خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به تحقیقات عجیب این روزهای محققان درخصوص مصرف پیتزا/کش لقمه های عزیز

نگاه «وقایع استان» به تحقیقات عجیب این روزهای محققان درخصوص مصرف پیتزا/کش لقمه های عزیز

دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶   شماره ۶۷۲

***

وقایع استان

فرشته غلامی
***
شایعه‌ پراکنی دنیای سنتی را پشت ‌سر گذاشته و حالا می‌بینیم که شایعه‌ها در فضای مجازی با سرعت بسیار زیادی انتشار می‌یابند و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
شایعات در مورد مصرف خوراکی ها موضوعی است که این روزها بسیار اتفاق می افتد؛ اما شاید کمتر کسی است که از درست یا غلط بودن آنها مطلع باشد. شایعاتی که همیشه در حوزه تغذیه وجود داشته است و این روزها با وجود فضای مجازی بیش از گذشته گسترش یافته و همین امر سبب شده است تا مردم که این رسانه ها را قابل اعتــماد می دانند از رژیم غذایی خاصی تبعیت کنند و مشکلاتی برای آنها ایجاد شود.
این روزها وقتی وارد شبکه های مجازی شده و با انواع اطلاعات علمی روبرو می شویم که شاید از پایه باهم در تناقض هستند دیگر عجیب به نظر نمی رسد و این امر به قدری طبیعی است که حتی رسانه همگانی چون تلویزیون هم در برنامه های محبوب خود از کارشناسان طب سنتی دعـوت به عمـــل می آورد و کارشناسان محترم هم بدون عوارض آن، هر روز یک اظهارنظر متفاوت درخصوص یک ماده غذایی می دهند و مردم را سر در گم تر از قبل رها می کنند.
سال هاست که فست فودها و پیتزاها در میان مردم جا خوش کرده و از ورودشان به کشور بیش از پنجاه سال می گذرد اما از همان زمان ها و حتی بعدتر که جای بیشتری در سبد غذایی مردم پیدا کرد. همواره مورد بحث و مناقشه فراوان کارشناسان بودند و از مضرات این نوع غذاها می گفتند و تا آنجا که پس از سیگار آن را دومین عـامل ســـــرطان می دانستند، این در حالی است که بازار فست فودها و پیتزاها روز به روز در سطح شهر گسترش یافته و تا جایی پیش رفته که اکنون در هر خیابانی یکی دو (یا شاید هم بیشتر) مغازه پیتزا فروشی را می توان یافت که به سرو پیتزا با مبلغ پنج هزار تومان می پردازند.
به زعم کارشناسان فست‌ فود دقیقا مثل یک دشمن در لباس دوست رفتار می‌کند و آن قدر با رنگ و لعاب زیبایش و طعم‌های دلنشینش انسان را فریب می‌دهد که تمام مضراتش فراموش می شود.
زندگی شهری، زندگی مجردی و زندگی‌هایی که در آن زن و شوهرها در حال کار کردن هستند، کمتر اجازه می‌دهند که بتوان در منزل به پخت و پز پرداخت. پس سریع به سراغ فست‌فودها می‌رویم که ما را با ظاهر بسیار جذاب، مدرن و تصاویر و رنگ‌های اشتها برانگیز شیفته خود می‌کنند.
یکی از محبوب‌ترین غذاهایی که جوانان و نوجوانان و بچه‌ها از میان انواع فست‌فودها بسیار انتخاب می‌کنند پیتزاست. سال هاست که اکثر کارشناسان علوم غذایی، مصرف پیتزا را به دلیل سوسیس و کالباس و انرژی فراوانی که دارد توصیه نمی‌کنند و معتقدند که مصرف مداوم غذاهایی که سوسیس و کالباس از اجزای اصلی آنهاست، التهاب معده و روده را به همراه داشته و با مصرف طولانی‌مدت آن به دلیل وجود مواد نگهدارنده نیتراتی، فرد را مستعد سرطان، خصوصا سرطان کولون می‌کنند.
انواع پیتزاها ضمن اشتها آور بودن، فاقد محتوای تغذیه‌ای لازم بوده و باعث انباشتگی انرژی و در نتیجه چاقی می‌شود. مشکل دیگر پیتزا این است که برای لذیذ شدن در آن از پنیرهای با چربی بالا استفاده می‌شود که از پیامدهای آن عوارض منفی قلبی عروقی است.
در ۱۰۰ گرم پنیر پیتزا ۴۵۰ کالری انرژی نهفته است. علاوه بر آن، نان‌های پیتزا بدون سبوس هستند که باعث می‌شود جذب مواد نشاسته‌ای آنها خیلی سریع صورت گیرد و فرد دچار اضافه وزن و افزایش ناگهانی قند خون شود.
