک کمر و کمردرد مزمن خواهد شد.
به هر حال چند روز دیگر مهر شروع می شود و بهار دیگری از علم و تربیت برای دانش آموزان رقم می خورد، عده ای امسال سال اولی است که وارد مدرسه می شوند. حتی اگر برخی از آنها از فرا رسیدن مهر خوشحال نباشند اما همه آنها در یک چیز مشترک اند آن هم تب و تاب تهیه وسایل نو برای مدرسه است. اما آنچه در این خصوص دارای اهمیت بسیار است، سلامت جسمی دانش‌آموزان است که این سلامت در گرو انتخاب درست کیف مدرسه است که نباید در انتخاب‌کوله پشتی و کیف مدارس صرفا به سلیقه اکتفا کرد بلکه باید استانداردهای لازم را هم مدنظر قرار داد و علاوه بر دقت در هنگام خرید، در هنگام استفاده از کوله پشتی و جا دادن وسایل درون آن و همچنین در هنگام راه رفتن از اصول آن پیروی کرد. البته وزارت آموزش و پرورش نیز می‌تواند مدل و الگوهای مناسب برای تهیه کیف و کوله پشتی دوران تحصیل دانش‌آموزان را به خانواده‌ها معرفی کند تا والدین و دانش‌آموزان در این خصوص بلاتکلیف نباشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.