خانه » پیشنهاد سردبیر » یکی از اعضای شورای شهر اراک با انتشار نامه ای به استاندار از وی خواست پیگیرحقوق تضییع شده شهروندانی که در «طرح ۵۵ متری» گرفتار شده اند، باشد/بی خبری از درد مردم

یکی از اعضای شورای شهر اراک با انتشار نامه ای به استاندار از وی خواست پیگیرحقوق تضییع شده شهروندانی که در «طرح ۵۵ متری» گرفتار شده اند، باشد/بی خبری از درد مردم

یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶   شماره ۶۹۶

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

اعتراض های همشهریان به بلاتکلیفی شان در پروژه ۵۵ متری همچنان ادامه دارد. شهروندانی که در طرح ۵۵ متری قرار دارند و سالهاست که در وضعیت برزخی قرار گرفته اند بارها از مسئولین خواستند که تکلیف این طرح را مشخص کنند و در چند ماه اخیر به صراحت خواستار لغو این طرح شدند. شهروندان معترض به طرح ۵۵ متری با روی کار آمدن شورای شهر جدید با اعضای آن وارد گفتگو شدند و توانستند برخی را همراه خود کنند، در این میان علیرضا مرادی یکی از اعضای شورای پنجم شهر اراک است که به صراحت بارها مخالفت خود را با این طرح اعلام و حتی در جلسات معترضین به این طرح شرکت نموده و به سخنرانی پرداخته است.
مرادی در آخرین واکنش خود به بلاتکلیف ماندن ۵۵ متری در کانال اطلاع رسانی خود در تلگـــرام نامه ای منتشر کرد که خطاب به استاندار بود. در این نامه آمده است: «استاندار محترم استان مرکزی سلام علیکم . دراین نامه سرگشاده خطاب به شما برآنم تا به عنوان منتخب وخادم مردم شریف وفهیم اراک در شورای اسلامی پنجم کلانشهر اراک باعمل به وعده خود، زبان مردم باشم وبا مخاطب قرار دادن بعضی مسئولان که گویا ازدردمردم چندان خبر ندارند پیام مردم محجوب و مودب وبا فرهنگ ومتدین شهرم را به گوش ایشان برسانم.
قطعا آگاه هستید که بیش از ۱۴ سال ازتصویب طرح بزرگراه امیرکبیرموسوم به ۵۵ متری در اراک به عنوان مهم ترین پروژه عمرانی برای اتصال شرق به غرب باهدف تسهیل درعبور و مرور و روان سازی ترافیک می گذرد طرحی که آمده بودتا نقش بسزایی دراقتصاد شهری و ارائه خدمات رفاهی به شهروندان فهیم اراکی ایفا کنداما بعد از گذشت سالها نتیجه ای عکس داشته وسبب خسران برای مردم شده است.
مردمی که به سبب قرار گرفتن املاک خود در محدوده خط قرمز اجازه ساخت و ساز، فروش یا تغییر وضعیت ملک خود را نداشته با سلب اختیار از تصمیم گیری درخصوص دارایی های خود ضررهای سنگین و سرسام آوری را متحمل شده اند چاره کار رابرای رساندن صدای خود به مسئولان از آغاز کار شورای پنجم در اعتراضات جستجو می کنند.»
عضو شورای شهر در ادامه این نامه می نویسد: «طرحی که در ابتدای تصویب خود شاید توجیه اقتصادی داشت و اساسا قرار نبود از بودجه شهرداری بهره ببرد امروز به سبب توسعه شهری و مشمول زمان شدن دیگر توجیه اقتصادی سابق راندارد و با استناد به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی احتیاج به بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال بودجه برای اجرایی شدن دارد که با توجه به بودجه، حجم گسترده خدمات شهری، پروژه های ناتمام عمـــــرانی و بدهی های معوق شهرداری وقرارگیری محدوده خط قرمز در میان اراضی گران و عدم توانایی شهرداری در تملک به نظر می رسد بدون مشارکت سرمایه گذاران قابلیت اجرایی شدن ندارد. اما سرمایه گذار با کدام توجیه اقتصادی حاضر است پای درمیدان عمل واجرای بزرگراه امیرکبیر بگذارد؟
طرح تصویب شده در شورای عالی شهرسازی کشور امروز سوهان روح مردم است و حق دارند نسبت به تعیین تکلیف سرمایه های خود مطالبه داشته باشند اماپیش‌بینی نکردن ساز و کارهای اجرایی درست برای اجرای این طرح گره های ذهنی مسئولان را در خصوص اجرا حل نشده باقی گذاشته که آیا واقعا چنین طرحی با این حجم هزینه می تواند هدف اصلی رامحقق کند که این سردرگمی باعث شده است یک روز سخن از بازنگری و فردا روز با تاکید بسیار سخن از اجرای قطعی گویند حال آنکه از درد واقعی مردم خبر ندارند.
