خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی تاثیرات برگزاری رقابت های بین المللی ورزشی در استان به بهانه برگزاری اولین دوره جام بین المللی شطرنج آفتاب در خمین/کیش و ماتِ بی اعتمادی

بررسی تاثیرات برگزاری رقابت های بین المللی ورزشی در استان به بهانه برگزاری اولین دوره جام بین المللی شطرنج آفتاب در خمین/کیش و ماتِ بی اعتمادی

دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶   شماره ۶۷۲

***

وقایع استان

یاسر هویدی

***

خمین سرزمین کهن خورشید و این شهر پر اهمیت و پر آوازه این روزها میزبان برگزاری اولین دوره مسابقات بین المللی شطرنج آفتاب می باشد که با حضور تیم های مختلف خارجی در حال برگزاری است. در حالی باید این اتفاق بزرگ را به فال نیک گرفت که سالیان سال است جز برگزاری مسابقات دوچرخه سواری میلاد نور تورنمنتی بین المللی در سطح استان بــــــرگزار نمی گردد. در این مقال سعی داریم به تاثیرات مثبت اینگونه میزبانی ها بر وضعیت ورزش و فرهنگ استان و همچنین تاثیر این دوره از مسابقات بر افزایش سطح شطرنج کشور بپردازیم.
با حضور شطرنج بازانی از ده کشور آسیایی و اروپایی اولین دوره جام بین المللی شطرنج آفتاب که به مناسبت گرامیداشت فتوای تاریخی حضرت امام خمینی تدارک دیده شده است در خمین آغاز گردیده است و طی اقدامی ارزشمند این مسابقات در بیت تاریخی حضرت امام برگزار می گردد. میزبانی در خور و شایسته هیات شطرنج استان مرکزی تا اینجای کار موجبات رضایت میهمانان داخلی و خارجی را فراهم کرده است شاید ذهن بعضی از خوانندگان ما یاری کند که در اوایل دهه هفتاد بزرگترین تورنمنت آسیایی اروپایی هندبال را در اراک برگزار کردیم و تیم های قدرتمندی همچون ارمنستان و کره جنوبی در این دیدارها حضور داشتند. حالا پس از سالها مسابقاتی دیگر را در استان مرکزی پذیرا شده ایم و تقریبا ۱۵۰ شطرنج باز از ده کشور در این دیدارها به مصاف یکدیگر می روند.
برگزاری این مسابقات در این سطح می تواند علائم و پیام های خوبی بهمراه داشته باشد ابتدا اینکه شرکت کننده های خارجی این مسابقات با سطح فرهنگی دیار میزبان بیشتر و بیشتر آشنا خواهند شد و علاوه بر تهران در می یابند که ایران شهرهای دیگری نیز به همان سطح امنیت دارد. این نکته بسیار حائز اهمیتی است در خلال برگزاری مسابقات اینچنینی می توانیم مصادیق بارز فرهنگی و اجتماعی خود را بر روح و ذهن شرکت کنندگان سنجاق نماییم و بواسطه یک دوره مسابقه ورزشی پیامهایی پر ارزش را به سراسر دنیا مخابره کنیم.
تاثیر یک میزبـانی خوب و شایسته می تواند تا مدت های زیاد یک نوع تبلیغ رایگان از سطح فرهنگی و معاشرتی میزبان باشد که ره آورد آن آشنایی ورزشکاران و هموطنان آنها با سطح فرهنگی ماست.در بالا هم کوتاه اشاره شد که در این وانفسای خاورمیانه نا امن حضور ورزشکاران ده کشور در یک شهرستان کوچک از ایران پهناور در بالاترین سطح امنیت بهترین دستاورد حضور ورزشکارانی است که با خیالی راحت هم به مسابقات خود می پردازند و هم به گشت و گذار و بازدید از نقاط دیدنی شهر.
از سوی دیگر هیات شطرنج استان مرکزی در محکی سنگین برای برگزاری این مسابقات قــــرار می گیرد و میزان آمادگی خود را برای برگزاری تورنمنت های اینچنینی می سنجد و مدیران و مجریان این مسابقات می توانند تجربیات خیلی خوبی از برگزاری این مسابقات کسب کنند.
