خانه » پیشنهاد سردبیر » حراج ناعادلانه/استاندار: پالایشگاه شازندتنها با قیمت کارشناسی و خوب فروخته شود

حراج ناعادلانه/استاندار: پالایشگاه شازندتنها با قیمت کارشناسی و خوب فروخته شود

پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷  شماره ۸۱۶

***

وقایع استان

علی امیدی

***

مدت هاست که بحث خصوصی سازی صنایع در استان به بحث نخست فعالان اقتصادی و محافل کارگری تبدیل شده است و البته هر از گاهی اظهارنظرات مختلف مسئولان باعث می شود تا موافقان و مخالفان خصوصی سازی به شدت نسبت به آنها واکنش نشان داده و درصدد اثبات درستی یا اشتباه بودن این امر شوند. اما واکنش اخیر معاون اقتصادی استاندار مبنی بر مخالفت مجموعه مدیریت استان با واگذاری پالایشگاه شازند به بخش خصوصی باعث شد تا دوباره مخالفان خصوصی سازی با صدای بلند اعتراضات خود را به زمزمه های اجرای خصوصی سازی بدون در نظرگرفتن عواقب آن در فضای مجازی منتشر کنند. استاندار مرکزی در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم نظرش را درباره خصوصی سازی پالایشگاه شازند اعلام نموده که مشروح این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:
***
وضعیت خصوصی‌سازی پالایشگاه شازند به کجا رسید؟
ما هرگز نمی‌توانیم از اجرای قانون جلوگیری کنیم زیرا قانون را باید همه اجرا کنیم و مقام معظم رهبری هم در سال ۸۳ دولت‌ها را الزام کردند که مطابق اصل ۴۴ که فروش کارخانجاتی وابسته به دولت بوده به منظور سبک کردن دولت‌ بود عمل کنند.

تحلیل شما از وضعیت خصوصی‌سازی در استان مرکزی چیست؟
متاسفانه این اصل به خوبی اجرا نشده و گله ما به این است که چون هپکو در سال ۸۵ که واگذار شد و نظارت‌های لازم بر آن شکل نگرفت و کارشناسی مناسب انجام نگرفت هپکو را به قیمت پایین فروختند و همچنین مدیریت نالایقی هم داشت و در نهایت سبب شد هپکویی که در سال ۸۳ و ۸۴ که دلار هزار تومان بوده سود خالصش ۵۰ میلیارد تومان بوده است.
در مدت ۱۰ سال شرکت هپکو به روزی نشست که در حال حاضر حدود هزار میلیارد تومان فقط بدهی هپکو است بنابر این تجربه ها، ما تقاضای فروش نرفتن و یا حداقل با قیمت خوب و کارشناسی فروش رفتن پالایشگاه را داریم.
در همین روزهای اخیر نیروگاه شازند را قیمت‌گذاری کردند که واقعا این قیمت ناعادلانه است، در سال ۷۵ و ۷۶ که این واحد کلنگ‌زنی شد در آن ۳۰۰میلیارد تومان برآورد قیمت آن بود و الان یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده این در حالی است اگر این کارخانه امروز بخواهد ساخته شود حدود پنج هزار میلیارد تومان هزینه دارد.
این موضوع نشان می‌دهد که ما در کارشناسی واحدها و کارخانجاتی که قصد واگذاری آنها را داریم هنوز مشکل داریم و کار منطبق با قوانین را انجام نمی‌دهیم در نتیجه در مورد پالایشگاه ما نمی‌گوییم که دولت آن را نفروشد بلکه ما می‌گوییم باید به گونه‌ای به فروش برسد که ۱۰ سال دیگر پالایشگاه به حال امروزه آونگان و هپکو و ده‌ها شرکت دیگر دچار نشود.

وضعیت شرکت آذرآب چگونه است؟
شرکت آذرآب هم مشکلاتی داشت که در سال گذشته تلاش زیادی انجام دادیم و در نهایت توانستیم شرایط آن را بهبود ببخشیم اما در واقع هنوز از بحران عبور نکردیم و اینها تجربیاتی تلخی هستند که در مورد کارخانجات واگذار شده داریم.

وضعیت تولید کارخانه هپکو چگونه بوده است؟
من تمام تلاشم را انجام دادم تا در پایان سال گذشته شاهد تولید شرکت هپکو باشیم البته این واحد تولیدی در بهمن و اسفند سال گذشته مقداری تولید داشت اما این تولید اندک بود و مشکلات مربوز به مالکیت آن برطرف نشد و تمام این مسائل هم مربوط به ما نیست و هر کس تا حدودی اختیار دارد. متاسفانه اختلاف نظرهایی در تغییر سهام‌دار وجود داشت که تا امروز موفق نشدیم سهام‌دار را عوض کنیم و از طرفی هم البته متقاضی جدیدی برای این شرکت پیدا نشده که بتوانیم آن را واگذار کنیم این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت هم قبول کرده که در صورت پیدا شدن یک متقاضی مناسب هپکو واگذار شود.

در بحث حقوق و مطالبات کارگران این شرکت چه اقداماتی انجام شده است؟
زمانی که من به این استان آمدم کارکنان هپکو ۵ یا ۶ ماه حقوق طلب داشتند اما حقوق تا پایان دی ماه و عیدی کارگران پرداخت شده و الان هم در تلاش هستیم که حقوق بهمن ماه را تا پایان فروردین پرداخت کنیم.

نگاه شما درباره کارخانه هپکو و مشکلات آن چیست؟
تلاش ما بر این است که اجازه ندهیم کارکنان و خانواده‌های آن‌ها دچار مشکل شوند، با تمام مشکلاتی که هپکو داشت اما چون کارکنان آن به تیم اجرایی استان اعتماد کردند در نتیجه سبب تولید در بهمن و اسفند و فروش تولیدات این شرکت شد، آنچه که در اختیار ما بود انجام شده و در حال حاضر یک عملکرد قابل قبول از استان در مورد هپکو داریم اما هنوز مشکل هپکو به طور کامل برطرف نشده است.

برای نظارت و رصد کار خصوصی‌سازی‌ها در حوزه مدیریت استان مرکزی چه اقداماتی داشته‌اید؟
کار استانداری این است که فرآیند واگذاری کار را نظارت و رصد کند که این کار را هم انجام می‌دهد و هشدارهایی هم داده شده است ولی ما هرچقدر هم نظارت انجام دهیم به سبب اینکه تجربیات تلخی در این زمینه داشتیم نمی‌توانیم مطمئن شویم که با نظارت و پیگیری‌های ما به شکل ۱۰ درصد همان اتفاقی شود که ما می‌خواهیم.
این درحالیست که ممکن است بر اساس رانت‌ها و ارتباط‌هایی که ما نمی‌بینیم و نمی‌دانیم، این واحد هپکو تبدیل به یک مجتمع تولیدی غیرقابل اعتماد شود اما چون تولید آن مورد نیاز لحظه‌ای کشور است به طور حتم اقداماتی که برای فروش آن انجام می‌شود بهتر از ۱۰ سال پیش است و تجربیات به ما درس داده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.