خانه » پیشنهاد سردبیر » مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی از برگزاری جشنواره استانی فیلم کوتاه خبر داد/فرصت ۱۰۰ ثانیه ای برای فیلمسازان جوان

مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی از برگزاری جشنواره استانی فیلم کوتاه خبر داد/فرصت ۱۰۰ ثانیه ای برای فیلمسازان جوان

چهارشنبه ۲۶ آبان ۹۵ شماره ۴۶۶

سمیه انصاری فر
وقایع استان

فیلم کوتاه یکی از شاخه های مستقل در حوزه فیلمسازی دنیای امروز است، هرچند که بسیاری از آن هایی که امروز در سینمای حرفه ای و مستند فعال هستند از پشتوانه فیلم کوتاه برخوردارند؛ ولی نباید این تصور غالب شود که فیلم کوتاه سکوی پرتاب به سینمای بلند است بلکه همیشه باید به استقلال و جامع بودن فیلم کوتاه بعنوان یک رسانه توجه داشت.
حوزه فیلم کوتاه در کشور ما با چالش های متعددی روبه رو است، از جمله نبود سالن اختصاصی برای اکران فیلم کوتاه، دیده نشدن در رسانه ملی و عدم سرمایه گذاری مسئولان کشوری در این زمینه؛ اما تمام این ها دلیلی نیست که از اهمیت و تاثیرگذاری آن بر مخاطب و جذب آن چشم پوشید. این روزها جشنواره های فیلم های کوتاه از اهمیت بالای برخوردار هستند و بیشتر علاقمندان و فیلمسازان معمولا رغبت در حضور در این جشنواره ها دارند و شوق رقابت، دیده شدن، مورد نقد و توجه قرار گرفتن از دلایل حضور آن ها در جشنواره های فیلم کوتاه برای است.
استقبال از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران نشان از این توجه فیلمسازان است؛ هم اکنون جشنواره ها مهم ترین محمل برای گردهمایی و نقد و تماشای فیلم کوتاه است، برگزاری چنین جشنواره هایی در شهرستان ها و استان هایی غیر از پایتخت مجالی برای حضور علاقمندان و جوانانی است که عرصه ای برای آثار خود ندارند. برگزاری جشنواره استانی فیلم های صدثانیه در ساوه و تاسیس انجمن سینمای جوان ساوه در آذرماه بهانه ایست تا با مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی گفتگویی در خصوص این جشنواره و وضعیت فیلم کوتاه داشته باشیم.
سعید عبدالحمیدی در خصوص نخستین جشنواره استانی فیلم کوتاه ۱۰۰ گفت: سال گذشته جشنواره ای با این عنوان در سطح شهرستان ساوه برگزار شد که بیشتر با هدف شناسایی علاقمندان و استعدادهای فیلمسازی در این شهر بوده است.
وی افزود: بنا شد که این جشنواره امسال با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، اداره فرهنگ و ارشاداسلامی ساوه و انجمن سینمای جوان استان مرکزی به صورت استانی برگزار شود.
عبدالحمیدی با بیان اینکه این جشنواره در سه بخش داستانی، مستند و پویانمایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: آثار راه یافته به بخش اصلی در سه گروه مجزا شامل فیلم‌های داستانی، مستند و پویانمایی به رقابت خواهند پرداخت و سه فیلم برتر هر گروه برگزیده خواهند شد.
وی ادامه داد: این جشنواره یک بخش ویژه با عنوان اقتصاد مقاومتی نیز دارد که آثار شرکت کننده در این بخش اعم از داستانی، مستند و پویانمایی به طور مشترک در یک گروه به رقابت خواهند پرداخت و یک اثر برگزیده خواهد شد.
عبدالحمیدی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا دوم آذر تمدید شده است، تصریح کرد: مهلت اولیه ارسال آثار تا بیستم آبان بود؛ ولی به دلیل استقبال و در خواست فیلمسازان جوان استان این مهلت تمدید شد.
وی ادامه داد: جشنواره ۱۰۰ طبق پیش بینی های عمل آمده در روز نوزدهم آذر برگزار خواهد شد و در همان روز نمایش فیلم ها و داوری آثار انجام و برگزیدگان اعلام خواهند شد.
