خانه » پیشنهاد سردبیر » گواهی تجرد راهی برای جلوگیری از ازدواج دروغین /دیگر سرمان کلاه نمی رود

گواهی تجرد راهی برای جلوگیری از ازدواج دروغین /دیگر سرمان کلاه نمی رود

شنبه ۱۴ اسفند ۹۵ شماره ۵۴۳

وقایع استان
فرشته غلامی

ازدواج یکی از مقدس ترین اعمالی است که سابقه ای به بلندای عمر انسان دارد. از زمان پیدایش بشر تاکنون افراد برای تداوم حیات خود راهی جز ازدواج نمی دیدند.
ازدواج یک نوع قرارداد رسمی است که به منظور تشکیل زندگی مشترک بین دو طرف بسته می شود؛ تا طرفین ازدواج در سایه آن، در خط سیر معین و شناخته شده ای از زندگی قرارگیرند. این قرارداد با رضایت و خواسته زن و شوهر و بر مبنای آزادی کامل دو طرف منعقد می گردد تا بدین طریق روابطی بسیار نزدیک بین آن دو برقرار شود.
هدف از تشکیل خانواده، تامین نیازهای مادی و معنوی انسان از جمله دستیابی به سکون و آرامش است. دستیابی به این اهداف والا، نیازمند توجه جدی به خانواده می‌باشد. در حقیقت خانواده یعنی گروهی، متشکل از افرادی که از طریق نسب یا سبب و رضایت با یکدیگر به عنوان شوهر، زن، فرزندان، مادر، پدر، برادر و خواهر در ارتباط متقابلند و فرهنگ مشترکی به وجود آورده و در واحد خاصی به نام خانه زندگی می‌کنند.
بدیهی است که ازدواج یکی از نیازهای اصلی بشر می باشد. پس از اسلام نیز ازدواج را سنتی حسنه معرفی کرده و افراد را بیش از گذشته به آن تشویق می کردند. اما رفته رفته با تکامل جامعه بشری این سنت نیز شکل خود را تغییر داد و با انواع تجملات و دروغ درآمیخت. از ازدواج های چند صد میلیونی که این روزها مد شده گرفته تا فریبکاری در ازدواج که زندگی ها را به کمتر از یکی دو سال نمی کشاند سبب شده که در یکی دو دهه اخیر افراد تمایل کمتری به ازدواج داشته باشند. در دنیای مدرن ازدواج دستخوش تغییرات جدی و گام به گام شده و دیگر همچون گذشته نیست.
با این حال هنوز هم هنگامی که سخن از ازدواج به میان می آید واژه هایی چون صداقت، آرامش، فداکاری، همکاری، همراهی و… بسیاری دیگر از کلمات مثبت و زیبا را در ذهن تداعی می کند، اگرچه ممکن است مفاهیم ناخوشایندی چون چشم و هم چشمی، مهریه سنگین و انواع تجملات، دخالت های خاله و عمو و عمه و دایی و دیگر افراد خانواده هم در ذهن نقش ببندد اما بدون شک، شنیدن و یا حتی فکر کردن به مسائل مجرمانه در خصوص ازدواج، کمتر به ذهن خطور می کند و کم تر کسی است که پیش از ازدواج به این مسائل بیاندیشد و یا به جرات می توان گفت شگفت انگیز و عجیب به نظر می آید، اما متاسفانه این مسائل هم واقعیت دارد.
کافی است نگاهی به صفحات حــــوادث روزنامه ها انداخته یا سری به دادگاه های خانواده بزنیم تا به خوبی متوجه این جریان شویم. اخباری از این دست که مردی چند دختر جوان را با القابی چون پزشک، خلبان، وکیل و… فریب می دهد و تا بدین طریق تمام دارایی شان را بگیرد، مردی متاهلی که با داشتن همسر و فرزند خود را مجرد معرفی کند یا سابقه ازدواج در گذشته داشته باشد هم کم نیستند. اکرچه مصداق این مثال ها ممکن است برای خانم ها هم وجود داشته باشد اما تعداد آن بسیار کم و نادر است. در این شرایط به جرات می توان گفت که افراد بشر را به راحتی نمی توان شناخت به ویژه زمانی که پای ازدواج و زندگی مشترک در میان باشد. بهتر است که خانم ها با دقت بیشتری در این امر مهم اقدام نمایند. یکی از این اقدامات که می تواند میزان فریب در ازدواج را کم و کم تر کند، درخواست گواهی تجرد است.
با توجه به اینکه امروزه یکی از دغدغه های افرادی که می خواهند ازدواج کنند این است که آیا مرد یا زنی را که قصد ازدواج با او را دارند قبلا ازدواج کرده است یا نه و حتی بعضی از دخترها در خصوص بعضی خواستگاران تمایل دارند که بدانند او در حال حاضر همسر دیگری دارد یا نه. گواهی تجرد می تواند راه حل مناسبی برای پی بردن به این مساله و حل بسیاری از مشکلات باشد.
اگرچه ازدواج ها معمولا با توجه به آشنایی دختر و پسر و خانواده ها و یا از طریق معرف انجام می پذیرد ولی به کرات شاهد بوده ایم که یکی از زوجین ازدواج قبلی خود را پنهان کرده است و یا در مواردی شاهد بوده ایم که مردی با داشتن همسر، خود را مجرد معرفی کرده و همسر دیگری اختیار کرده است. خیلی از موارد شکایت «فریب در ازدواج» همین موضوع است که یکی از زوجین از دیگری به دلیل پنهان کردن ازدواج قبلی و حتی فعلی شکایت می کند.
در این راستا به نظر می رسد اخذ «گواهی تجرد» مشکلات را تا حدودی حل خواهد کرد به این صورت که می توانید از خواستگار یا دختری که قصد ازدواج با او را دارید بخواهید گواهی مذکور را اخذ نماید. در این گواهی که خیلی سریع در ظرف یکی دو روز صادر می گردد وضعیت ازدواج فعلی و قبلی شخص متقاضی منعکس می گردد. شاید گواهی تجرد با وجود قدمت چندین ساله اش واژه نام آشنایی برایتان نباشد و یا حتی اولیــــن بار باشد که حتی نامش به گوشتــان می خورد اما باید دانست این گواهی تاییدیه است که بر مبنای اطلاعات مندرج شده در شناسنامه و تنها به درخواست صاحب شناسنامه یا وکیل قانونی صادر می شود. این درخواست گواهی تجرد می تواند به صورت اینترنتی هم صادر شود.
گفته شده این گواهی عبارت است از اینکه صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته و یا ازدواج واقع ‌شده منجر به جدایی بر اثر طلاق، فسخ نکاح، بذل یا انقضای مدت در ازدواج منقطع و فوت همسر شده باشد.
به‌علاوه آن‌که گواهی فوق‌الذکر یکی از مدارک لازم برای استخدام در برخی مشاغل خاص، سفر به خارج از کشور، ادامه تحصیل در بعضی از مقاطع و حتی ثبت عده‌ای از ازدواج ها است.
گواهی تجرد صرفا در سایت سازمان ثبت احوال و یا سازمان ثبت احوال وزارت خارجه ظرف یک روز صادر می شود. به گفته محسن اسماعیلی، مدیرکل اسناد هویتی این گواهی تنها به خود صاحب شناسنامه و یا وکیل قانونی داده می شود که همراه داشتن اصل شناسنامه نیز ضروری است.
مدیر کل اسناد هویتی گفته است در این فرم باید علت درخواست گواهی تجرد که مشتمل بر ازدواج، تحصیل، اقامت، اخذ رویداد و یا سایرموارد است ، مشخص گردد.
پس از تکمیل فرم مربوطه در سایت سازمان ثبت احوال، کد پیگیری به متقاضی اختصاص می یابد و از آن پس، شخص می تواند این موضوع که درخواست او در چه مرحله ای قرار دارد را از طریق ارائه این کد در قسمت پیگیری سایت، دنبال کند.

