خانه » جدیدترین » آیا صنایع به کمک فرهنگ و هنر می آیند/ فجر در راه مانده

آیا صنایع به کمک فرهنگ و هنر می آیند/ فجر در راه مانده

شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴     ۱۳۹۴

گروه فرهنگی- وقایع استان:
برگزاری جشنواره فیلم فجر همیشه برای ما شهرستانی ها یادآور خاطره محرومیتمان است؛ اینکه به عنوان یک شهرستانی شرایط برای حضورت در تهران میسر باشد، وقتت اجازه بدهد، پولت برسد و هزارتا اما و اگر دیگر که شاید بتوانی به یکی از اکران های این رویداد مهم سینمایی کشور برسی؛ ولی این واقعیت است که سهم ما همیشه از این مسئله کم وکمتر بوده و حالا فقط به مدد دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی می توانیم خبرها و عکس های سلبریتی هایمان با آخرین مدل روی فرش قرمز جشنواره را ببینیم. البته تمام مسئله علاقمندی جوانان به حضور در رویداد هنری در کنار هنرمندان علاقمندشان و تماشای فیلم با آن ها نیست، مسئله بعدی هنرمندان جوان و فیلمسازانی هستند که برایشان این جشنواره یک یک فرصت و یک کارگاه مهم است…
جدای از هیاهوی جشنواره در تهران، چند سالی است که مسئولین سینمایی کشور با همکاری اداره های کل فرهنگ و ارشاد استان ها تصمیم به برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستان ها کرده است؛ یعنی فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر برای مخاطبان شهرستانی نیز همزمان با ایام این جشنواره نمایش داده می شود.
این جشنواره در سال های گذشته دو بار در استان مرکزی برگزار شد؛ ولی نتوانست آنطور که باید فاکتورهای یک جشنواره در سطح فشرده و کوچک شده را داشته باشد.
این برنامه بدون کمترین تبلیغ و تنها با اکران فیلم هایی که شاید فیلم های مهم جشنواره نبودند به بی رونقی آن در اراک بیشتر دامن زدند. جشنواره یعنی فرصت تعامل مردم و هنرمندان و هنرمندان با هم، ولی آیا می شد به آن دو تجربه سال های گذشته گفت جشنواره در حالی که هیچ کدام از عوامل فیلم ها در اراک حضور پیدا نکردند و جلسه نقد و بررسی هیچ کدام از فیلم ها برای آن دسته از علاقمندان برگزار نشد در حالیکه این روند در شهرهایی چون مشهد رخ داده است. مشهدی که از بعد فاصله مکانی خیلی دورتر از اراک به تهران است.
امسال دقیقا همزمان با برگزاری افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر زمزمه های برگزاری این جشنواره در استان مرکزی شنیده شد.
اما گویا مسئله به همین آسانی ها هم نیست و برای برگزاری این جشنواره در اراک؛ ( اراک چون با توجه به وضعیت بی سینمایی تمامی شهرستان های استان، انتظار بیشتری نمی رود.)
امسال دولت هیچ حمایتی از این برنامه ندارد و تمامی هزینه های برگزاری این برنامه بر عهده ادارات کل ارشاد استان ها است به طوریکه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی را برآن داشت تا برای گوشزد کردن اهمیت این موضوع با آن ها همکاری کنند.
قطعا برپایی رویدادهای فرهنگی و هنری از این دست آن هم در شهری که این روزها از همه چیز در آن خبری هست غیر از فرهنگ و هنر می تواند آب حیاتی بر این رخوت باشد و ایجاد کننده نشاط در بین جوانان و علاقمندان.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی طبق برآوردهای انجام شده برپایی این جشنواره در استان مرکزی ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که شامل حقوق تهیه کننده، تبلیغات، دعوت از عوامل فیلم و… است.
از آن جاییکه وضعیت اعتباری دولت در این روزهای آخر سال حال خوشی ندارد قطعا هیچ امیدی برای کمک مالی در جهت برپایی این جشنواره آن هم ده روز بعد از جشنواره نیست.
هرچند به نظر می رسد مسئولین ارشاد استان خیلی دیر برای برنامه ریزی این جشنواره در اراک اقدام کرده اند ولی این می تواند نقطه شروعی برای ایجاد این مطالبه در استان مرکزی و ضرورت توجه مدیران استانی به آن در سال های بعد باشد.
وقتی که دولت جا خالی می دهد اهمیت بخش خصوصی پررنگ تر می شود، بحث حضور صنایع در استان و استفاده از ظرفیت آن ها در فرهنگ و هنر بحثی تکراری در استان مرکزی است، بارها بارها همه جا چه از سوی مدیران فرهنگی و چه از سوی هنرمندان این تعامل و همکاری خواسته شده است ولی انگار صنایع استان دو پنبه بزرگ در گوش هایشان کرده اند و نه تنها نمی خواهند بشنوند حتی لحظه ای هم نمی خواهند به این موضوع فکر کنند که چطور می توانند از پتانسیل این بخش برای تبلیغ و معرفی خود استفاده کنند، هرچند متولیان فرهنگی نیز در این مقوله ضعیف عمل کرده اند.
این روزها فرهنگ و ارشاد استان به دنبال جذب حمایت مالی از صنایع استان برای برگزاری جشنواره فیلم فجر است ولی با توجه به پاکشی صنایع بعید می آید که این اتفاق رخ دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.