خانه » جدیدترین » ارغوان، موسیقی عاشقانه سینمای ایران

ارغوان، موسیقی عاشقانه سینمای ایران

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴     شماره ۳۲۰

گروه فرهنگی-وقایع استان:
پردیس سینمای عصر جدید اراک این روزها سه فیلم در سالن های نمایش خود بر روی پرده دارد. ارغوان، شاهزاده روم و محمد رسول ا… .
بغیر از محمد رسول ا.. که اکران طولانی مدتی در این سینما داشته دو فیلم ارغوان و شاهزاده روم به تازگی در این سینما به نمایش در آمده و فرصتی برای حضور مخاطب در سالن های این پردیس است. به نظر می آید ارغوان فیلم خاصی است که می تواند مخاطب را به این سینما بکشاند و شاهزاده روم نیز تجربه از سینمای انمیشن این روزهای سینمای ایران است.
در مورد ارغوان باید گفت، ارغوان فیلمی ست عاشقانه، عاشقانه ای که می خواهد با موسیقی، صدا و تصویر فیلمی متفاوت را به نمایش بگذراد.
در این فیلم موسیقی نقش مهمی دارد، داستان در مورد یک زن و یک مرد است که برای شنیدن آخرین قطعه ی ساخته شده ی یک موزیسین مشهور جهانی در شب مرگ او، رو در روی یکدیگر قرار می گیرند. این رویارویی مسیر زندگی هر دوی آن ها را تغییر می دهد
ایده فیلم ارغوان برگرفته از داستان کوتاه علی‌اکبر حیدری با عنوان «ممکن است خیلی ها برای مردنش گریه کرده باشند» است.
در فیلم ارغوان برای اولین بار تجربه فیلمنامه نویسی دو نفره ی امید بنکدار و کیوان علی محمدی به نمایش درآمده است.
فیلم با داستانی ساده آغاز می شود که برای روایت یک عاشقانه ساده کافی به نظر می رسد. مرد و زنی بصورت اتفاقی با یکدیگر آشنا می شوند و سعی می کنند داستان زندگی شان را تعریف کنند. اما فیلم ناگهان گریزی به گذشته می زند و مخاطبش را به سالهای دور و روایت یک داستان دیگر می برد. داستان دختری بنام ارغوان، ارغوان هر روز با پدرش به خانه معلم جوان خود می رود که دختری ارمنی است
پدر ارغوان در این رفت و آمدها به آموزگار او علاقه مند می شود. این داستان در اواسط فیلم به داستان اصلی ابتدای فیلم وصل می شود و …
تمام تلاش کارگردانان در این فیلم ساخته ای متفاوت از دو فیلم قبلی شان شبانه و شبانه روز است، فیلمی که در محتوا و فرم پیچدگی های بیشتری دارد ولی نتوانسته همخوانی و ریتم بین دو فضای امروز و گذشته را ایجاد کند. بیشتر فضای قبل از انقلاب این فیلم به دهه های سی شباهت دارد تا دهه پنجاه ولی در مجموع در آن ایده های خوب و تازه کارگردانی دیده می شود.
در این فیلم مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، الهام کردا، یاسمین پازوکی و نسیم ادبی بازی می کنند.
انیمیشن شاهزاده روم ساخته هادی محمدیان است، این انیمیشن درباره زندگی حضرت نرجس(س) و به دنیا آمدن منجی آخرالزمان حضرت مهدی(عج) است. نسخه عربی این انیمیشن در کشورهای لبنان، عراق، کویت و ساحل‌ عاج اکران شده است.
شاهزاده روم قصه عاشقی و دلداگی بانویی پاک‌دامن و مسیحی از سلاله شمعون از حواریون مسیح است که با مردی از نوادگان پیامبر اسلام ازدواج می‌کند و ثمره این ازدواج فرزندی نیک سرشت است که در آینده‌ای نزدیک‌ جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود…
این انیمیشن در دو بخش روایت می شود، نیمه‌ی اول داستان که قصه‌ی ازدواج «بانو ملیکا» نوه‌ی قیصر روم با «کرایتوس» سردار رومی روایت می‌شود، در این بخش فیلم کاملاً منطبق با آثار کلاسیک دیزنی مثل سیندلار، زیبای خفته و دیو و دلبر جلو می‌رود و در عین حال از فانتزی‌های خاص خودش هم بی‌بهره نیست. اما در نیمه‌ی دوم که مربوط به اسارت «بانو ملیکا» در بغداد و آشنایی با امام هادی‌(ع) است، قصه کمی کم‌رنگ‌تر و سردستی و بدون جذابیت به پیش می‌رود. برخلاف نیمه‌ی اول، در نیمه‌ی دوم داستان، سیر اتفاقات پشت سر هم و به‌سرعت پیش می‌رود. مثلاً چگونگی ورود بانو ملیکا به خانه‌ی امام هادی(ع) و ازدواج ایشان با امام حسن عسگری(ع) در فیلم دیده نمی‌شود. همین ضعف در مورد تولد حضرت موعود(عج) پررنگ‌تر به چشم می‌آید ولی در مجموع این انیمیشن گامی تازه در توسعه این نوع سینما در کشور ما است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.