خانه » پیشنهاد سردبیر » عدم نظارت کافی بر عملکرد رستوران ها در شهر اراک /از منو تا پرداخت، از زمین تا آسمان

عدم نظارت کافی بر عملکرد رستوران ها در شهر اراک /از منو تا پرداخت، از زمین تا آسمان

چهارشنبه ۲۶ آبان ۹۵ شماره ۴۶۶

فرشته غلامی
وقایع استان

وقت دیدن منوی تبلیغاتی رستوران ها فرقی نمی کند رستوران شیک و مجلل باشد یا غذاپزی هایی که امروزه مثل قارچ در سطح شهراراک سبز شدند. وقتی با هزار امید و آرزو دست نامزدت را می گیری و می بری رستوران به خیال خام اینکه قیمت ها آن چیزی است که در تبلیغات شهری و یا در منوهایشان زده اند، خیلی رمانتیک غذایی را که قبلا قیمت آن را میدانی و حساب جیبت را کرده ای را سفارش میدهی و فکر می کنی که یک شب یا روز عاشقانه را برای خود و نامزدت رقم زده ای اما زهی خیال باطل.
وقتی با صورت حساب مواجه می شوی و ارقامی مانند ارزش افزوده (که هرگز به اداره مالیات پرداخت نمی شود) یا حق سرویس و امثال این را می بینی تازه متوجه می شوی چه کلاه گشادی سرت رفته است و احساس می کنی پرنده ها دور سرت می چرخند و تو در خوابی. چون جمع صورتحساب دو برابر آن چیزی شده است که به عنوان حداکثرقیمت به آن فکر می کردی. اینجاست که راهی نداری جز شستن ظرف های رستوران یا ضایع شدن جلوی نامزدت و یا خالی شدن جیبت. این تازه قسمت خوب ماجراست. باید بدانیم بسیاری از رستوران های به ظاهر باکلاس پای خود را از این هم فراتر گذاشته اند و اصلا کاغذی به عنوان صورتحساب تحویل نمی دهند و تنها به یک رقم نجومی که چاره ای جز پرداخت آن نداری بسنده می کنند.
با ورود به زندگی شهری و هزینه های سنگین بی پایان زندگی سبب شده است که زنان نیز هم پای مردان در بیرون از خانه کار کنند همین امر باعث می شود که دیگر زنان نتوانند به مانند گذشته به کارهای درون منزل بپردازند و ترجیح می دهند برای تهیه غذای خود به رستوران ها و مراکز تهیه غذا که مدتی است رشد قارچ گونه ای در سطح شهر اراک پیدا کرده مراجعه کنند.
همچنین زندگی کسالت بار شهری و عدم وجود تفریحات کافی و خوب در شهر اراک مردم را بیش از قبل به سمت رستوران ها کشانده است. رستوران هایی که با محیط آرام و دلنشین خود سعی در جلب بیشتر مراجعه کننده و مشتری خود دارند.
رستوران هایی که صاحبان آن می دانند محیطی که در آن مردم به سرو غذا می پردازند نباید کوچک باشد چرا که اگر مکان کوچک باشد افراد در آن احساس ناامنی می کنند.
در این روزها و با دغدغه های زندگی کنونی افراد ترجیح می دهند که برای رهایی از مشکلات و نگرانی های خود دست کم در ماه چند شبی را همراه خانواده یا دوستان خود به رستوران مراجعه کنند. اما انتخاب رستوران بسته به موقعیت مالی و بودجه شخص می تواند ارزان یا گران باشد.
بنابراین پیش آمده که چند شبی را در ماه به رستوران رفته که گاهی انتخاب رستوران برحسب شناخت وآشنایی قبلی باشد یا اینکه برای تجربه یک مکان و غذای جدید به رستورانی بروید که تا به حال غذای آن را امتحان نکردید منویی را در جلوی تان میگذارند که این سوال را پیش می آورد که آیا نظارت کافی بر این رستوران ها می شود؟ و همچنین در این بین ممکن است دانسته یا ندانسته از کنار این تخلفات رستوران ها بگذریم و ندانیم حقوق خود را از آنها چطور دریافت کنیم.

