خانه » پیشنهاد سردبیر » براساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور امروز شاهد افزایش آلاینده های هوا خواهیم بود/هوا با جان تان بازی می کند

براساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور امروز شاهد افزایش آلاینده های هوا خواهیم بود/هوا با جان تان بازی می کند

شنبه ۱۱ دی ۹۵ شماره ۴۹۴
علی امیدی-وقایع استان:
براساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور امروز شنبه شاهد افزایش آلاینده های هوا خواهیم بود. در اطلاعیه این سازمان آمده است تحلیل آخرین داده ها و نقشه های هواشناسی بیانگر پایداری و سکون نسبی هوا طی روز شنبه می باشد که پیامد آن افزایش آلاینده های جوی درشهرهای صنعتی وپرجمعیت اصفهان، اراک، تهران و کرج خواهد بود. ازاین رو توصیه می شود سالمندان،کودکان و بیماران تنفسی در روز شنبه از تردد غیرضروری و فعالیت در فضای آزاد اجتناب نمایند. این روزها طبیعت نیز با عوامل آلاینده دست ساز بشری هم‌سو شده‌اند و تنفس در کلان‌شهرهای کشور به نفس کشیدن در فضای کوچک مــاسک‌ها محدود شده است.
اینورژن یک پدیده طبیعی است که روزهای سرد و آفتابی شکل می‌گیرد و موجب عدم تخلیه آلودگی در شهرها شده و بر نفس‌گیری هوای شهرهای بزرگ می‌افزاید. کنترل این پدیده طبیعی به اندازه‌ای از دست بشریت خارج است که در طول هفته‌های گذشته در کشوری مانند پاریس که از سال های بسیار دور، استانداردهای خاص برای کنترل آلایندگی اتخاذ کرده است نیز شاهد آلودگی شدید هوا و هشدار برای عموم بودیم. بر این اساس به نظر می‌رسد باید راهکارهای جدی‌تری برای کنترل آلودگی هوا توسط محیط زیست اتخاذ و ارگان‌های مختلف نیز به وظایف خود در این ارتباط به درستی عمل کنند تا در فصل‌های سرد سال با توجه به وقوع پدیده طبیعی اینورژن، کنترل بهتری بر آلودگی شهر داشته باشیم.
به عقیده بابک صادقیان رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اینورژن یک پدیده طبیعی است که در فصل‌های سرد سال رخ می‌دهد و مانع تخلیه آلاینده‌ها می‌شود اما در واقع این منابع آلاینده هستند که آلودگی شدید شهرها را در کنار این پدیده طبیعی رقم می‌زنند به نوعی که این پدیده به خوبی در کلان شهرهایی مانند تهران، اراک، مشهد و اصفهان در فصل‌های سرد سال محسوس است.
صادقیان در گفتگو با مهر بیان داشت: در این میان گرچه اینورژن در شهرهایی مانند گلپایگان که نقش صنایع کمتر است نیز رخ می‌دهد اما به دلیل اینکه منابع انتشار آلودگی کمتر هستند، شاهد آلودگی هوا به دلیل وارونگی نیستیم. بر این اساس اگر تمرکز خود را بر کاهش منابع آلاینده متمرکز کنیم در زمان وارونگی دمایی مشکلی از نظر افزایش آلودگی وجود نخواهد داشت.
افزایش رشد جمعیت و ازدیاد فعالیتهای انسانی همراه با پیشرفت روزافزون تولیدات صنعتی، مشکل بزرگی را برای سکنه کره زمین بوجود آورده و آن آلودگی هواست . شهر تهران بطور جدی با این مشکل روبروست .
آمار و اطلاعات مربوط به آلودگی هوای شهرهایی مانند تهران و اراک به اندازه‌ای نگران کننده است که کارشناسان در طول دوره‌هایی از سال به مردم و به ویژه به سالمندان و بیماران توصیه می‌کنند که از تردد در محدوده مرکزی شهر خودداری کنند. تمرکز جمعیت کثیر، انهدام فضای سبز در داخل شهر، نبودن پارکهای وسیع بافت شهری نامناسب ، مشکلات عدیده‌ای از جمله ترافیک را بدنبال داشته است. این مشکلات همراه با اوضاع اقلیمی نامساعد شهرهای صنعتی موجب گردیده که شهر اراک در ردیف آلوده‌ترین مناطق کشور محسوب گردد. از موثرترین روشهای مقابله با آلودگی هوا، خارج نمودن صنایع از محدوده شهری،کنترل و تنظیم موتور خودروها و ایجاد تغییراتی در سوخت آنها، راه‌اندازی مترو، استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی، استفاده از وسایل نقلیه برقی، توسعه فضای سبز شهری، توسعه کمربندها و کمان‌های سبز در اطراف شهر و … می‌باشد.
چند توصیه
‏آلودگی جوی می‌تواند موجب سوزش چشم‌ها، گلو و ریه‌ها شود. قرمز شدن چشم‌ها، سرفه و احساس تنگی قفسه سینه از علائم شایع در زمان افزایش سطح آلودگی هوا به شمار می‌روند.
‏آلودگی جوی از دیدگاه رسانه‌ها و افکار عمومی همچنان یکی از خطرناکترین موضوعات هم برای محیط زیست و هم برای سلامت انسان بشمار می‌رود.
در این راستا، آژانس فضایی اروپا (اسا) بر روی ماهواره ‏Envisat‏ یک حسگر کنترل شاخص گازهای آلاینده به نام ‏Sciamachy‏ را نصب کرد. اطلاعات جمع آوری شده توسط این حسگر نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ سطح دی‌اکسیدکربن در اتمسفر حدود دو قسمت در میلیون (‏ppm‏) افزایش داشته است.
محققان دانشگاه برمن آلمان با استفاده از این اطلاعات موفق شدند نقشه‌ای از جزئیات آلودگی جوی زمین و تـــوزیع گازهای گلخانه‌ای در سطح جهانی را ارائه کنند.
همچنین نتایج یک تحقیق جدید در دانمارک نشان می‌دهد که آلودگی جوی حاصل از اگزوز خودروها می‌تواند منجر به بروز سکته مغزی و بیماری‌های ریوی چون برونشیت و آسم شود.
۴ راهکار ضروری
انجمن ریه آمریکا در گزارشی نشان داد که با ایجاد ۵ تغییر اساسی در سیاستگذاری‌های دولت‌ها می‌توان هوایی را که در آن تنفس می‌کنیم پاک‌تر و سالم‌تر کرد. این ۵ راهکار عبارتند از:
۱ـ تمیز کردن نیروگاه‌های ترموالکتریک از کربن
۲ـ تقویت مقررات کنترل اوزن هوا
-۳ بهبود شبکه کنترل آلودگی هوا
-۴ به کارگیری مقرارت مناسب موجود که اغلب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در حقیقت در اجرای بسیاری از این مقررات، تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی جای تصمیم گیری‌های علمی را گرفته‌اند و بنابراین به مقرراتی که برپایه دستاوردهای علمی بـــــرای مقابله با آلودگی هوا تنظیم شـــده‌اند احترام گذاشته نمی‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.