خانه » پیشنهاد سردبیر » متوقف شدن شماره ‌گذاری چند خودروی داخلی براساس مصوبه دولت/توقف پرمصرف ها

متوقف شدن شماره ‌گذاری چند خودروی داخلی براساس مصوبه دولت/توقف پرمصرف ها

یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶   شماره ۶۹۶

علی امیدی: پلیس راهنمایی ورانندگی کوتاه نیامد و شماره گذاری چند خودرو داخلی را به دلیل مصرف سوخت بالا متوقف کرد. این اقدام پلیس در راستای مصوبه ای است که دولت در مرداد ماه ابلاغ کرده بود.
اواخر مرداد ماه سال جاری معاون اول رئیس ‌جمهوری مصوبه جدید هیات دولت در زمینه هزینه ‌ها و عوارض شماره ‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی را به وزارتخانه ‌ها و سازمان ‌های مربوطه ابلاغ کرد.
طبق این مصوبه خودروسازان داخلی برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت خود مشمول جریمه‌ در صورت تولید خودروهای سواری پرمصرف شده‌اند به ‌گونه ‌ای که از زمان اجرایی شدن این مصوبه خودروسازان داخلی باید برای شماره ‌گذاری خودروهای سواری تولیدی با مصرف سوخت هشت و نیم لیتر و بیشتر، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.
متوقف شدن شماره ‌گذاری چند خودروی داخلی به دنبال مصوبه جدید هیات دولت در حالی است که پیش از این وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در اولین روز فعالیت خود در نامه ‌ای به معاون اول رئیس ‌جمهوری خواستار معافیت خودروسازان از عوارض تولید خودروهای پرمصرف شده بود.
در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، از چند روز پیش پلیس راهنمایی و رانندگی با استناد به این مصوبه شماره ‌گذاری چند مدل خودروی داخلی را متوقف کرده و خواستار از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده به ازای شماره ‌گذاری هر دستگاه خودروی داخلی با مصرف سوخت هشت و نیم لیتر و بیشتر شده است. این وضعیت در حالی است که خبر می ‌رسد خودروسازان با این خواسته پلیس مخالفت کرده ‌اند به همین دلیل شماره‌ گذاری این خودروها نیز به طور کامل متوقف شده است.
البته شریعتمداری وزیر صنعت، معدن وتجارت در اولین روز وزارت خود با ارسال نامه‌ای به جهانگیری خواستار لغو مصوبه دولت و لغو اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی شد.
وزیر صنعت در این نامه نوشت: «متاسفانه علیرغم مذاکرات وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت (وقت) با جنابعالی و اتخاذ تصمیم در خصوص عدم شمولیت اسقاط خودرو جهت خودروهای ساخت داخل به دلیل تبعات منفی آن بر بازار خودرو و همچنین افزایش قیمت تمام شده برای مشتریان (در کنار قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت)، در جدول مصوبه یاد شده این بند اضافه گردیده، لذا دستور فرمایید مصوبه مذکور اصلاح و خودروهای تولید داخل از شمولیت این بند حذف گردد.»
احمد نعمت ‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران از ایراد گرفتن اداره تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی به مصوبه جدید هیات دولت خبر داده و به همین دلیل اقدام پلیس راهنمایی و رانندگی در توقف شمار ه‌گذاری برخی خودروهای داخلی را غیر قانونی می‌داند. در این شرایط باید دید سرانجام توقف شماره‌ گذاری چند مدل خودروی داخلی چه خواهد بود.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نیز با بیان اینکه اخیرا شماره گذاری ۹ خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی انجام نمی شود، گفت: ممانعت خودروسازان در اسقاط خودروهای فرسوده عاملی شده تا امکان شماره گذاری این خودروها فراهم نشود.
سعید موتمنی در گفت وگوی خود با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اوضاع نابسامان بازار خودرو و سرگردانی مردم در تحویل خودروهای پیش خرید شده، اظهارداشت: در حال حاضر قیمت در بخش خودروهای وارداتی هر روز در حال افزایش است و هیچ خبری از سازماندهی قیمت‌ها در این بخش نیست.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه اخیراً شماره نکردن تعدادی از خودروها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی هم مشکلات خریداران را افزایش داده است، گفت: مردم این خودروها را پیش خریده کرده و باید در زمان مقرر تحویل می گرفتند اما ممانعت خودروسازان در اسقاط خودروهای فرسوده عاملی شده تا امکان شماره گذاری این خودروها فراهم نشود.
وی تصریح کرد: مردم وقتی به نمایندگی های خودروسازان مراجعه کرده و دلیل عدم تحویل خودروهای خود را پیگیری می کنند هم با پاسخ قانع کننده ای روبه رو نمی‌شوند.
موتمنی با بیان اینکه درحال حاضر خودروهایی مانند هایما، گراندویتارا، سراتو و تعدادی از خودروهای کرمان موتور و مابقی شرکت های خودروساز شماره گذاری نمی شوند، اظهارداشت: برای رفع این مشکل باید تدبیر جدی به کار گرفته شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.