قانون فریب در ازدواج
حال اگر ثابت شود داماد خلاف ادعاهای خود فردی متاهل است چه باید کرد. چگونه می‌توان از مجرد بودن خواستگار مطمئن شد؟ اگر خلاف این امر پس از ازدواج روشن شد، قانون در این مورد چه می‌گوید؟
طبق ماده ۶۴٧ قانون مجازات اسلامی چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد برمبنای هر یک از آنها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از ۶ ماه تا دو‌سال محکوم می‌شود.
هرگاه در یکی از دو طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود. خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده باشد یا خیر.
قانون مدنی برای شخص فریب خورده در ازدواج در ماده ۱۱۲۸ خود می گوید: هرگاه در یکی از دو طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود. خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد.
این روزها زندگی اجتماعی جامعه ایرانی به دلایل مختلف دستخوش تغییراتی شده است و آمارها هم از بالا رفتن سن ازدواج و از سوی دیگر افزایش طلاق‌های رسمی و عاطفی خبر می‌دهند. این مسائل شاید نشان از به صدا آمدن زنگ خطری می دهدکه باید جدی گرفته شود. شاید گوشمان تا حدودی به شنیدن دردل‌هایی از فریب زوج ها عادت کرده است. اینکه افراد در هنگام بستن پیمان زناشویی خود را متفاوت از آنچه هستند، نشان دهند و ادعاهایی فراتر از واقعیت را طرح کنند خود یکی از عوامل طلاق‌ است.
گذری به دادگاه ها و ورق زدن پرونده‌ های در حال بررسی نشانگر افزایش فریب در ازدواج است. البته در گذشته برخی آمارها سهم آقایان را بیش از خانم ‌ها در ارتکاب به فریب در ازدواج نشان می‌داد. اینکه قانونگذار برای رسیدگی به عمل مجرمانه فریب در ازدواج چه مجازاتی تعیین کرده است، موضوعی است که باید برجسته ‌سازی شود تا شاید جنبه پیشگیرانه داشته و از وقوع چنین رفتاری جلوگیری کند.
راه چاره برای کاهش میزان فریب در ازدواج را شاید اکتفای طرفین به نامزدی و رفت‌ وآمد تحت نظر خانواده‌ها، البته با مدت کافی، باشد تا یکدیگر را خوب بشناسند. اگر دو نفر قصد ازدواج دارند باید مطلقا با هم صادق باشند و حتی امکانات مالی و مزایای اجتماعی و خانوادگی خود را کمتر از آنچه واقعا هست ابراز کنند و در مورد تحصیلات و شغل و موقعیت اجتماعی خود هرگز نباید دروغ بگویند یا اغراق کنند و همواره ماده ۶۴٧ قانون مجازات اسلامی را نیز به‌خاطر داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.