خانه » جدیدترین » دانشگاه صنعتی اراک میزبان پژوهشگران برتر استان/برگزاری جشنواره منطقه ای اختراعات و ابداعات رویش

دانشگاه صنعتی اراک میزبان پژوهشگران برتر استان/برگزاری جشنواره منطقه ای اختراعات و ابداعات رویش

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴     شماره ۳۲۰

پنجمین جشنواره منطقه ای اختراعات و ابداعات رویش در سالن پروین اعتصامی دانشگاه صنعتی اراک برگزار شد.
به گزارش وقایع استان، حضور پرشور پژوهشگران ، مبدعان و مخترعان نشان از انرژی وصف ناشدنیِ آنها برای شرکت در جشنواره ی منطقه ای رویش کوهرنگ داشت؛ همچنین حضور مدیران و مسئولان عرصه های علمی و فرهنگیِ ایرانِ عزیزمان در این جشنواره انگیزه مضاعفی را برای شرکت کنندگان در پنجمین جشنواره اختراعات و ابداعات پویش ایجاد نمود که نشانگر توجه ویژه ی مسئولان به توسعه ی علمی و اقتصادِ دانش بنیان در ایران اسلامی است.
در مراسم این جشنواره که با عنوان جشنواره منطقه ایِ اختراعات و ابداعات پویش در اراک برگزار شد، زمانیِ قمی استاندار مرکزی، دکتر اردوخانی ریاست بنیاد نخبگان استان تهران و مشاور دکتر ستاری، دکتر بنیادیان رئیس بنیاد ملی نخبگان استان چهار محال بختیاری، دکتر نجفی ریاست دانشگاه صنعتی اراک و جمعی دیگر از مسئولین شهری و استانی حاضر بودند.
دکتر نجفی رییس دانشگاه صنعتی اراک به عنوان میزبانِ جشنواره و مسئول بنیاد نخبگان استان مرکزی با مهم دانستنِ توسعه ی پایدارِ علمی، موتور محرکِ امنیت، رفاه و تعالیِ جامعه را اقتصاد دانش بنیان و تولید محور دانست.
وی خاطرنشان کرد: این رویکرد مترقی دولت در توسعه ی علمی قابل تقدیر است چرا که دولت با مصرف کردنِ آبروی کوتاه مدت خود، آینده ی بلند مدت کشور را ترسیم می کند.این نگرش درستی است که دولت باید به جای تکیه بر اقتصاد نفتی بر منابع انسانی تکیه کند.
وی افزود: توجه به نخبگی و تبدیل افراد مستعد به نخبگانِ علم آفرین برای تمدن سازی در سپهر ایران اسلامی ضروری است.
دکتر نجفی تصریح کرد: نیازسنجی، نکته ی قابل توجه ای در ایده پردازی است و متاسفانه در سالهای اخیر خلاقیت ما در مزرعه ی نیازها پرورش نیافته است و در اقتصاد دانش بنیان، کلمه کلیدی اقتصاد است و نه دانش و ما باید به سمت تجاری سازیِ ایده ها حرکت کنیم.
رییس دانشگاه صنعتی اراک همچنین حمایت های ویژه زمانی قمی استاندار مرکزی را یکی از پشتوانه های خوب حرکات علمی در استان و برگزاری جشنواره رویش دانست.
همچنین استاندار مرکزی نیز تحقیق و پژوهش را پایه و اساس توسعه پایدار کشور دانست و گفت: در کشور ارتباط بین صنعت با تحقیق و پژوهش و دانشگاه ضعیف است و این امر زیان های جدی را در پی داشته است.
محمود زمانی قمی در این خصوص افزود: توسعه پایدار کشور در گروی ارتباط قوی صنعت و دانشگاه و همچنین توجه به مقوله تحقیق و پژوهش است.
استاندار مرکزی اظهار کرد: تحقیق و پژوهش به توسعه شرکت های دانش بنیان منجر می شود و شرکت های دانش بنیان نیز با تجاری سازی؛ اقتصاد کشور را رونق می بخشند.