مراجعه کنندگان این رستوران ها که نسبت به سالیان گذشته بیشتر شده فرصتی را فراهم کرده تا بازاری را برای افراد فراهم کند و بسیاری را به شغل رستوران داری مشغول کند. شغلی که از دیرباز مورد پسند و سلیقه بسیاری از افراد بوده است.
همین امر یعنی زیاد شدن و رشد قارچ گونه رستورانها سبب شده است که نظارتی چندانی بر روی کار رستورانها وجود نداشته باشد حال چه از نظر کیفیت غذای تحویل داده شده به مشتری و چه از نظر منوی غذایی.
منوهایی که با وجود گرانی قیمت، کیفیت چندانی ندارند و تنها هزینه های زیاد آن مشتری را به این فکر وا می دارد که بدون شک این غذا می تواند یک غذای رویایی باشد.
وجود منوهای گرانقیمت رستوران نشان می دهد که نظارت چندانی برای برخورد با رستوران های متخلف در امر گران فروشی نمی شود.
اگرچه این روزها گرانی برای مردم امر آشنایی است وهمین امر سبب شده که نسبت به آن کمی بی تفاوت تر از قبل باشند اما این مساله همچنان یکی از مسائل بسیار بااهمیت زندگی کنونی باشد. با کمی دقت در قیمت منوی غذا در رستوران های مختلف سطح شهر اراک متوجه تفاوت قیمت در این رستوران ها می شویم رستوران هایی که از نظر کیفیت و امکانات تفاوت چندانی نیز باهم ندارند.
بنابراین می توان دریافت موضوع خیلی مهم تر از این حرف ها است که بتوان برای رستوران ها نرخ خاصی تعیین کرد.
این روزها آنقدر رستوران گردی و سروغذای رستورانها پر اهمیت شده است که صفحاتی را نیز در شبکه های مجازی همچون اینستاگرام و تلگرام به خود اختصاص داده است.
چندی پیش شاهد صفحه ای در اینستاگرام بوده ام که برایم کمی جالب و البته عجیب بود، نام رستورانهای اراکی به همراه کیفیت آن ها بیان شده بود و مخاطبان این صفحه نیز به بیان نظرات خود پرداخته بودند.
امیر یکی از شهروندان اراکی است که به همراه همسرش به یکی از رستوران های معروف اراک رفته و او می گوید: خیلی از رستوران ها بوفه اپن یا همان منوی باز دارند که مبلغ مشخصی را در قبال آن برای هر نفر پرداخت می کنی ولی زمانی که میخواهی از بوفه استفاده کنی حداقل چهار تا چشم در حال دید زدنت هستند و دائما صورت بــرداری می کنند و حساب اقلام و خوراکی هایی که قبلا با قیمت معلوم در منو بوده است را بر می دارند.
این شهروند اراکی ادامه می دهد: وقتی با ترس و لرز به سمت صندوق می روی جز به جز خوراکی هایی که برداشتی را حساب می کنند و به عنوان شیرینی نامزدی و عروسی ات مبلغی را هم به آن اضـــافه می کنند.
او در خصوص احساسش نسبت به این هزینه سنگین رستوران ها می گوید: وقتی مبلغی را به عنوان شیرینی به آن اضافه می کنند باعث می شود دنیا روی سرم خراب شود و تا ماه ها فکر شام عاشقانه با خانواده را از ذهنم بیرون کنم. اما چه کنم که در این بازار خراب رستوران داری برای خوشحالی خانواده چاره ای ندارم که مدتی بعد نیز به این فعالان عرصه خالی کردن جیب مردم رجوع کنم و این داستان همچنان ادامه دارد.
رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس درخصوص دریافت حق سرویس از مشتریان توسط برخی رستوران ها می گوید: به هیچ عنوان رستوران ها نباید بابت حق سرویس از مشتریان مبلغی را دریافت کنند مگر اینکه مورد خاصی همچون ولیمه و جشن در میان باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.