خانه » جدیدترین » یک مناقشه سیاسی

یک مناقشه سیاسی

چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰  شماره ۱۴۳۸

درباره پتروشیمی الوند و سئوالات بی پاسخ از مسئولان

یک مناقشه سیاسی

پتروشیمی الوند تعطیل می شود؟

حسین معافی

فعال فرهنگی و اجتماعی

در اوایل مهرماه سال گذشته بود که سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی خبر موافقت هیأت دولت برای ساخت پتروشیمی الوند در کنار پالایشگاه شازند را با رعایت الزام‌های محیط زیستی و دیگر قوانین و مقررات مربوط و مستثنا شدن آن از محدودیت استقرار صنایع در شعاع ۳۰ کیلومتری شهر اراک را رسانه ای کرد و عنوان نمود که ساخت این واحد پتروشیمی ضمن ایجاد اشتغال قابل توجه در اراک، نقش مهمی در توسعه صنعتی و معرفی تولیدات دیگر صنایع این خطه خواهد داشت.
آقازاده در این باره تصریح کرد: این فرایند، کار بسیار بزرگی بوده و تحت هیچ شرایطی و به هیچ وجه آلوده کننده نیست، استانداردهای محیط زیست را رعایت کرده و محیط زیست نیز آن را تأیید کرده است. خوراک این پتروشیمی مواد نفتی است که در حال حاضر در محدوده پالایشگاه و پتروشیمی شازند داریم. در نتیجه از حمل و نقل مواد خطرناک نفتی هم جلوگیری می‌شود. به این معنا که این پتروشیمی در همان منطقه ای که قرار گرفته است، خوراک مورد نیاز آن توسط لوله تأمین می شود و اصلاً آلوده کننده نیست. پتروشیمی الوند در فاز اول زمینه اشتغال حدود حداقل ۵۰۰ نفر و در مراحل بعدی بیش از یک هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم را ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: عده ای از روی اغراض شخصی به دنبال این بودند که این پتروشیمی شکل نگرفته و فرآیند احداث این پتروشیمی زمین بخورد. اما با اقدام به موقع دولت و پیگیری‌هایی که از سوی استان انجام دادیم، این فرآیند نتیجه داد و فکر می‌کنم یکی از دستاوردهای خوب دولت در ۴ سال اخیر به خصوص در این حوزه، پتروشیمی الوند است که دولت آن را مصوب کرد.
بلافاصله بعد از انتشار این خبر محمود احمدی بیغش نماینده مردم شهرستان شازند در مجلس شورای اسلامی مخالفت شدید خود را به علت آلاینده بودن این واحد پتروشیمی در نزدیکی شهر شازند اعلام نمود و وضعیت زیست محیطی از منظر آلودگی در استان و شهرستان شازند را وحشتناک توصیف نمود و احداث هرگونه صنایع آلاینده در شعاع ۳۰ کیلومتری کلانشهر اراک را غیر قانونی دانست و از دستیابی منافع نجومی افراد وابسته به ثروت و قدرت با اصرار افراد غیر بومی و مسئول استان انتقاد کرد. احمدی بیغش از مکاتبات خود را با وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مخالفت آنها برای احدات پتروشیمی الوند خبر داد و مصوبه دولت در این زمینه را مخالف نظر وزیر نفت اعلام نمود.
نماینده شهرستان شازند اعلام کرد که قرار است این پتروشیمی خوراک کارخانه ریسندگی بافتینه ملایر را تولید کند که بهتر است در همان محل راه اندازی شود و از امکانات آن منطقه هم استفاده کند، اما دست های پشت پرده و برخی لابی ها باعث شده این پتروشیمی در شازند جانمایی شود.
وی افزود: برخی ادعا دارند که ملایر آب کافی برای فعالیت این پتروشیمی را ندارد، باید در نظر داشت که شازند هم از آب کافی برخوردار نیست. تمام چشم ها به سد کمال صالح دوخته شده است در صورتی که سد کمال صالح بر اساس مصوبه وزارت نیرو باید به ۴۶ روستا همزمان با اراک آبرسانی کند، اما هیچکدام اجرایی نشده است. این پتروشیمی با منافع زیست محیطی مردم مغایرت دارد.