زمانی قمی گفت:در استان مرکزی در زمینه اهمیت به تحقیق و پژوهش و ورود دانشگاه به این عرصه اقدامات خوبی انجام شده است.
وی افزود: همه باید تلاش کنیم تا سهم اعتبارات پژوهش را به نقطه رضایت بخش برسانیم و در بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه به این امر توجه جدی تری داشته باشیم تا پروهش به جایگاه واقعی خود دست یابد.
ریاست بنیاد نخبگان استان تهران نیز ضمن گرامیداشت مقام علمی دانشجو و مخترع در خصوص این ضرورت برگزاری این دست جشنواره ها گفت: مهمترین سرمایه کشور را جوانان مبتکر و مخترع کشور تشکیل می دهند و شناسایی مخترعان و اختراعات از وظایف اصلی مسئولان حوزه ی علم و فرهنگ کشور است.
دکتر اردوخانی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه علت برگزاریِ جشنواره را تسهیلِ حرکتِ نخبگان به رسیدن به اختراعات کاربردی دانست و عنوان کرد: ما همواره تلاش می کنیم همه نخبگان، حتی در مناطق محروم بتوانند در چــارچوبی قـانونمند و به دور از نگاه های سلیقه ای، اختراعات خود را مطرح کنند.
وی تاکید کرد: برنامه های تشویقی و حمایت های مستقیم و غیر مستقیم از بهترین پژوهش ها و اختراعات انجام شده در این جشنواره ها و ایجاد انگیزه برای نخبگان از مهمترین اهداف ما خواهد بود.
اما در نشست تخصصی نقش اقتصاد مقاومتی در صنعت که همزمان با اختتامیه پنجمین جشنواره ابداعات و دستاوردهای پژوهشی رویش کوهرنگ در دانشگاه صنعتی اراک برگزار شد، دکتر نجفی ضمن ارائه گزارش از جشنواره منطقه‌ای رویش کوهرنگ اظهار کرد: در مجموع، ۲۰۰ دستاورد پژوهشی برای شرکت در جشنواره ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد، ۹۰ اثر پس از داوری‌های انجام شده پذیرفته شدند و در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفتند.
دکتر محسن نجفی افزود:طرح‌های پذیرش شده مجدداً در تهران بررسی می‌شوند و نتایج آنها در سامانه بنیاد نخبگان اعلام خواهد شد.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک با بیان این که این دانشگاه به همراه بنیاد نخبگان استان مرکزی میزبان رویدادهای هفته پژوهش بوده است، اظهار کرد: برگزاری جشنواره منطقه‌ای رویش ، نمایش دستاوردهای پژوهشی استان در کنار جشنواره و برگزاری کارگاه‌های آموزشی فن‌بازار که امروز انجام شد از فعالیت‌های این دانشگاه در هفته پژوهش و فناوری بود، همچنین این دانشگاه میزبان پژوهشگران برتر استان در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر می باشد.
نجفی گفت: نقش حساس صنایع در اقتصاد ملی و رشد استان مشخص است، اما به تناسب ظرفیت‌های موجود در صنعت، زیرساخت‌های تحقیقاتی و دانشگاهی وجود ندارد، از این رو، ایده‌ای با همراهی واحدهای تحقیق و توسعه، شرکت شهرک‌های صنعتی و دانشگاه‌ها مطرح کردیم تا از آن طریق بتوانیم از درون دستگاه‌های صنعتی یک سامانه استخراج مسأله تولید کرده و عرصه‌ خلاقیت را پرورش داده و با تولید نمونه‌های ارائه شده، R&D را توسعه دهیم.
این نمایشگاه به مدت چهار روز به مناسبت جشنواره رویش و هفته پژوهش در دانشگاه صنعتی اراک برپا بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.