انواع سس‌ها رفلاکس معده را افزایش می‌دهند که می‌تواند به سرطان مری منجر شود. این نتیجه سال ها تحقیق و بررسی بود که به طور مداوم از خطرات استفاده از فست فودها و به خصوص پیتزا به ما گفته می شد که پیتزا غذای سالمی نیست و تا حد امکان باید از مصرف آن اجتناب کرد. اما چندی است که دانشمندان چیز دیگر می گویند و خبــر از این می دهند که فست فودها نه تنها عامل سرطان نیستند که از سرطان مری هم جلوگیری می کنند. طی این تحقیقات دانشمندان تغذیه پس از انجام بررسی های خود چندین دلیل مبنی بر مفید بودن پیتزا (در صورت تهیه از مواد غذایی سالم در فضای کاملا بهداشتی) برای سلامتی ارائه کردند: اگرچه پیش از این معتقد بودن که سس قرمز در پیتزا منجر به سرطان مری می شود اما اکنون می گویند از سرطان جلوگیری می کنند و برای آن توضیح می آورند که از آنجایی که یکی از چاشنی های اصلی پیتزا تقریبا همیشه سس گوجه فرنگی است و همچنین در اغلب پیتزاها از خود گوجه فرنگی نیز به عنوان چاشنی استفاده می شود. رنگ قرمز گوجه فرنگی به دلیل وجود ماده شیمیایی لیپولین، در آن است. این ماده یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها به شمار می آید که از توسعه بیماری های مختلف به ویژه بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سرطان جلوگیری می کند. بعضی از این دانشمندان مدعی شدند که با مصرف منظم پیتزا خطر ابتلا به حمله قلبی تقریبا نصف می شود و در صورتی که این غذا را دو بار در هفته مصرف کنیم احتمال ابتلا به این گونه بیماری ها تا ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت. علاوه بر آن، دانشمندان ثابت کردند، مصرف منظم این غذای معروف ایتالیایی، به میزان قابل توجهی باعث کاهش سرطان مری می شود. در ادامه توجیه های عنوان شده آمده است که برای داشتن استخوان، دندان ها، ناخن ها، مفاصل و موهای سالم، بدن نیاز به کلسیم دارد. مقادیر قابل توجهی از این ماده مفید را می توان در پنیر یافت. پیتزاهای خوشمزه و لذیذ اغلب پوشیده از میزان قابل توجهی پنیر رنده شده هستند. همچنین چاشنی برخی از پیتزا ها نیز از انواع مختلف پنیر تهیه شده است. خمیر پیتزا را از آرد گندم تهیه می کنند. در گندم سبوس وجود دارد که حاوی آنتی اکسیدان هایی است که خاصیت ضد التهابی دارند. همچنین سبوس گندم برای دستگاه گوارشی انسان بسیار مفید است زیرا آن را از ناخالصی های مختلف تصفیه می کند. به منظور آنکه پیتزا همه خاصیت های مفید خود را حفظ کند، لازم است آن را در دمای نزدیک به ۳۰۰ درجه آماده کرد و زمان قرار گرفتن آن در فر بیش از ۱۰ دقیقه به طول نیانجامد. دانشمندان تغذیه بر ادعاهای جدیدشان درباره پیتزا اینطور عنوان می کنند که علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف منظم پیتزا تولید کورتیزول، هورمون استرس را کاهش می دهد. البته نباید فراموش کرد که پیتزا یک غذای پرکالری بوده و این بدان معناست که باید از مصرف زیاد آن جلوگیری کرد.
این دانشمندان ادعا می کنند اگر پیتزا با مواد غذایی مناسبی تهیه شود نه تنها مفید است بلکه با برخی از بیماری ها نیز مقابله می کند. البته به شرط اینکه در مصرف آن دچار افراط نشوید.
اینکه در دنیا و در این عصر تکنولوژی که اطلاعات با سرعت هرچه تمام تر رد و بدل می شود و بسیاری از آنها خلاف آن چیزی است که سال ها به ما آموزش داده اند چندان دور از انتظار نیست، پیتزا غذای بسیار آسان و راحتی است که نباید از ترس دریافت کالری و خطراتش از آن صرفنظر کرد اما توضیح این نکته ضروری به نظر می رسد که مواد غذایی در بدن به صورت هوشمندانه عمل نمی کنند و در واقع ژنتیک بدن هر فرد است که مفید یا مضر بودن یک ماده غذایی را در بدن تعیین می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.