خانه » جدیدترین » انجمن روی ریل

انجمن روی ریل

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹  شماره ۱۳۸۷

وقایع استان درگفتگو با مدیر انجمن سینمای جوانان استان مرکزی به بررسی فعالیت ها و مشکلات این انجمن در دوران کرونا پرداخت

انجمن روی ریل

محمد زنده نام مدیرانجمن سینمای جوانان استان مرکزی:
با حمایت اداره کل دادگستری استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری اراک بعد از ۲۶ سال موفق شده ایم جشنواره ای ملی در حوزه فیلم برگزار کنیم

اطلاع رسانی برای حضور در کلاس های انجمن سینمای جوان در فضای مجازی انجام می شود و امسال هیچ تبلیغاتی به شکل پوستر و بنر در سطح شهر نداشته ایم

فاطمه چاپاری

انجمن سینمای جوانان ایران بزرگترین تشکیلات آموزش فیلمسازی در کشور به شمار می رود که دوره های آموزش فیلمسازی برگزار می کند و از تولیدات فیلم کوتاه حمایت می کند. همچنین هرساله بانی برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است. هنر سینما و فیلمسازی به ویژه در قشر جوان همواره مورد استقبال قرار گرفته است. انجمن سینمای جوانان در استان یکی از مراکزی است که طی این سال ها با فراز و فرودهای فراوان توانسته است در شناسایی و تربیت افراد مستعد در حوزه فیلم کوتاه فعالیت داشته باشد. این انجمن در سال ۹۹ نیز با وجود مشکلات ناشی از محدودیت های کرونایی به فعالیت های خود ادامه داده است. در همین خصوص وقایع استان در گفتگویی با محمد زنده نام، مدیرانجمن سینمای جوانان استان مرکزی به بررسی فعالیت های این انجمن و چالش هایی که در سال ۹۹ درگیر آن بوده اند، پرداخته است. زنده نام که بیش از یکسال است جایگزین سعید عبدالحمیدی شده است توانسته انجمن را در چند ماه گذشته به ریل اصلی خود بازگرداند و بسیاری از نواقص گذشته را رفع کند.
محمد زنده نام، مدیرانجمن سینمای جوانان استان مرکزی در گفتگو با وقایع استان گفت: انجمن سینمای جوانان از سال ۱۳۶۵ فعالیت های خود را در بخش آموزش و تولید فیلم کوتاه و عکس در شهر اراک شروع کرده است، امسال به علت شیوع کرونا بخشی از آموزش ها به شکل مجازی دنبال شد و بخشی از آن ها نیز در فصل تابستان در فضاهای باز مثل حیاط فرهنگسرا و لابی ها با رعایت فاصله های اجتماعی انجام گرفت.
وی در ادامه با اشاره به تولیدات انجمن در سال جاری افزود: در بخش تولید نیز با حمایت سازمان سینمایی و حمایت انجمن سینمای جوان ایران توانستیم حدود ۷ فیلم حرفه ای و نیمه حرفه ای را به شکل مالی حمایت کرده و به عنوان تهیه کننده بودجه تولید فیلم را فراهم کنیم، که از این بین فیلم کوتاه حرفه‌ای (دوال پا) با نویسندگی و کارگردانی «محمدرضا مرادی» در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که اختتامیه آن در اوایل بهمن ماه برگزار شده بود موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد، همچنین علاوه بر این ۵ فیلم دیگر نیز از طرف انجمن سینمای جوان استان مرکزی مورد حمایت قرار گرفت.
زنده نام افزود: به مناسبت چهلمین سال دفاع مقدس با همکاری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مرکزی و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اقدام به برگزاری مسابقه فیلمنامه نویسی استانی کردیم که از تعداد ۳۶ اثری که به این مسابقه راه پیدا کردند ۹ اثر منتخب شده و در بهمن ماه مورد تجلیل قرار گرفتند.
مدیر انجمن سینمای جوانان استان مرکزی اظهار کرد: در بخش جشنواره ها با حمایت اداره کل دادگستری استان مرکزی، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و سازمان فرهنگی هنری شهرداری اراک بعد از ۲۶ سال موفق شده ایم جشنواره ای ملی در حوزه فیلم برگزار کنیم که در حال حاضر در مرحله جمع آوری آثار هستیم تا در هفته آینده آثار توسط هیات انتخاب دیده شده و سپس داوری شوند، نزدیک ۳۷۰ فیلم کوتاه با موضوع نفی خشونت به این جشنواره ملی با عنوان «شراره در شمعدانی ها» به میزبانی اراک ارسال شده است.
محمد زنده نام در خصوص چگونگی اطلاع رسانی برای دوره های برگزاری انجمن سینمای جوان گفت: اطلاع رسانی برای حضور در کلاس های انجمن سینمای جوان در صفحه اینستاگرام و کانال این انجمن در تلگرام انجام می شود.از طرفی به دلیل اینکه انجمن در بین افراد علاقمند به حوزه فیلم و عکس شناخته شده است افراد در طول سال به انجمن مراجعه می کنند و ما راهنمایی های لازم را ارائه خواهیم داد اما امسال هیچ تبلیغاتی به شکل پوستر و بنر در سطح شهر نداشته ایم و تبلیغاتمان به شکل مجازی بوده است.
مدیرانجمن سینمای جوانان استان مرکزی در شرح روند انتخاب فیلمنامه برای حمایت های مالی برای تولید افزود: در دو سال اخیر سازمان سینمایی وزارت ارشاد بودجه های حمایتی را به استان ها واگـذار نموده اند و برای هر استان ۵ داور کشوری در نظر گرفته شده که با راه اندازی سیستمی به نام پورتال تولید، فیلمنامه های افراد در این سیستم ثبت شده و این فیلمنامه ها مورد بررسی داوران قرار می گیرد در نهایت بر اساس تصمیم این هیات داوری آثار برای حمایت مالی انتخاب می شوند.
وی همچنین بیان کرد: طبق قوانین انجمن در سطح کشور هر ساله در هفته های فیلم و عکس تولیدات این انجمن در معرض دید عموم قرار می گیرد و با شرکت بچه های علاقمند و فعال در این زمینه ها نشست ها، جلسه و کارگاه های آموزشی نیز در پی آن شکل خواهد گرفت اما امسال متاسفانه به دلیل شیوع کرونا این برنامه در سراسر کشور برگزار نشد که سال آینده حتما به برگزاری این برنامه خواهیم پرداخت.
زنده نام با اشاره به سبک و محتوای تولیدات انجمن سینمای جوان در سال ۹۹ گفت: هم در بخش مستند و هم در بخش داستانی تولیداتی داشته ایم، مضامین معطوف به افزایش سرمایه اجتماعی، اهمیت خانواده و زندگی، امید و نشاط اجتماعی، مبارزه با فساد و عـدالت خواهی، خودباوری و اراده و قدرت ملی از اولویت های انجمن سینمای جوان و سازمان سینمایی وزارت ارشاد هستند اما در موضوعات دیگر نیز تولیداتی داشته ایم که در موضاعات آزاد نشاط اجتماعی را بیشتر مورد توجه قرار داده ایم.
مدیرانجمن سینمای جوانان استان مرکزی در پایان فعالیت های انجمن در حوزه عکس را شرح داده و گفت: کلاس تک درس عکاسی انجمن ادامه داشته و به دلیل محدودیت ها در شیوع کرونا تنها یک نمایشگاه عکس با موضوع محرم برگزار کردیم که آن هم در فضای باز شکل گرفت و امیدواریم تا پایان سال یک نمایشگاه مجازی عکس برای علاقمندان رشته عکاسی برگزار کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.