خانه » جدیدترین » با حضور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور/سومین همایش وقف و رسانه در اراک برگزار شد

با حضور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور/سومین همایش وقف و رسانه در اراک برگزار شد

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴      شماره ۳۲۰

همزمان با هفته گرامیداشت وقف سومین همایش وقف و رسانه در اراک به منظور تجلیل از خبرنگاران فعالان حوزه وقف با حضور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان ارشد استانی در کانون امام خمینی(ره) اراک برگزار شد.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در این همایش گفت: وقف به عنوان یک سنت مشترک بین تمام ادیان الهی، مورد احترام همه اندیشه هاست به همین دلیل می بینیم عمر برخی از موقوفات به هزار سال می رسد.
حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی احیای سنت حسنه وقف را در گروی فعالیت اصحاب رسانه دانست و گفت: خبرنگاران باید با تولید گزارش های توصیفی همگام با روحانیان آثار و برکات وقف را برای آحاد جامعه تشریح کنند.
وی اضافه کرد: انسان بر اساس فطرت خود میل به ماندگاری دارد و از فنا و نیستی نگران است، بنابراین وقف مال یکی از بهترین روش ها برای زندگی جاویدان است چرا که تا زمانی که آثار و برکات موقوفه باقی است نام و یاد واقف نیز بر سر زبان ها جاری است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ، شهادت در راه خدا را یکی دیگر از راه های ماندگاری انسان عنوان کرد و گفت: بیش از یک هزار و ۴۰۰ سال از واقعه کربلا می گذرد اما نام و نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) همچنان پا برجاست به طوری که امروزه همه آزادیخواهان جهان با الگوگیری از آن امام همام برنامه های خود را تدوین می کنند.
وی اظهار کرد: علم و پژوهش نیز یکی دیگر از راه های ماندگاری انسان است و کسانی که در طول زندگی، وقت خود را صرف تحصیل علم کرده اند نیز همواره نام و یادشان در جامعه جاری و ساری است.
حجت‌الاسلام تقوی در بخشی از سخنان خویش به رابطه تنگاتنگ ترویج وقف با فعالیت اصحاب رسانه اشاره کرد و افزود: خبرنگاران فعال در حوزه وقف باید با تحقیق در مورد موقوفه‌های موجود دوشادوش جامعه روحانیت مردم را از آثار و برکات وقف‌های عام‌المنفعه آگاه کنند و مردم را به وقف و حتی وقف‌های گروهی ترغیب نمایند.
وی در ادامه سخنان خویش اضافه کرد: خوشبختانه امروز مراکز وقفی بهداشتی و درمانی کشور رشد خوبی داشته که حاکی از فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی در این سنت حسنه است، اسلام در تمامی ادوار مختلف به فرهنگ غنی وقف اهمیت داده و مردم را به احیا و ترویج آن تشویق کرده است.
حجت‌الاسلام تقوی در پایان، به سازمان اوقاف و امور خیریه هشدار داد: مراقب موقوفه‌خواران باشند، موقوفه‌خواران باندهای مخوفی هستند که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند دست از سر موقوفات بردارند و همواره با سند و مدرک‌های جعلی سعی در به انحراف کشاندن مسئولان امر دارند و حاکمیت وظیفه دارد از موقوفات پاسداری کند.
تبلیغ فرهنگ وقف از اهم وظایف اصحاب رسانه
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: وقف یکی از معارف دینی ماست که توسط مروجانی نظیر پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) بسط و گسترش پیدا کرده و در طول تاریخ هر زمانی که به وقف و تبعات آن توجه کرده‌ایم از موفقیت و پیشرفت‌های چشمگیر برخوردار شده‌ایم.
حجت الاسلام آیت الله عباسیان با بیان این مطلب توجه به فرهنگ وقف ما را در غنی‌سازی حوزه‌های علمیه یاری می‌کند، اضافه کرد: بودجه دولت پاسخگوی نیازهای مردم نیست و باید با بهره‌گیری از موقوفات و استفاده درست از آن به کمک دولت بیاییم.
حجت‌الاسلام عباسیان تبلیغ فرهنگ وقف را از اهم وظایف اصحاب رسانه بیان کرد و گفت: تمامی اصحاب رسانه دارای مخاطبین خاص خود هستند که باید به آشنا کردن این مخاطبان همت بگمارند و در جامعه تبیین کنند که واقفین ماندگاران تاریخ هستند و با انجام وقف حتی به صورت گروهی می‌توانند نام خود را برای همیشه زنده نگه دارند.
وی با اشاره به این مطلب که اصحاب رسانه با دنبال کردن سیره ائمه اطهار(ع) می‌توانند عامل به این سنت حسنه باشند، اظهار کرد: اصحاب رسانه با تحقیق در مورد موقوفات می‌توانند نیازهای روز جامعه را احصا کرده و با معرفی وقف‌های گروهی عموم مردم را به اشاعه این فرهنگ حسنه ترغیب نمایند.
حجت‌الاسلام عباسیان ادامه داد: در حوزه اقتصاد مقاومتی وقف بسیار فعال است و با گسترش فرهنگ وقف می‌توان شرایط اقتصاد را در شرایط فعلی ایمن کرد ازاین‌رو ترویج و تبلیغ فرهنگ مشارکتی وقف می‌تواند زمینه رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی نیز گفت: حدود ۳۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی وقفی در نقاط مختلف استان مرکزی شناسایی شده که در سال جاری ۱۱ هزار هکتار از این اراضی به نام اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی سند دار شده است.
حجت الاسلام آیت الله عباسیان افزود: ۷۰ موقوفه جدید امسال در استان مرکزی به ثبت رسیده و در مجموع پنج هزار ۱۰۰ موقوفه با نیات متفاوت در نقاط مختلف استان مرکزی وجود دارد.

رسانه ها برجستگی های وقف را در جامعه تشریح کنند
استاندار استان مرکزی نیز در این همایش گفت: اصحاب رسانه باید با ارائه مطالب علمی و منطقی برجستگی های سنت حسنه وقف را در جامعه تشریح و تبیین کنند.
محمود زمانی قمی بیان کرد: در زمان هایی که رسانه هایی همچون مطبوعات، رادیو و تلویزیون نبود موقوفه ها به عنوان یک زیرساخت و زیربنای قدرتمند، ارزشهای دین مبین اسلام را نسل به نسل منتقل کرده اند و امروز رسانه ها وظیفه دارند آثار و برکات این سنت حسنه را در جامعه ترویج دهند.
وی یادآوری کرد: سنت حسنه وقف ریشه در سیره و روش پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) دارد که فرهنگ سازی و نهادینه کردن ابعاد مختلف این فریضه مهم در جامعه یکی از موثرترین راه ها برای احیای آن است.
در پایان این همایش از خبرنگاران فعال در حوزه وقف و امور خیریه تجلیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.