به غیر از نماینده شهرستان شازند بسیاری از فعالین محیط زیست و فعالین اجتماعی – سیاسی و شهروندان شازندی نیز مخالفت خود را با احداث پتروشیمی الوند در محدده شهرستان شازند اعلام کرده و از مسئولان استان خواستار لغو این پروژه در استان شده اند. در سال های گذشته نیز مدیر کل وقت حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز به دلایل آلودگی زیست محیطی و مصرف بالای آب در این پروژه، عدم رضایت خود را بیان کرده بود.
حال با توجه به چالش های پیش آمده در ساخت و راه اندازی پتروشیمی الوند در شازند سئوالاتی مطرح می شود که مسئولان استانی و کشوری باید پاسخگوی این سئوالات باشند:
با عنایت به اینکه استاندار خبر از عدم آلایندگی این پتروشیمی می دهند پس چرا محیط زیست این خبر را تأیید و ادله خود را منتشر نمی کنند؟
علت واگذاری ۱۰ هکتار از زمین های پالایشگاه شازند برای احداث شرکت خصوصی چه بوده است؟
۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی این پتروشیمی و خرید دستگاه های آن در خارج از کشور تا قبل از مصوبه دولت در دوم مهر ماه ۹۹ چگونه انجام شده است؟
از آنجا که آلودگی های صنایع شازند به اراک منتقل می شوند و با احداث پتروشیمی الوند شهر اراک نیز در معرض خطر قرار می گیرد، چرا نمایندگان و مسئولان شهرستان اراک در این زمینه اظهار نظری نکرده اند؟
با توجه به کمبود آب سالم و آلودگی آب های زیرزمینی در شازند، آب مورد نیاز این مجتمع که ۳۲ لیتر بر ثانیه است از کجا تأمین می شود و در صورت استفاده از آب سد کمال صالح، مشکل آب شرب روستاییان سربند در مسیر لوله کشی سد و شهروندان اراکی چه می شود؟
الوند نام قله ای در استان همدان است و نام اولیه این شرکت هم پتروشیمی ملایر بوده، پس بهتر نبود این مجتمع در شهر ملایر و نزدیک به کارخانه بافتینه ملایر باشد و دیگر هزینه حمل مواد اولیه به کارخانه را نداشته باشند؟
از آنجا که نرخ بیکاری در شازند بالا و نیروهای متخصص جویای کار فراوان است، چه تضمینی وجود دارد که اکثر نیروهای شاغل در این مجتمع بومی شهرستان شازند و یا حتی بومی استان باشند؟
چه ضمانتی وجود دارد که این شرکت بعد از اخذ مجوزهای لازم در آینده دست به تولید محصولات شیمیایی خطرناک نزند و آلودگی زیست محیطی نداشته باشد؟
حالا که شرایط مساعدی برای احداث پتروشیمی الوند در نزدیکی شازند مهیاست و حتماً آلودگی های زیستی خواهد داشت چه امتیاز ویژه ای برای شهرستان شازند خواهد داشت؟
آیا پتروشیمی الوند نیز مانند پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه شازند وعده های خود را در راه خدمات رسانی و کمک های اقتصادی به شهرستان شازند نادیده گرفته و خلف وعده می کند؟
با توجه به تغییر دولت ها و چه تضمینی برای مردم شازند وجود دارد که قول و قرارها و وعده ها عملیاتی شوند و مردم شازند آسیب بیشتری نبینند؟
آیا بهتر نبود به جای احداث پتروشیمی جدید الوند یک واحد تولیدی به همین منظور در پتروشیمی شازند اضافه می کردند تا شاهد مشکلات کمتری باشیم؟
در روزهای گذشته نیز طرح تحقیق و تفحص از نحوه احداث پتروشیمی الوند به پیشنهاد احمدی بیغش نماینده شهرستان شازند در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و امیدواریم که در این زمینه از حق مردم شهرستان شازند دفاع شود و عده ای با لابی گری و دریافت حق السکوت به شهرستان شازند خیانت نکنند.
باید منتظر ماند و دید که چه بر سر شهرستان شازند می آید…!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.