وی تاکید کرد: علاقمندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را با یکی از فرمت‌های H264-MPEG2-AVI و به صورت ATA روی دی.وی.دی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی با بیان اینکه همزمان با برگزاری این جشنواره دفتر انجمن سینمای جوان در شهرستان ساوه راه اندازی خواهد شد، گفت: در این خصوص موافقت نامه و تفاهم نامه اولیه ایجاد شده و اعلام رسمی فعالیت این انجمن همزمان با اختتامیه جشنواره ۱۰۰خواهد بود.
عبدالحمیدی در پاسخ به این سوال که چقدر راه اندازی دفاتر نمایندگی انجمن در شهرستان ها ضروری است، گفت: قطعا ایجاد نمایندگی ها برای جوانان و علاقمندان فیلمسازی که در شهرستان ها دسترسی به مبانی آموزش فیلمسازی به صورت اصولی و کلاسیک ندارند یک فرصت مناسب است.
وی اضافه کرد: هم اکنون به دلیل بعد مسافت برخی از علاقمندان حوزه فیلمسازی در شهرستان ها نمی توانند برای حضور در کلاس های آموزشی به مرکز استان تردد کنند پس هم فرصت مناسب آموزش و هم در کنارش مجالی برای استعدادیابی بچه های سایر شهرهای استان است.
عبدالحمیدی ادامه داد: همچنین از آنجاییکه که فیلم کوتاه از اهمیت ویژه‌ای برای انجمن سینمای جوان برخوردار است، ایجاد این دفاتر در شهرستان ها در امر تولید فیلم کوتاه در گستره استانی نیز موثر است.
وی در پاسخ به اینکه چرا فیلم کوتاه با توجه به تولیدات هنرمندان این انجمن در استان فرصتی برای اکران ندارد و شناسانده نمی شود،گفت: این مسئله یک عمومیت در سطح کشور است. در تهران هم نمایش و اکران فیلم کوتاه رونق ندارد در حالی که وسعت تهران، جمعیت و بچه های فعال آن نسبت به استان ها و شهرستان های دیگر بیشتر است.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی اضافه کرد: البته نمایش فیلم کوتاه هم اکنون نسبت به سال های گذشته رونق بهتر و بیشتری پیدا کرده؛ ولی تا بخواهد شناخت از جریان فیلم کوتاه بیشتر شود و این مسئله در مراکز استان ها و شهرها تعمیم پیدا کند، زمان بسیاری می برد.
عبدالحمیدی با اشاره به اینکه دیدن فیلم کوتاه نیاز به فرهنگسازی دارد، ادامه داد: بی شک داشتن سالن هایی برای نمایش فیلم کوتاه مستلزم یک همت جمعی است، هم اکنون استان مرکزی نیاز دارد که در مرکز استان یک سالن به طور اختصاصی برای نمایش فیلم کوتاه داشته باشد که حداقل هفته ای دو بار نمایش و اکران فیلم کوتاه در آن صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه تاثیرگذاری و جذابیت فیلم کوتاه بر مخاطب بیشتر از رسانه های دیگر چون فیلم بلند است، تصریح کرد: با توجه به این اهمیت به نظر می رسد که باید به معرفی و ترویج فیلم کوتاه در میان جامعه بها داد تا مخاطب عام نیز از آن بهره ببرد که البته این در گرو همکاری مراکز دیگر مانند صدا و سیما است.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی با بیان اینکه فیلم کوتاه یک سینمای مستقل است، اظهار کرد: نهادینه شدن این نگاه و اهمیت فیلم کوتاه مستلزم صرف زمان پیگیری و استمرار است.
عبدالحمیدی در پاسخ به اینکه آیا جشنواره صدثانیه ادامه خواهد داشت، گفت: این اتفاق برای اولین بار است که رقم می خورد؛ ولی استمرار آن در گرو عوامل مختلفی چون حمایت همه جانبه مالی و معنوی است، در ضمن باید کمیت و کیفیت جشنواره اول ارزیابی شود و بعد در این خصوص تصمیم گیری شود.
به نظر می رسد با تمام اهمیت سینمای کوتاه هنوز نگاه حرفه ای به این حوزه در کشور ما وجود ندارد. هر چند که این روزها فضای مجازی فرصت و مکان مناسبی برای ارائه آثار تولیدی کوتاه شده است. اگر پخش و عرضه این بخش در کشور مورد توجه قرار گیرد انگیزه بیشتری را در فیلمسازان فیلم کوتاه ایجاد کرده و حتی سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در حوزه تولید فیلم های کوتاه خواهد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.