خانه » اخبار » ۷۵ درصد مراجعه به کارگزاری ها و شعب تامین اجتماعی در شرایط کرونا با نسخه الکترونیک کاهش پیدا می کند

۷۵ درصد مراجعه به کارگزاری ها و شعب تامین اجتماعی در شرایط کرونا با نسخه الکترونیک کاهش پیدا می کند

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹  شماره ۱۳۸۷

۷۵ درصد مراجعه به کارگزاری ها و شعب تامین اجتماعی در شرایط کرونا با نسخه الکترونیک کاهش پیدا می کنند

علیرضا حسینی مدیر کل بیمه تامین اجتماعی استان مرکزی درخصوص حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی در گفتگو با وقایع استان بیان کرد: حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی از یکم اسفند ۹۹ اجرایی می شود و نکته مهم و قابل توجه این است که از یکم اسفند، دفترچه ای چاپ نمی شود ولی دفترچه های قبلی تا آخرین برگ سفید دارای اعتبار می باشند.
وی افزود: تمامی پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک این سازمان (ep.tamin.ir) و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.
حسینی گفت: بیماران می توانند درمطب پزشکان از کد ملی، یا ارائه شناسنامه و جلد دفترچه استفاده کنند، چون نسخه الکترونیکی وابسته به اینترنت است، در شرایطی که اینترنت قطع باشد و یا اینکه پزشک نسخه الکترونیک نداشته باشد، از برگه سفید دفترچه استفاده کنند، لذا باز هم اگر دفترچه فاقد برگه باشد، پزشک و یا مرکز درمان مکلف است از سرنسخه های مخصوص به خود پزشک و یا مرکز درمانی به جای برگه دفترچه بیمار استفاده کنند.
وی افزود: پزشک و یا مرکز درمانی سرنسخه ها را دو برگه ایی استفاده می کند، که یک برگ آن را بیمار به داروخانه برده و در داروخانه ثبت می شود، برگ دیگر هم خود پزشک، برای حق سهم خود به اسناد پزشکی می دهد.
مدیرکل تامین اجتماعی با اشاره به اجرایی شدن این طرح گفت: این طرح در مراکز ملکی تامین اجتماعی بیش از یک سال است که انجام می شود و در حال حاضر هم در بیمارستان امام خمینی، تمامی کار ها با کد ملی انجام شده و از دفترچه استفـاده نمی شود.
وی اظهار کرد: در خصوص نوزادان هم که در بدو تولد کد ملی ندارند، تا یک ماه می توانند از کد ملی مادر استفاده کنند.
حسینی با نظر به اینکه نسخه های الکترونیکی باعث کاهش هزینه ها می شود گفت: با حذف دفترچه ها، هزینه ها کاهش پیدا کرده و باعث شفافیت مالی و بیمه می شود و ارزی که برای کاغذ از کشور خارج می شد از بین نمی رود و مشکلات داروهای قاچاق که با نسخه الکترونیک حذف می شوند و اشتباهات نسخه نویسی هم وجود نخواهد داشت.
وی افزود: از مهم ترین فایده های این طرح تشکیل پرونده های سلامت بیمار است که تمام اطلاعات مرتبط با بیمار در سامانه قابل رویت می باشد و تمامی خدمات درمانی و تشخیصی تجویز شده توسط پزشک با توجه به نسخه الکترونیک با استناد به کد ملی در پرونده سلامت بیمار ثبت می شود.
وی ادامه داد: در خصوص بیمه هـای تکمیلی بخش نامه ای صادر شده و توافقاتی هم صورت گرفته است که به بیمه های تجاری و بیمه های مکمل دستور داده شده که آنها هم به این طرح متصل شوند.
مدیر کل بیمه تامین اجتماعی گفت: بیشتر بحث ما این است که پزشکان و مراکز درمانی وارد سامانه شوند و به نسخه الکترونیک ما بپیوندند، مراکز درمانی بخصوص دانشگاه علوم پزشکی هنوز اقدامی در این خصوص انجام نداده و درخواست ما این است که زودتر شروع کنند.
وی افزود: در شرایط بیماری کرونا ۷۵ درصد مراجعات بیمه شدگان و مستمری بگیران به کارگزاری ها برای دریافت دفترچه است که با آمدن نسخه های الکترونیکی این مراجعات کاهش پیـدا می کند و در حال حاضر در این ۹ ماهه اخیر حدود ۳۷۰ هزار مراجعه به کارگزاری ها برای چاپ و یا تجدید چاپ دفترچه داشته ایم که با آمدن نسخه های الکترونیکی این رفت و آمد ها حذف خواهند شد.
حسینی در پـــایــان گفت: با مراجعه به سامانه (es.tamin.ir) تمامی خدمات موجود در کارگزاری ها اعم از دریافت فیش پرداخت حق بیمه، کمک هزینه ازدواج، خرید سربازی، قرارداد مشاغل آزاد، قرارداد بیمه اختیاری، تکمیل سوابق بیمه، فیش حقوقی مستمری بگیران در سامانه انجام می شود، اما مردم همچنان به کارگزای ها و شعب مراجعه می کنند که در صورتی که در سامانه ثبت نام کرده و مشخصات هویتی و شماره موبایل خود را ثبت کنند، می توانند از تمام مزایای خدمات غیرحضوری این سامانه استفاده کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.