خانه » جدیدترین » گفت و گوی وقایع استان با دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر

گفت و گوی وقایع استان با دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر

یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱  شماره ۱۵۷۶

حقیقت خانمان سوز

نورآفاق یوسفی راد: ۲۶ ژوئن برابر با پنج تیرماه توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است که فرصتی برای تجدید خط مشی های بین المللی در مبارزه با مواد مخدر، کنترل آن و انجام اقدامات فرامرزی درخصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.
به گزارش وقایع استان، اعتیاد به مواد مخدر یکى از مهمترین مشکلات در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى محسوب می شود که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جوامع انسانی به شمار می رود و موجب رکود اجتماعى در زمینه‌‏هاى مختلف خواهد شد. درست است که اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه به طور کامل ریشه‌کن نخواهد شد، اما با تدبیر و تلاش حداقل می‏توان آن را به کنترل درآورد. در واقع اعتیاد یــک بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فـــرد مـــعتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می‏ گردد.
در این میان پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین ‏المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است. تحلیلگران مسائل سیاسى و اجتماعى بر این باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده موادمخدر مهمترین عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع بـه شمــار می‏ رود. موادمخدر آنچنان آرام و بی ‏صدا برجسم و روان مصرف‏ کننده مستولى می‏گردد که هیچ معتادى آغاز اعتیاد خود را به یاد نمی ‏آورد. اعتیاد سبب تباهى میلیون‏ها مغز فعال می‏شود که سرمایه‏ هاى آینده جامعه بشرى بشمار می ‏روند. اگر درصد کمى از کودکانى که والدین آنها معتاد هستند به سوى بزهکارى سوق داده شوند، بعد از گذشت چندین سال تعداد بزهکاران در این مملکت به هزاران نفر خواهد رسید. اعتیاد بیش از یک میلیارد نفر از اعضاء خانواده معتادان را در جهان به طور مستقیم با مشکلات ناشى از این آسیب مواجه نموده است.

دستگیری۱۹ هزار و ۴۵۰ نفر معتاد متجاهر در سال گذشته در استان مرکزی
به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در سال گذشته ۶۰۴ فقره ماموریت منجر به دستگیری و کشف مواد مخدر انجام شده است و ۱۰ هزار معتاد و خرده فروش نیز سال گذشته توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر استان دستگیر شدند.
بنا بر اظهارات وی دستگیری عمده فروشان و خرده فروشان مواد مخدر سال گذشته ۲۱ درصد و کشفیات تریاک و هروئین نیز در استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۷ و سه درصد افزایش داشته است.
طبق آمار ارائه شده از پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ۱۹ هزار و ۴۵۰ نفر معتاد متجاهر سال گذشته توسط این پلیس دستگیر شدند که ۴۵۰ نفر آنان به مراکز ماده ۱۶ تحویل شدند. که در این زمینه کمبود ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در ۲ شهرستان اراک و ساوه از جمله مشکلات پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی می باشد.

تاریخچه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر
در تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در شهر وین تشکیل شد. کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس سندی به نام C.M.O را تصویب کردند که خط مشی همه جانبه اقدامات لازم جهت کنترل مواد مخدر را از سوی کشورهای شرکت کننده مشخص می‌کرد و این کشورها را متعهد کرد تا فعالیت‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را به طور جدی انجام دهند. این سند در چهار فصل تنظیم شد و در آن حدود ۳۵ مورد از اقدامات عملی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و کنترل اعتیاد در جوامع ذکر شد. این موارد شامل ارزیابی میزان مصرف، ریشه کنی مزارع غیر مجاز خشخاش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق مواد مخدر، پیشگیری از طریق آموزش، همکاری‌های حقوقی کشورها است. از آنجا که این سند در روز ۲۶ ژوئن برابر با با کسب اکثریت آرا کشورهای شرکت کننده در کنفرانس تصویب شد، این روز را به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری کردند.

هدف روز جهانی مبارزه با مواد مخدر
این روز با هدف کنترل مواد مخدر و ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با آن، تقویت همکاری و اقدام جهانی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و آشنایی قشر جوان با آسیب‌های اعتیاد به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شد.

شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر ۱۴۰۱
هر سال به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر شعار ویژه ای انتخاب می‌شود و پیرو آن شعار، اقدامات و فعالیت‌های لازم برای مقابله با مواد مخدر و اعتیاد در سال پیش رو برنامه‌ریزی و سازماندهی می‌شود. شعار «پرداختن به چالش های موادمخدر در حوزه سلامت و بحران های بشری» برای سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) انتخاب شده است.

پیشگیری اولویت اصلی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سال جدید است
اکبر شایسته فرد دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استـان می گوید: طبق قانون در هر استان یک مرکز ماده ۱۶ هست، که یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت ۸۵ نفر نیز در شهرستان اراک برای آقایان وجود دارد که جوابگوی استان نیست و نیاز است مکانی برای این مهم در نظر گرفته شود.
وی می افزاید: عدم اولویت داشتن بحث پیشگیری و مقابله با اعتیاد در برخی دستگاه ها، کم رنگ بودن همکاری خیرین در این حوزه، عدم بازدارندگی بعضی از قوانین موضوعه و کمبود تخصیص امکانات در حوزه پیشگیری از دیگر مشکلاتی است که در حوزه مبارزه با مواد مخدر وجود دارد.
شایسته فرد اشاره می کند: برای افزایش چند مرکز سال گذشته پیشنهاد شد که یک مدرسه در محلـه ولی آباد شهرستان اراک انتخاب شود و منتظر تحویل این مدرسه توسط آموزش و پرورش استان به شهرداری هستیم.
وی در پایان اظهار می کند: باتوجه به این که اولویت شورای هماهنگی در سال جدید در حوزه پیشگیری می باشد، بحث های پیشگیری در تمامی گروه های هدف باید به جد مورد نظر قرار گیرد و بحث مهمی که در دانش آموزان و نوجوانان در حال پیگیری است، بحث های آموزشی مهارت های زندگی، مهارت های مراقبت از خود و بحث های پیشگیری از اعتیاد است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.