خانه » جدیدترین » یک برداشت اشتباه

یک برداشت اشتباه

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸   شماره ۱۲۴۳

آیا ماهی قرمز مبتلا به کرنا ویروس است؟

یک برداشت اشتباه

طاهره قهیه ای

نشانه رفتن انگشت اتهام چینی‌ها به سمت موجوداتی مانند خفاش و نوعی مورچه‌خوار زره‌دار به عنوان منشا ویروس کرونای جدید، ظاهرا بستر را برای متهم کردن دیگر موجودات زنده به انتقال این ویروس خطرناک فراهم آورده است؛ از جمله موجوداتی که اخیرا با این اتهام مواجه شده، «ماهی قرمز» یا به تعبیر دیگر «ماهی گلی» است.
یک عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به برخی از نگرانی‌ها در رابطه با ورود ماهی‌های قرمز چینی در ایام نوروز و احتمال انتقال بیماری از این طریق، بیان کرده است: تا جایی که می‌دانم واردات کلیه محصولات غذایی و حیوانی از کشور چین ممنوع شده و هیچ منطقی وجود ندارد که در شرایط اپیدمی موجود محصولات غذایی و یا حیوانی از چین وارد شود.
دکتر مسعود مردانی با بیان اینکه هنوز میزبان واسط کروناویروس جدید «کووید ۱۹» به صورت قطعی مشخص نشده است، ادامه داد: بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی اعلام کرد که کدام حیوان میزبان واسط این ویروس و بیماری است. البته برخی از حیوانات کاندیدای انتقال این بیماری به عنوان میزبان واسط هستند که از آنها می‌توان به خفاش، ماهی و حتی گربه نام برد؛ ولی هنوز هیچ کدام به صورت قطعی ثابت نشده است.
وی با تاکید بر اینکه در هر صورت توصیه کلی ما این است که در این شرایط از تماس با هر نوع حیوان خانگی و اهلی جدا خودداری شود، گفت: اگر هم به هر دلیلی این اتفاق رخ داد، باید بلافاصله با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه دست خود را بشویید.
رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری ‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: ماهی قرمز‌های شب عید وارداتی نیستند و در ایران پرورش می‌یابند؛ اما از آنجایی که بسیاری ماهی قرمز شب عید را ماهی چینی می‌شناسند چرا که ریشه این ماهی از کشور چین بوده؛ در نتیجه این برداشت اشتباه موجب انتشار این چنین خبری شده است.
حسین عرفانی در خصوص خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از ماهی قرمز شب عید اظهار کرد: واردات هر گونه موجود زنده از چین به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع شده است.
وی افزود: اگر چنانچه فردی خبر موثق داشته باشد که ماهی قرمز شب عید از چین وارد می‌شود، موضوع را به دامپزشکی و وزارت بهداشت اطلاع دهد.
رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره خطر انتقال ویروس کرونا از ماهی اظهار کرد: انتقال ویروس کرونا از ماهی قرمز تاکنون بررسی نشده است به همین دلیل نمی‌توان از نظر علمی اظهار نظر کرد و به همین دلیل به طور کلی واردات تمام موجودات زنده از چین به ایران ممنوع شده است تا خطر ابتلا به ویروس کرونا از این طریق را از بین ببریم.
عرفانی یادآوری کرد: برخی به دنبال تنش هستند و پیام‌های این چنینی را منتشر می‌کنند؛ در حالی که ماهی قرمز چینی‌ شب عید از کشور چین وارد نمی‌شود.
دکتر سید محمد جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این رابطه گفت: ماهی قرمزها وارداتـی نیستند و هیچ یک نــاقل بیماری کـرونـا نمی باشند.
وی افزود: اگر چه دوستداران محیط زیست موافق قرار دادن ماهی قرمز کنار سفره هفت سین نیستند؛ اما چون این یک سنت دیرینه است و مردم دوست دارند سنت ها را حفظ کنند کسانی که علاقمند به خریداری ماهی قرمز هستند، به دور از نگرانی آن را خریداری کنند و بدانند این ماهی کرونا ندارد.
در کنار المان های سفره هفت‌سین، ماهی قرمز یا همان ماهی عید یک عضو جدا نشدنی از این سفره است که نماد و تعریف خاص خودش را دارد؛ حتی عده ای بر این باورند که سفره هفت‌ سین بدون ماهی قرمز یا همان ماهی عید زیبایی خاصی ندارد. به طور کلی مجسمه های ماهی قرمز به جای مانده از زمان هخامنشیان، نشان از حضور دیرینه این ماهی در آیین ایرانیان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.