ولی مهم ترین دستاورد این مسابقات بــرای شطرنج بازان برپایی اردوهای مهارتی در استان ها و شهرستان های کشور با هدف شناسایی استعدادها و وارد کردن شطرنج بازان به چرخه قهرمان پروری است که از برنامه های در دست اجرای حوزه بانوان فدراسیون شطرنج است.پشتوانه سازی برای شطرنج بانوان می تواند در آینده نزدیک ثمرات بسیار مهمی برای این ورزش پر طرفدار داشته باشد.
البته در این میان فدراسیون شطرنج و به تبع آن هیات های استان ها با کمبود منابع نقدینگی روبرو هستند که این امر می تواند در اجرای برنامه های مربوط به پرورش استعداد ها تاثیرگذار باشد.
ساماندهی برگزاری جام بین المللی شطرنج آفتاب حاصل کار مداوم دوماهه مسئولین هیات شطرنج استان مرکزی و هیات پرتلاش شهرستــان خمین می باشد که برگزاری شایسته این مسابقات باعث گردیده موجبات رضایت شرکت کنندگان در این تورنمنت را فراهم نماید.برگزاری مناسب و شایسته این رویداد نشان داد استان مرکزی و شهرستان خمین دارای پتانسیل های ویژه ای در برگزاری مسابقات ورزشی در سطح بین المللی می باشد که این بهترین دستاورد از نظر اجرایی برای مدیران فدراسیون و هیات ها می باشد.
استان مرکزی باردیگر نشان داد ورزش ایران فقط تهران نیست و می توان با اهمیت دادن به شهرستانها برگزاری شایسته مسابقات بین المللی را به دیگر شهرستانها نیز سپردو به آنها اعتماد کرد و البته فقط در این میان باید بستر سازی های مناسب از نظر تامین بودجه های لازم انجام شود. اینکه ورزش ایران و برگزاری مسابقات را فقط انحصار به تهران نماییم نمی تواند بازدهی و ثمره خوبی برای ورزش ما داشته باشد چون باعث می شود استعداد ها و توان های اجرایی بخوبی دیده نشوند.برگزاری مسابقاتی اینچنینی در شهرستانهای کوچک که پیشینه های تاریخی فرهنگی و سیاسی در خور تـــوجهی دارند می تواند در بسط و گسترش پیام های فرهنگی و اجتماعی و قومیتی بسیار موثر باشد.
در حاشیه برگزاری این مسابقات رئیس فدراسیون شطرنج از کمبود نقدینگی و اعتبار برای برگزاری شایسته تر مسابقات موجود در تقویم این فدراسیون گله مند بود و عنوان نمود اگر اعتبار کافی داشتیم مسابقات را به مراتب بهتــــــر و شایسته تر برگزار می کردیم . مهرداد پهلوان زاده در ادامه صحبت هایش از میزبانی خوب و افتخار آمیز شهرستان خمین در این دوره از بازی ها یاد کرد و اشاره داشت که تصور نمی کرد هیات شطرنج شهرستان کوچکی همچون خمین بتواند اینقدر خوب و منظم این مسابقات را ساماندهی نماید مضافا اینکه مهمان های خارجی این دوره از بازی ها نیز از شرایط اسکان و امور رفاهی خود اینقدر رضایت داشته باشند. وی افزود: خمین نشان داد بایستی بهای بیشتری را به شهرستان ها بدهیم هم از نظر بودجه و اعتبار و هم از نظر سپردن مسئولیت هایی اینچنینی. من بعنوان شخص اول فدراسیون شطرنج رضایت کامل خود را از میزبانی شهرستان خمین در این دوره ها اعلام می دارم.
خوب اینچنین بازتاب هایی از میزبانی مردمان سرزمین آفتاب این امیدواری را ایجاد می نماید که سردمداران و مسئولین ارشد ورزش کشور بایستی بهای بیشتری را برای دیگر استان ها پرداخت کنند و ورزش و میزبانی را از کانون تهران و پایتخت خارج سازند. امیدواریم در آینده تمامی شهرستانهای کوچک کشور همچون خمین بتوانند در برگزاری مسابقاتی از این دست به دید مسئولین تمامی فدراسیونهای ورزشی بیایند و قطعا شایستگی های خود را به همگان نشان خواهند داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.