خانه » جدیدترین » به بهانه نمایشگاه آثار نقاشی زهره شعبانی/عشق بازی با رنگ ها

به بهانه نمایشگاه آثار نقاشی زهره شعبانی/عشق بازی با رنگ ها

شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴     شماره ۳۲۷

گروه فرهنگی- سحر یاری:
نمایشگاه نقاشی پچ پچ رنگ ها از نهم تا ۱۳ بهمن ماه در نگارخانه آشتیانی فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد. در این نمایشگاه ۲۲ اثررنگ روغن از زهره شعبانی بانوی هنرمند اراکی به نمایش گذاشته شد. شعبانی نزدیک به بیست و پنج سال است که درگیر دنیای رنگ هاست و این علاقه هر روز بیشتر می شود.
وی با بیان اینکه نقاشی تسکین دهنده روح و فرصتی برای آرامش و تامل است، می گوید: هنرمند برای ارائه آنچه در وجودش به ودیعه گذاشته شده باید از خیلی چیزها بگذرد و واقعا فداکار باشد و با تمام توان به آنچه دارد بپردازد.
شعبانی اضافه می کند: من معتقدم در وجود هنرمند یک چیزی ورای زندگی معمولی باید آن را پرورش دهد تا لایق آن چیزی شود که هست هرچند معتقدم همه انسان ها به صورت فطری هنرمند هستند ولی این مسئله در برخی بالقوه و در برخی بالفعل است.
وی با بیان اینکه سبک کارهایش رئال است، ادامه می دهد: هیچ کدام از تابلوهای من کپی نیستند، بیشتر آثار من از مناظر طبیعی است که یا دیده ام یا عکس گرفته ام، البته این مناظر ارجینال نیستند یعنی من در آن ها دخل و تصرف کرده و ایده های خود را نیز اضافه کرده ام.
شعبانی با بیان اینکه برخی هنرمندان خلاقیت را فراموش کرده اند و فقط به کپی آثار هنرمندان برجسته می پردازند، می افزاید: قطعا این فقط تکنیکی است که هنرمند آموخته و روح و آنِ هنر در آن نهفته نیست و نیمتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.
این بانوی هنرمند می گوید: هنر یعنی خلق کردن و هر هنرمند با اثرش نگاه و حرف خود را بیان می کند، قطعا وقتی کار از ذهن و ایده خودت باشد انتقاد از آثار نیز می تواند موثر و پیش برنده باشد.
شعبانی نقاشی را عشق بازی با رنگ ها می داند و بیان می کند: هر بار که نقاشی می کشم احساس می کنم روحم را با رنگ آمیخته و روی بوم آشکارش می کنم و هر تابلویی که می فروشم یک تکه از روح من و انرژی مثبت من در آن است که با آن همراه می شود.
وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی چون عدم حمایت از هنرمندان، اضافه می کند: مسئولین حمایت خاصی از هنرمندان خصوصا هنرمندان تجسمی ندارند، تنها همکاری با هنرمندان این بخش رایگان قرار دادن این نگارخانه از سوی مدیریت فرهنگسرای آیینه به مدت پنج روز است.
شعبانی می گوید: البته این نگارخانه نیز شاخصه های یک گالری استاندارد را ندارد ولی چون هزینه نگارخانه های خصوصی بالاست، هنرمندان ترجیح می دهند از همین نگارخانه استفاده کنند.
وی اضافه می کند: مشکل دیگر این است که این نگارخانه نیز از فضای مرکزی شهر دور است و کمتر کسی حاضر است برای بازدید به اینجا بیاید بیشتر بازدیدکنندگان من یا دعوتی بوده اند و یا افرادی که به طور گذری برای استفاده از فضای فرهنگسرا آمده اند.
شعبانی با بیان اینکه هنر در این شهر خیلی مورد توجه جامعه نیست، اظهار می کند: در اراک فروش آثار هنری خیلی پایین است مردم ترجیح می دهند اثر هنری را خریدای کنند که بتوانند در اسرع وقت به پول تبدیلش کنند.
وی با اشاره به تاثیر نوع زندگی و فرهنگ هر شهر در نگاه به هنر تصریح می کند: اراک یکی شهر صنعتی است و به نظر می آید روح و لطافت در آن کمرنگ است و از طرفی به دلیل اینکه درصد بالایی قشر کارگر هستندو با توجه به وضعیت درآمد، توانایی خرید اثر هنری پایین است و یک اولویت نیست.
شعبانی توضیح می دهد: البته اینکه مردم اهل خرید تابلو نیستند کمی هم به هنرمند برمی گردد قطعا در شهری که هنوز بعنوان یک فرهنگ خرید آثار هنری وجود ندارد، هنرمند باید توقع خود را پایین بیاورد و سعی کند با توجه به وضعیت جامعه آثار خود را قیمت گذاری کند درست است برای کار هنری و زحمت آن نمی شود قیمت گذاشت؛ ولی باید مردم را به این کار تشویق کرد تا روزی این بخش را جز سبد فرهنگی خانوار خود قرار دهند.
وی ادامه می دهد: نبود مخاطب باعث می شود، هنرمند با انبوهی از نقاشی روبه رو باشد و پیش خود بگوید تا چه زمان باید نقاشی هایم را تلنبار کنم.
شعبانی در خصوص ضرورت شناخت مخاطب و نگاه اقلیمی و فرهنگی گفت: یک هنرمند باید مخاطب شناس باشد، مثلا در میان مردم اراک هنوز آن فضای سنتی وجود دارد، از طرفی چون اکثرا مهاجر هستند بـــه دنبال آثاری با حس نوستالوژیک هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.