خانه » جدیدترین » گنجینه های تجربه

گنجینه های تجربه

دوشنیه ۸ مهر ۱۳۹۸  شماره ۱۱۵۶

گنجینه های تجربه

استان مرکزی در رتبه بندی سالمندی کشور رتبه اول کشور را دارا است

طاهره قهیه ای

سالمندی بخش مهمی از زندگی افراد است که می تواند سرشار از لذت و یا به دلیل برخی غفلت هایی که فرد در دوران جوانی انجام داده و یا بنابر دلایل دیگر همچون عدم توجه اطرافیان به فرد، بیماری های روحی و جسمی در این سن، افراد دچار نوعی افسردگی شوند.
سالمندی اگر به درستی تعبیر شود و خانواده سالمندان و همچنین خود افراد سالمند نگاه درستی به این مقوله داشته باشند می تواند دوران لذت ها و خوشی های فرد به همراه خانواده اش باشد. در این دوران آنچه بسیار حائز اهمیت است رعایت احترام به فرد سالمند، استفاده از تجربیات وی، شرکت دادن فرد در تصمیم گیری های خانواده، دادن حق رای و حق انتخاب به سالمند، همچنین رعایت حقوق مالی افراد است. بدین معنا که نباید فرد سالمندی را که می تواند برای ادامه زندگی اش تصمیم بگیرد به بهانه مراقبت محدود کرد و یا برخی استقلال ها مانند تنهایی بیرون رفتن، خرید کردن و یا گاهی مسافرت رفتن را از آنها منع کرد؛ چرا که اگر بیش از اندازه نیز به بهانه توجه و مراقبت، کنترل امور زندگی سالمندان را در دست بگیریم و آنها را از داشتن زندگی مستقل و دلخواهشان منع کنیم به جای بهبود بخشیدن به شرایط جسمی و روحی آنها بیشتر باعث ایجاد عدم اعتماد به نفس در آنها خواهیم شد.
تکریم سالمندان در دین مبین اسلام نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در تمامی ادیان و جوامع به این قشر از جامعه باید به عنوان گنجینه های تجربیات نگاه کرد و با این دید به آنها نگریست که سالمند نیز روزی کودک، نوجوان و جوان بوده و ما نیز روزی به دوران سالمندی خواهیم رسید و آن هنگام است که از اطرافیانمان انتظار احترام و رسیدگی مطلوب را داریم.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در خصوص وضعیت سالمندان در این استان گفت: متاسفانه در حال حاضر استان مرکزی در رتبه بندی سالمندی کشور رتبه اول کشور را دارا است و با توجه به افزایش روزافزون جمعیت سالمندی کشور، لزوم چاره اندیشی برای حل این معضل بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.
زهرا امینی افزود: شهرستان های تفرش و آشتیان با نرخ ۱۹٫۸ درصد و شهرستان ساوه با نرخ ۷٫۸ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ سالمندی استان را دارا هستند و شهرستان اراک نیز با نرخ ۱۰٫۸ درصدی در رتبه های میانی استان از این حیث قرار می گیرد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت شعار هفته سالمندی را در سال ۲۰۱۹ «فرصت های برابر برای تمام سنین» نامگذاری کرده است، اظهار کرد:
بر اساس سیاست های کلی جمعیت کشور باید اقدامات لازم در جهت تامین سلامت و نگهداری سالمندان و پیش بینی ساز و کار لازم برای بهره مندی از تجارب این قشر از جامعه در تمام عرصه های فرهنگی و اجتماعی انجام شود.
وی عنوان کرد: سالمندی در سه مرحله است، بین سنین ۶۰ تا ۷۵ سال، ۷۵ تا ۹۰ سال و ۹۰ سال به بالا که کهن‌سالان نامیده می ‌شوند که هر دوره سنی نیازمند آموزش‌ های ویژه خود است.
امینی ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن روز جهانی سالمند، باید اذعان داشت که روز جهانی سالمند فرصت مناسبی برای تکریم منزلت سالمندان و نمایشی از توانمندی‌ها و آموزش روش زندگی سالم و پویای به آن‌ها است.
برخی از کارشناسان در این رابطه معتقدند: آموزش بهداشت و شیوه زندگی سالم به سالمندان و افراد خانواده آنان، امر مهمی است که می تواند بسیاری از مشکلات ناشی از تغییرات پیری را کنترل و یا به تعویق انداخته و در واقع سلامتی سالمندان را بدنبال داشته باشد.
آنها می گویند: در صورت برنامه‌ریزی نکردن برای سالمند و فراهم نبودن بستر اجتماعی مناسب، این دوران می‌تواند دوران بیماری، ناتوانی، وابستگی، فقر و انزوای فرد و مستعد شدن به انواع آسیب‌های اجتماعی سالمند باشد، همچنین توجه به دوران سالمندی و برنامه ریزی برای آماده سازی و مناسب سازی محیط شهری و اداری برای حضور موثر و مفید سالمندان در همه عرصه های اجتماعی ضروری است.
در جامعه امروز سالمندان جزء گروه های بزرگ اجتماع به حساب می آیند؛ چرا که با پیشرفت علم افراد مدت طولانی تری زندگی کرده و لاجرم بایستی با تغییرات پیچیده جسمی روحی – روانی و اجتماعی که همراه با فرآیند پیری حادث می شود سازگار شوند.
تطابق موفقیت آمیز با سالمندی منوط به توانایی شخص برای ادامه و استمرار روش های مناسب زندگی در طول حیات، حفظ یک شیوه زندگی فعال و یافتن جانشین های مناسب برای فعالیت های دوران میان سالی است دوران سالمندی همانند دوران کودکی یا جوانی، یکی از مراحل زندگی است، با این تفاوت که دوران کودکی و جوانی سرشار از انرژی است، ولی دوران سالمندی، با تحلیل قوا و کاهش میزان فعالیت های فیزیکی همراه است.
سالمندان از جمله قشرهای حساس و ظریف در جامعه به شمار می روند که به عنوان سنبل تجربه برای نسل های آینده هستند که باید منزلت آنان در خانواده ها حفظ شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.