آقای استاندارشما به عنوان رئیس کمیسیون ماده ۵ که وظیفه بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییـرات غیر اساسی آنها را دارد با ادامه روند تصمیم گیری غلط و غیر علمی و گاها معنا دار! و تداوم سرگردانی شهروندان اراکی درگیرپروژه، به منظورپاسخگویی صحیح وسریع به خواسته بحق مردم لازم و واجب است دراسرع وقت در خصوص اجرایی شدن یا لغو طرح تصمیمات لازم را اتخاذ کنید تا هزاران شهروند اراکی درگیر پروژه از بلاتکلیفی نجات یابند.
آقای استاندار به لحاظ اعتقاد به موازین مشترک اعتقادی ما بین ما لازم می دانم این تذکر را به خودم و شما بدهم که یقین داشته باشیم مدیریت دروغ راه به جایی نخواهد برد و جز ضربه به نظام و شکستن ابهت مسئولان و دلسردی مردم نتیجه دیگری نخواهد بود پس لازم است به عنوان مدیر ارشد استان به مدیران صفی و ستادی خود تذکر دهید با مردم شفاف و زلال برخورد کنند. مردم آگاه هستند و سره را از ناسره خوب می شناسند پس با آنها روراست و صادق باشیم. »
علیرضا مرادی در ادامه باز هم خطاب به استاندار می نویسد: « شما قول دادید (و من درجلسه حضوری با ادبیاتی شبیه به التماس ازشما خواستم مردانه قدمی صادقانه برای این مردم زجر کشیده بردارید)که سه روز بعد با نماینده مردم نشست داشته باشید … و ظاهراپس از دو ماه وعده شما محقق نشده. یا مـــا نمی دانیم سه روز چند تاست یا شما نمی دانید قول و قرار یعنی چه؟! ولی باز بیان می کنم به خاطر خدا و به خاطر این مردم شریف پیگیرحقوق تضییع شده شان باشید. شما و این همه مدیر توانمند و ناتوان ماهیانه حقوق هایی که خود می دانید دریافت می کنید که امور مردم را تدبیر کنید ولی آثاری از تدبیرتان در جامعه مشهود نیست. من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال. قطعا این نامه آغاز جدی پیگیری های مداوم تا حل موضوع خواهد بود. علیرضا مرادی خادم مردم شریف اراک در شورای اسلامی کلانشهر اراک »
مرادی رونوشتی از نامه خود را نیز به دفاتر مقام رهبری، ریاست جمهوری، دادستان اراک، فرماندار اراک، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شهردار اراک ارسال کرده است.
تا زمان تنظیم گزارش پاسخی از سوی استاندار به نامه مرادی داده نشده و باید منتظر ماند و دید که آیا وی پاسخ آن را خواهد داد یا خیر.
چندی پیش مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به طرح خیابان ۵۵ متری یا بزرگ‌راه امیرکبیر اظهار داشت: «باتوجه به مباحث مطرح شده در رابطه با پروژه ۵۵ متری گزینه‌های مختلفی پیشنهاد شد که پیرو آن جلسه‌ای با حضور اعضای شورای شهر، شهرداری، نماینده راه‌ و شهرسازی و برخی از دستگاه‌های مرتبط در محل دفتر امور فنی و عمرانی استانداری تشکیل شد.»
نوازنی با بیان اینکه این پروژه مهم‌ترین پروژه تاریخ شهر اراک بعد از ایجاد هسته اولیه شهر بوده و نیازمند عزم و اراده‌ای درخور است می افزاید: «به نظر می‌رسد که باید ساخت و ساز کردن در این حریم را آزاد کنیم و براساس ضابطه‌ای که ظرف مدت بسیار کوتاهی قابل تدوین، بررسی و تصویب در کمیسیون ماده ۵ است می‌توانیم به مردم اجازه ساخت دهیم و شهرداری هم مکلف به صدور پروانه ساخت در این محدوده شود. اگر در حریم این پروژه به مردم اجازه ساخت ‌و ساز دهیم نیمی از معترضان این پروژه رضایتشان جلب می‌شود و شهرداری هم باید بر روی اجرای اصل خیابان متمرکز و برنامه‌ریزی کند و درآمد حاصل از صدور پروانه در حریم خیابان را به‌طور مشخص در حسابی که مختص اجرای طرح ۵۵متری است واریز کند و درآمدهای حاصل از این خیابان را در جای دیگری هزینه نکند و این درآمدها را در مسیر تملک املاک واقع در محدوده طرح صرف کند.»
البته معترضین در واکنش به سخنان نـــوازنی واکنش های تندی از خود نشان دادند و البته در واکنش به حمایت مرادی نیز خرسندی خود را از همراهی این عضو شورا به صراحت مطرح نمودند و همچنان با نصب پلاکاردهایی خواستار لغو طرح هستند، شایان ذکر است که در میان اعضای شورای شهر و مسئولین مربوطه همه با علیرضا مرادی همراه نبوده و بسیاری نیز خواهان اجرای طرح می باشند البته بر حق تضییع شده مردم تاکید داشته وخواهان رفع بلاتکلیفی آنها هستند. از سویی دیگر بزودی تغییر مدیریت استان کلید خواهد خورد و شهردار جدید هم بر مسند خواهد نشست دو اتفاقی که شاید تاثیری بر وضعیت این طرح ایجاد کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.